Nierbekken verwijd

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by suusjeb, Nov 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Halo,

Ik heb net mijn 20 weken echo gehad.
    Zelf heb ik al sinds mijn 18e last van blaasontstekingen. Nu dus weer.
    Ik ben nu 23.
    Nu is er uit de echo gekomen dat ons kleintje verwijde nierbekken heeft.
    Normaal moet het max. op 5.0 mm zitten maar bij de kleine zit de linker op 5.4 mm en de rechter op 8.4 mm.
    Ik maak me er zorgen over hoewel de verloskundige heeft gezegd dat het bij 90% van de kindjes toch weer goed komt. Maar aangezien ik dus veel blaasontstekingen heb, heb ik er geen goed gevoel over.
    Wij weten niet wat het wordt, maar er is mij net verteld dat het alleen bij jongens voorkomt. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of het ook echt alleen bij jongens voorkomt?
    Dank jullie wel!

2. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoi hoi

Bij mijn zus was dat ook, maar ik weet niet precies de afmetingen. Wel weet ik dat met 30 weken weer een controle was en toen was het bij beide kanten nog maar 5 mm en dat was toen prima. Na de geboorte moeten ze hun DOCHTER mbt plassen goed in de gaten houden, want dan is ze gevoeliger voor blaasontstekingen, maar niets zorgwekkend ;)

Maar ik denk niet dat het iets met jouw blaasontstekingen te maken heeft hoor. Misschien komt dit wel vaker bij jongens voor als bij meisjes, maar ze krijgt volgens 6 echo's een meid ;)

3. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Haha oke dus dat het een jongen zou moeten worden is dus ook niet zo.

Omdat ik zelf dus last heb van blaasontstekingen denk je dus wel gelijk dat het van jou af moet komen.
    Ik moet terugkomen als ik 32 weken ben, vind het heel spannend.
    Bedankt voor je reactie.

4. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Is er verder helemaal niemand die dit heeft meegemaakt of nu meemaakt?

5. froukje86

froukje86 Actief lid

Jun 30, 2008
    469
    0
    16
    mijn 2 kinderen :)
    friesland
    hey

ik heb het ook gehad was ook wat vergroot.
    maar het zegt niks over als je een jongen of meisje krijgt hoor.
    bij de 31 weken echo was het wel goed.
    dus normale grote.
    met de kleine is alles goed.
    groetjes froukje.

6. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
  7. Goldengirl

Mar 3, 2008
    38
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Suusjeb,

Bij mijn inmiddels geboren dochtertje was ook tijdens de 20 weken echo vastgesteld dat zij een verwijd nierbekken had (rechts 7 en links 8 mm).
    Ook ik werd gerustgesteld door de gynaecoloog. De niertjes zelf bleken te werken: het blaasje was gevuld en er was voldoende vruchtwater. Ook was mij verteld dat de verwijding tijdens de zwangerschap kan afnemen.
    Omdat beide nierbekkens vergroot waren heb ik bij 28 weken nogmaals een echo gehad en daarbij was geconstateerd dat de verwijding groter was geworden (12 en 13 mm). Ook toen werd ik wederom gerustgesteld (blaas was gevuld en voldoende vruchtwater).
    Bij 36 weken wederom een echo gehad. Gelukkig was de verwijding afgenomen, rechts was 9 mm en links 10 mm.
    Ik kon gelukkig thuis bevallen, maar op de eerste geboortedag moest er contact worden opgenomen met de kinderarts over eventuele toediening van antibiotica i.v.m. grotere kans op blaasontsteking of nierbekkenontsteking. Mijn dochtertje had een goede conditie, dronk goed en plaste zelfs al op haar eerste geboortedag. Na een lichamelijk onderzoek door de kinderarts is besloten geen antibiotica te geven.
    Op haar 4e levensdag heeft zij een echo gehad en er was totaal geen verwijding meer te zien. Zij hoeft zelfs niet meer terug te komen bij de kinderarts.
    Dus Suusjeb, ondanks de geruststellingen van de gynaecoloog heb ik mij ook steeds zorgen gemaakt. Achteraf blijkt dus voor niets. Probeer je zorgen hierover van je af te zetten en geniet van je zwangerschap.

Groetjes Carina.

8. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Hoi iederee,

Door jullie reacties ben ik een stuk geruster. Ik moet 5 feb weer heen en dan hopen op het beste!

Bedankt!

Groetjes Suzanne

9. Truusje77

Truusje77 Actief lid

Mar 10, 2008
    152
    0
    0
    Net over de grens
    Ook bij ons kleintje werd tijdens de 20-weken echo ontdekt dat ze aan beide kanten vergroot waren.
    Vanmorgen moesten we weer voor een echo om te kijken hoe het nu was.
    En het was nu gelukkig prima.
    Ze gaf toen al aan dat het vaak vanzelf weer kleiner word.

10. lotuss

lotuss Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    3,964
    1
    38
    Tijdens de pretecho van ons dochtertje (28 weken)zagen ze dat er 1 niertje vergroot was. Het zat op of net over de grens. Het wisselde een beetje per echo. Tot aan de bevalling zijn er echo's gemaakt en het bleef zo'n beetje hetzelfde. Toen ze 5 dagen was is er een echo rechtstreeks van haar gemaakt en het was weer hetzelfde gebleven. Ze vonden het niet nodig haar uit voorzorg antibiotica te geven ivm mogelijke urineweg infectie. Ze plaste verder ook goed. Ze is nu 14 maanden en voorlopig blijven ze het wel volgen voor de zekerheid. Ze heeft met 1 jaar een echo gehad en de volgende is met 2 jaar. Maar ze heeft nergens last van, geen blaasontstekingen, en die echo's zijn ook meer om te zien hoe het zich ontwikkeld. De verwijding blijft hetzelfde maar wordt in verhouding kleiner omdat haar nier zelf natuurlijk groeit. Waarschijnlijk heeft ze misschien een kleine vernauwing in haar urinebuis of werkt het klepje nog niet helemaal goed zodat er wat urine terug kan stromen in haar niertje. Maar niets om ons zorgen om te maken! Dat waren we natuurlijk ook wel toen we het voor het eerst hoorden! Maar het komt inderdaad veel voor en meestal is het niets om je zorgen om te maken.

11. Hypnose

Hypnose Bekend lid

Dec 26, 2007
    737
    0
    0
    Heey hallo ;)

Ik zit nu in dezelfde situatie (het afwachten) vanaf de 20weken echo en dinsdag heb ik dan eindelijk de controle. Heb het gelukkig redelijk van me af kunnen zetten hoor en heb gewoon genoten die 10 weken. Ben af en toe natuurlijk ongerust geweest, maar dat is elke toekomstige moeder denk ik.
    Ben erg benieuwd en heb er zelfs nachtmerries over gehad afgelopen week, dus ben er nu wel veel mee bezig nu de echo dichterbij komt.

Ik krijg een meisje, dus daar heeft het echt niks mee te maken hoor. Ik zal laten weten hoe het is gegaan.

12. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Hey,
    Bedankt voor je reactie.
    Voor jou ook spannende tijden dus.
    Laat even weten hoe het is gegaan!

Groetjes Suzanne

13. Hypnose

Hypnose Bekend lid

Dec 26, 2007
    737
    0
    0
    Rechterniertje was helemaal ok, linkerniertje was nu 8mm geworden. Maar geen verder onderzoek meer nodig, dus prima. Zolang het binnen de 10mm valt, is er niets aan de hand.
    Ik zet het van me af en neem het gewoon van ze aan. Kindje groeide helemaal goed op schema, alle organen ok, hoeveelheid vruchtwater ok. Dus nu lekker genieten!

Kan jij het een beetje van je afzetten?

14. suusjeb

suusjeb Lid

Oct 28, 2008
    52
    0
    0
    Wat een goed nieuws zeg! Je hebt liever natuurlijk dat het veel minder mm zijn maar toch.

Ik kan het wel redelijk goed van mij afzetten. Hoor er verder veel positieve dingen wel over.

Ik blijf wel een beetje in spanning zitten hoor.

Afwachten dus!

15. Hypnose

Hypnose Bekend lid

Dec 26, 2007
    737
    0
    0
    Ja dat zeker.. Ik baalde ook stiekem een klein beetje dat het niet gewoon onder de 5 mm zat. Maar ze gaan echt niet zeggen dat het ok is zo, als dat niet zo is denk ik dan maar.

Ik begrijp wel dat het spannend is. Wanneer moet jij weer voor controle?

16. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    Het komt inderdaad meer bij jongetjes voor dan meisjes. Dat betekent niet dat meisjes het niet kunnen hebben.

Jongens hebben namelijk klepjes in de urinewegen zitten die nog niet goed kunnen werken. Je ziet dan een vergroot nierbekken. Meisjes hebben deze klepjes niet (het werkt nu eenmaal anders bij meisjes als jongetjes).

Indien je een jongetje hebt is de kans ook het grootste dat er dus niets aan de hand is.

Mijn vriendin kreeg een dochtertje en daar bleek toch dat de aanleg van de nier fout was (dit was pas goed te zien bij 30 weken, bij 20 weken alleen vergroot nierbekken). Bij dit meisje is na de geboorte de slechte nier verwijderd. Het gaat nu goed met haar, al is het niet niks.

Meestal blijkt bij de 30 weken echo dat er niets aan de hand is (ook bij meisjes), maar soms is er wel iets aan de hand. Vaak kan er dan nog iets aan gedaan worden.

De kans dat je overigens een jongetje krijgt is nu dus wel wat groter, maar geen 100%!

Groetjes, Pechvogel

Share This Page