Hi, Ik heb vorig jaar twee miskramen gehad en nu ben ik weer zwanger. Vandaag 6 weken (op basis van een ovulatietest). Ik vind het alleen super moeilijk om er niet te veel over na te denken. Het maakt me nu onwijs onzeker. Ik heb over 2 weken officieel een echo in het ziekenhuis maar heb nu gevraagd of ik donderdag een echo mag krijgen. Wie van jullie ken dit? En wat zijn jullie tips om deze periode door te komen? En wat zijn de kansen dat er donderdag nog geen hartje is, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat het niet goed is.
ik ken je gevoel ook 2 miskramen gehad ook bij alle 2 vroege echos gehad omdat ik niet wist waar ik in me cyclus zit nu weet ik het wel en heb nu ook bewust gekozen voor geen vroege echo als er een miskraam mocht zijn of komen heb je het toch niet in de hand daar hou ik me aan vast en heb liever een echo waar je gelijk duidelijk alles op kan zien en dingen kunnen uitsluiten voor hoever dat kan vooral als ze nog niks kunnen zien word je weer na huis gestuurd in onzekerheid
Als je 6 weken bent zou er een beginnend hartje moeten zijn. Verder zie je nog niet veel. Een frotje eigenlijk met een paar uitstulpingen die je waarschijnlijk nog niet mega duidelijk ziet op de echo. Verder is de eerste periode gewoon doorkomen. Bijna iedere vrouw is dan mega zenuwachtig. Na mijn miskraam dacht ik de keer erna maar gewoon; je kan er toch niks aan doen of het goed of fout is dus het heeft geen nut om te stressen. Daar word het niet beter of slechter op dus laat de stress maar. Veel meer kan je niet doen. Het lichaam maakt zelf de keuze of het afgestoten moet worden of niet. En wat mij op de been hield was dat je lichaam wel weet wat kan en niet kan leven. Beter nu dan met je 20 weken echo horen dat je kindje niet levensvatbaar is. Dat idee werkte voor mij (zelfbescherming denk ik) Heel veel sterkte.
Ik weet dat het weinig zekerheid geeft. En dat ik er toch weinig invloed op heb. Maar ik heb nu het geval idee dat het weer niet goed is. En misschien geeft het me toch wat hoop (en rust) als het er wel goed uit ziet. En als dat niet het geval is dan hoor ik het liever nu dan over 2 weken. Rationeel weet ik, dat het beter nu kan leiden tot miskraam dan dat het fout gaat verder in de zwangerschap en dat mooi is dat ik in ieder geval zwanger kan worden, maar toch is het gevoel anders. De eerste zwangerschap stond ik er nog heel onwetend in, de tweede zwangerschap had ik zoiets van 1 keer een miskraam is nog 'standaard', nu moet het goed gaan. Dus nu na 2 miskramen, is mijn gevoel toch wat anders....
Super! Dat is al heel fijn! Gefeliciteerd! Ik merk zelf dat elke keer wanneer er weer een echo gepland staat ik ook weer flinke zenuwen opbouw...