ik had me opgegeven voor combinatie en nipt. achteraf gezien als ik het nu weer moet doen, sla ik de combinatie over en ga ik gelijk voor nipt. Wordt als het goed is vanaf april in NL ook vergoed. Nu geen nipt gehad.. gezien de echo op de combinatietest uitwees dat er geen leven meer was.. maar de nipt zegt meer dan de combinatietest..
Ik ben van jouw leeftijd.. en vroeg me af of ze nu bij een volgende zwangerschap iets willen doen met medicatie bij je ivm navelstreng? gezien de leeftijd verhoogt risico is, weten ze dan wat ze daarmee kunnen?
Wij hebben het beide keren niet gedaan. Ik viel niet in de risico groep en heb te vaak gezien dat mensen -achteraf om niks- in de stress zitten.
Nee ze kunnen daar niks aan doen het was een fout in de aanleg en is niet te beïnvloeden verder. Het was pure pech zei de gynaecoloog.
hier ook over gehad met vriend. wij zijn beide net 25en besloten de test niet te doen. na 2,5 jaar geduld hebben zijn we zo blij met deze zwangerschap dat wij het kindje nooit weg kunnen laten halen..
Wij hebben het beide keren wel laten doen, bij eerste zwangerschap op alles <7500 kans. Fijn nieuws dus. Deze keer kans op down 1:540. Geen verhoogde kans, maar voelde voor ons wel zo door grote verschil met eerste zwangerschap. Ik werd er deze keer eerder onrustig dan rustig van. Dus zou het bij een volgende zwangerschap niet meer doen. Voor mijn gevoel levert het weinig op. Je kunt net die ene zijn van de 7500
ik zou het nooit doen en heb het ook niet gedaan er word vaak de fout gemaakt dat het niet levens vatbaar is en er een gezond kindje word geboren en met down syndroom zou ik nooit weg halen
Met een combinstietest wordt nooit!! het besluit genomen dat een zwangerschap niet levensvatbaar is. Je opmerking slaat kant nog wal. Er volgen altijd onderzoeken nav een slechte combinatietest. En zelfs dan wordt een zwangerschap niet zomaar afgebroken! VAAK wordt er een gezind kindje geboren na een negatieve combinatietest??? Wat is je bron? Een nipt test en/of vruchtwaterpunctie moeten uitwijzen of er sprake is van een syndroom. Hrt kan idd zijn dat een slechte combinatietest vals alarm blijkt te zijn. Het is dan ook een kansberekening en geen diagnose!
Hier besloten het niet te doen, omdat ik dan alleen maar in de zenuwen zou zitten bij een vergrote kans. Tevens zullen wij alleen een zwangerschap afbreken bij niet-levensvatbaarheid en dat is bij een 20-weken echo meestal wel te zien.
Geen één keer gedaan. Bij mijn eerste zwangerschap was de eerst echo direct fout (veel te grote nekplooi). Na vlokkentest bleek chromosoomafwijking die niet met het leven verenigbaar was. Ik ben ervan overtuigd dat ze grote afwijkingen toch wel zien op een echo. Nipt is wel aardig, maar daar zou de afwijking die ons kindje had niet door zijn ontdekt. Daar ben ik dus ook niet zo'n fan van. Wel terecht dat die per april 2017 voor iedereen standaard wordt ipv de combinatietest. Wat een zenuwslopende toestand vind ik dat (en meestal onterecht).
Als je je kindje sowieso wil houden zou ik het niet doen en als je een zwangerschap af zou laten breken bij een chromosoomafwijking zou ik het wel doen. Bij ons eerste kindje heb ik geen combinatietest laten doen, we waren zo lang bezig geweest om zwanger te worden, dat een kindje met een handicap ook welkom was. Dit keer wel de combinatietest laten doen, omdat het nu ook een grote invloed heeft op het leven van mijn zoontje en ik gun hem een onbezorgde jeugd (voor zover in er invloed op kan hebben). Helaas kwam er uit de test een verhoogde kans op down, dus nu is het wachten op de uitslag van de nipt. Erg spannend, maar ben wel blij dat ik de combinatietest gedaan heb.
Het gaat niet alleen over downsyndroom en t kinfje wel of niet eillen houden. Bij de andere 2 syndromen zijn de kindjes buiten de baarmoeder niet levensvatbaar. Uitzonderingen daargelaten.
Combinatietest bij alle 5 nooit gedaan. Bij de eerste was ik 21 jaar nu 28 jaar. Maar met de uitslag zouden we ook niks doen. 1e bleek met 20 weken een ernstige hartafwijking te hebben kans was groot dat ze het niet zou halen. Geen verdere testen gedaan maar gewoon afgewacht. Wel in het umcg bevallen en ze is de dag erna al geopereerd. Inmiddels is het een vrolijk meisje van bijna 7 die verder kerngezond is. Hartafwijking bleek erfelijk kwamen we ruim een jaar later achter. Bij ons 4e kindje zagen ze een verdikte nekplooi met de termijnecho. Ook daarna geen onderzoek gedaan alleen extra echo's 11,13,15 weken. Met 19 weken bleek dat ze geen vruchtwater meer had en geen enkel orgaan in haar lichaam goed was. Toen een vlokkentest gehad met 20 weken omdat we wouden weten wat de oorzaak was. Een translocatie op de chromosomen die erfelijk bleek. Met de nipt zou dit er niet uitkomen omdat ze daar niet op testen . Bij ons 5e kindje ivm erfelijkheid direct vlokkentest gedaan gewoon omdat ik duidelijkheid wou en mijn andere kinderen niet op korte termijn weer door het rouwproces wou hebben. Mooie nekplooi dus artsen gingen al bijna uit van goed nieuws. 3 dagen later belden ze dat onze dochter downsyndroom heeft ( vonden hun heel slecht nieuws in onze ogen was dat het niet) en 2,5 week daarna het bericht dat haar andere chromosomen goed zijn dat was voor ons het enigste wat we eigenlijk wouden weten. Kans op een kindje met down op mijn leeftijd is niet heel groot en toch pakten wij net dat ene kindje. 😊 Inmiddels 26 weken zwanger en ze doet het naar omstandigheden super. Enigste wat ze nu zagen is een hartafwijking maar dat was met onze achtergrond te verwachten helemaal omdat kindjes met down ook 50% kans hebben op een hartafwijking. Mijn advies is doe wat je gevoel zegt.
Ik ben nooit en zou nooit voor een kansberekening gaan. Ik wil harde feiten of niks. Overigens was het naieve 'ik ben nog jong en heb dus geen risico' er hier vrij snel af. Ik was 23 toen we bij de termijnecho (na 2 goede echo's) hoorden dat onze dochter niet levensvatbaar was. Sindsdien denk ik nooit meer dat iets mij niet zal overkomen. Daarom ben ik heel blij met de nipt. Nu spoort deze test zeker niet alles op maar voor ons is het een test die goed voelt. Ik heb geen idee wat ik zou doen als het noodlot ons opnieuw vindt. Dat weet je pas wanneer je ervoor staat. En de kinderen die we al hebben en hun kwaliteit van leven wil ik ook betrekken bij een beslissing. We hebben een kind met autisme. Ik zie wat een wissel dit trekt op zijn broertje. Die adhd heeft wat ook veel negatieve invloed heeft op zijn broer. Dat moet niet onderschat worden. Op basis daarvan denk ik dat wij een keuze zouden maken tot afbreking bij bv Down. Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel. En dat zou heel zwaar en verdrietig zijn en ik begrijp het absoluut wanneer iemand het kindje besluit te houden. Voorheen dacht ik vaak dat als mijn dochter ook maar enige kans op overleven had, ik haar bij me had kunnen houden. Nu ben ik ergens toch dankbaar dat die keus er niet was. Het maakte het geen keus tussen leven en dood, er was immers alleen de dood. Aan ons ouders was het de keus om die dood zo zacht mogelijk te maken. Niet omdat ze niet welkom was, maar omdat wij haar geen lijden gunden. Een keuze uit liefde. Je kiest er immers voor om als ouders verder te gaan zonder je kind. Eeuwig rouwen om haar rust te gunnen. Ik heb daarom enkel respect voor ouders van gehandicapte of overleden kinderen. Beiden maken de keuze uit liefde.
Wij hebbrn het niet gedaan omdat het een kansberekening is. Het zegt dus niks die uitslag. Je kunt tijd die ene zijn. Is de uitslag 1op10.000 kan jou kindjr die ene zijn. Ik ga voor zekerheid of niks. Heb dan veel liever een nip ofzo iets Al hebben we die ook niet gedaan.
Mooi, ontroerend en bijzonder verhaal! Fijn dat jullie meisje het naar omstandigheden goed doet. Hopelijk valt het qua hartafwijking na de geboorte mee. *duimduim* Voor jou misschien normaal, maar ik vind je een mooi mens!
Wij hebben het wel laten doen terwijl we allebei in 20 zijn.. mijn schoonbroertje heeft een chromosoomafwijking en daardoor weten wij heel goed wat het inhoud om te leven met een (zwaar)verstandelijk gehandicapt kind. Wij wouden dit gewoon vtv weten. Wat we hadden gedaan als bleek dat onze kindje het had? Geen idee. Zoiets kan je pas zeggen als je zelf hebt mee gemaak. Wat wij belangrijk vonden was dat er ook op 2 afwijkingen werd gecontroleerd die niet met leven verenigbaar zijn. Waarvan het kindje nog later in zwangerschap overlijd of tijdens geboorte. Het is dan wel een kans berekening maar als blijkt dat je hogere kans hebt krijg je sws vervolg onderzoek en die is 99% zeker..
Dit was bij ons exact een argument om nu een nipt te doen. Bij de eerste hadden we alle "maximale" uitslagen in de combinatietest. Maar ik wist dat met mijn leeftijd nu dit al omlaag zou gaan en ik ken mijzelf..dan stress ik 9 maanden. Nipt was 290 in Antwerpen, combinatietest moest ik hier ook zelf betalen 175 dus dat "kleine" verschil in geld genomen en een nipt laten doen die meer zekerheid geeft (al weet ik dat die niet alles opspoort maar wel veel en elk geval deze 3)
Super bedankt voor jullie informatie! Nog wel kleine twijfel maar ik neig meer naar niet ivm je weet het alsnog niet zeker ivm of je net die ene bent of niet. Nog even nadenken maar jullie ervaringen hebben geholpen. dank!
Wij hebben het d tweede keer wel gedaan, was een reden voor. Ik raad het wel aan. Het is wat bloedonderzoek, en vooral de echo is interessant omdat je daarop al diverse dingen kunt zien ( organen, hart etc).