Combinatietest wie o wie ook gehad?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Wonder24, 6 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wonder24

Wonder24 Lid

7 okt 2008
    87
    0
    0
    Administratief medewerker
    Utrecht
    Hallo,

Was vorige week voor de eerste keer bij de VK en die gaf aan dat je een combinatietest kan doen en dan kunnen ze zien of je kindje een down syndroom heeft..... maar ik heb dit tegen mijn vriendin verteld die werkt ook in het ziekenhuis maar die geeft aan dat er alleen een kansberekening wordt gedaan ( dan krijg je te horen hoeveel procent je kans heb) Sommige mensen hebben zich ongerust gemaakt voor niks.

Ik vraag mij nu af of ik die test nog moet door laten gaan :cry:

Wie heeft deze test al is eerder gedaan?

Alvast bedankt,

Liefs Wonder

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik heb de test gedaan
    bij 9 week werdbloedgeprikt en bij 13weken de echo aan de hand van de nekplooimeeting word het samen gevoegt met de bloeduitslag en daarbij krijg je een kans berekening
    zie mijn onderschrift dan zie je wat mijn kans berekening is
    ze zeggen ook hoe dikker de nekplooi hoe meer kans opkindje met afwijking je heb hier was die 1.4 mm enveder zie onderschrift

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb een nekplooi gehad en het BLIJFT inderdaad een kansberekening, maar in het algemeen geeft een verdikte nekplooi vaker afwijkingen dan een normale.

Bij ons was de nekplooi maar 2,4 maar door te lage hormoonwaarden in mijn bloed toch een kans van 1:150 op een kindje met chromosoomafwijkingen (gaat niet alleen om down) (bij onze eerste was dit 1;15.000) we hebben hierna een vruchtwaterpunctie laten doen en hieruit bleek dat er geen afwijkingen waren en dat we een meisje kregen.

Het was alleen wel een hele onzekere periode, heel heftig en je moet (vind ik) van te voren wel weten en bespreken want je met uitslagen gaat doen, liever vooraf dat maakt het makkelijker... anders is het meteen zo'n grote beslissing waar je in een korte periode over moet beslissen..

Een verdikte nekplooi zegt niet alleen wat over down maar ook over bv een hartafwijking (die verhelpbaar kan zijn maar extra controle vergt)

SUCCES!

4. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik heb het zowel bij mijn zoontje als bij deze zwangerschap laten doen. Wij willen graag weten waar we aan toe zijn en als dat nodig is verder onderzoek laten doen. Wij hadden dus van te voren besloten hoe te handelen met welke uitslag. Overigens was de kansberekning beide keren zeer gunstig, maar dit terzijde.

5. tanja1979

tanja1979 Actief lid

3 okt 2008
    217
    0
    0
    Ik laat volgende week vrijdag een combinatie test doen.
    Hebben jullie de uitslag gelijk gekregen?

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Mijn man en ik hebben besloten om de nekplooi meting niet te late doen, omdat het idd een kansberekening is.
    De uitslag geeft geen zekerheid. En er wordt alleen maar onderzocht of je kindje mogelijk het syndroom van Down heeft, terwijl er nog zo veel meer aandoeningen/syndromen zijn.

Onze vlk heeft ons ook verteld, mocht zij bij de eerste echo zien, dat de nekplooi toch enigszins verdikt is, zij ons dit zal vertellen. Kunnen we altijd nog de keuze maken om het verder te laten onderzoeken.

7. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    even voor de duidelijkheid, er wordt niet enkele naar Down gekeken en een verdikte nekplooi kan ook wijzen op bijv. een (goed te behandelen) hartafwijking.

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    bijeen combi test word niet alleen gekeken naar syndroom van down maar ook op allerlij andere afwijkingen

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jep helaas zijn veel mensen niet goed geinformeerd of bevooroordeeld over dit soort testen, is jammer..

10. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    You're absolutely right IMD.....

11. renate74

renate74 Lid

25 sep 2007
    11
    0
    0
    Hoi Allemaal,

Wij hebben ook een combi test laten doen.
    Dit omdat wij al 3 kinderen hebben en graag wilden weten waar we aan toe waren.
    Als de kansberekening in ons geval ongunstig zou zijn dan hadden we een vruchtwaterpunctie laten doen.
    Wij kregen de uitslag direct na de meting.
    Onze kansberekening was 1:751.
    Gunstig dus.
    Wij vonden het wel fijn om dit te weten.

12. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Wij hebben de combinatietest ook gedaan, ook bij onze 1ste dochter; alleen de echo en bloed prikken moet plaats vinden op dezelfde dag (woon in het buitenland), in Ned is dat denk ik een beetje anders. De uitslag van de nekplooimeting krijg je gelijk, ze kijken dan hoe dik die is in combinatie met je leeftijd en je gewicht; op de uitslag van het bloedonderzoek moet je dan weer een paar dagen wachten, en dan krijg je ook de uiteindelijke bereking.

Het is inderdaad een kansberekening; als je zekerheid wilt moet je een vruchtwaterpunctie doen.

Ook had ik gelezen dat hoe ouder je bent, des te betrouwbaarder de nekplooimeting is.

13. Boortjuh

Boortjuh Lid

22 sep 2008
    54
    0
    0
    n.v.t
    venlo
    ik heb ook de combitest gedaan
    bij mij was de uitslag ook super gunstig 1:5000
    is in onzekere tijden toch een gerustelling

want mocht de uitslag niet goed zijn word er verder
    onderzoek voor gesteld
    sommige late helemaal de combi niet doen
    maar wel de 20weken echo
    het is maar net wat je zelf dus prettig vind

groetjes debor

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb de combinatietest niet laten doen ook ivb met mij leeftijd en omdat een afwijking voor mij geen reden zou zijn om de zwangerschap af te laten breken.omdat een mens met een afwijking ook heel erg gelukkig kan zijn.het is een kans berekening en wat is voor jou een negatieve kans berekening 1 op 100 of 1 op 1000 voor voor mij zou een kans voor 1 op 100 heel mischien een rede voor verdere onderzoeken zijn geweest maar dat weet ik niet.

de 20 weken echo hebben we wel gedaan ook met de rede.voor een eventuele openrug te herkennen zodat we weten hoe we moeten bevallen nu is de kleine goed gezond verklaard met de 20 weken. dat er ook geen hartafwijkingen/andere afwijkingen zijn gezien.

ik heb zelf een down kindje in de familie dat ook mee genomen in de beslissing.ook een aantal andere afwijkingen die hier in de familie zitten zijn uitgesloten bij de 20 weken echo.dus ons kindje zou wel down kunnen hebben maar de kans is erg klein gezien mijn leeftijd.

15. smarieke

smarieke Lid

14 okt 2008
    32
    0
    0
    Beste Wonder24,

Wat gek dat je zo slecht bent ingelicht. Het is heel belangrijk dat je jezelf goed informeert, voordat je een beslissing maakt. Het is aan te raden dat je weet wat je doet als er een verhoogde kans uitkomt. Besluit je dan bijvoorbeeld niet verder te gaan met het onderzoek, zit je misschien wel de rest van je zwangerschap in de zenuwen. Dan kun je misschien beter helemaal niet testen.

Ik moet nu ook de keuze maken. Mijn gyn gaf me een boekje en verwees met naar de website http://www.kiesbeter.nl/medischeinforma ... Screening/.

Succes bij de keuze!

16. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Ik heb 'm ook laten doen, maar zal dat de volgende keer niet meer doen. Wij kregen een kans van 1 op 28 door een verdikte nekplooi (3,6mm). Nou, dan krijg je het even benauwd hoor. Paar weken moeten wachten voor de VWP plaats kon vinden en daarna nog een paar weken tot de uitslag. Al met al een hele stressvolle periode, die bij ons achteraf helemaal niet nodig bleek te zijn geweest omdat alles gelukkig helemaal goed was. Zoon is kerngezond en alweer 6 mnd oud. Denk er dus goed over na! Wij hadden dat nl. niet echt gedaan. Zijn allebei jong en gezond, dus wij zagen het als extra echo. Kan dus anders uitpakken. Succes!

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Wij zitten nu in een soort gelijke periode maar ook al zitten we nu in de rats en zelfs nog te wachten tot we de VWP kunnen laten doen.
    Maar ik zou het een volgende keer zo weer doen.

En waarom, omdat als ons kindje blijkt trisomie 13 of 18 te hebben het een kort leven zal hebben met veel pijn en ongemak en dan kies ik er toch voor zijn of haar lijden nu te stoppen en ook ons als gezin een hoop verder leed te besparen.
    Na deze 5 weken onzekerheid heb ik er nog ruim 20 om te genieten als alles goed is, als het niet goed is kan ik heel bewust beginnen met afscheid nemen, en het niet als een koude douche krijgen na 40 weken zwangerschap.

Klinkt heel cru allemaal als je het zo typt maar ik hoop dat het een beetje te begrijpen is. Gevoel op een beeldscherm proberen over te brengen is niet mijn sterkste kant.

Deel Deze Pagina