Beste dames, Ben benieuwd hoe jullie over dit onderzoek denken of dachten? Er is voor ons niet echt een rede om dit te doen. Mocht er echt wat geks zien zien ze dat toch wel en is dit niet nodig? Je moet het ook zelf betalen 130 geloof ik? Wij twijfelen nog!!
Met een combinatietest kan de kans op het syndroom van Down (trisomie 21) en de trisomie 13 en 18 onderzocht worden. Het laatste alleen op eigen verzoek, moet je doorvragen. Mocht je twijfelen en denken dat ze wel dingen op de echo zien: dat is ook zo, maar het syndroom van down zie je niet op een echo.
ben er nog niet mee bezig, maar de uitslag van de test is maar een kansberekening. Het doel is om een inschatting te maken van de kans dat je inverwachting bent van een kind met syndroom van down. uitslag kan zoveel overhoop brengen en je ook nog geen zekerheid geven. Weet ook van ervaringen die verkeerd waren ingeschat, en dan? Ik denk ook dat elke zwangerschap een risico heeft. Je weet tot op het laatste niet of alles goed gaat. Je kind kan bijvoorbeeld ook adhd hebben. Weet je van tevoren ook niet. Je moet je ook afvragen wat je wil met de informatie die je krijgt. Denk ook dat als er iets mis zou zijn dat je dit ook wel krijgt te horen bij 20weken echo. Hoe meer ik er nu over nadenk hoe meer ik zeker ga weten dat ik de combitest niet ga doen.
Toevallig hebben wij de test net vandaag gehad. Ik ben heel blij dat we het gedaan hebben!! Heb ook lang getwijfeld, maar ze kijken zo goed alles van je kindje na. Niet alleen de nekplooimeting, maar ook de organen, de hersenen, de navelstreng het hoofdje enz. Ook al moet je het zelf betalen ik zou het bij een volgende zo weer doen. Gelukkig hadden wij ook een erg goede uitslag en wij hadden zoiets van mocht het niet goed zijn, dan kunnen we ons in ieder geval al vast een klein beetje er op voorbereiden. Weghalen was absoluut geen optie!! daar hebben we het ook niet voor gedaan. veel succes met je beslissing! groetjes
Gelukkig dat jullie goed nieuws hadden!! Ergens vind ik het een beetje onnodig. Al shet zo van belang is zit het in je pakket. En waar hun mee komen schijnt ook niet altijd te kloppen. Pfff vind het nog steeds lastig weg laten halen zou ik het nooit iig!! Lastig lastig
Helmaal mee eens, super lastig! Ons werd vandaag bij de tweede afspraak met de Gyn ook gevraagd of we een combi-test willen laten doen. Wel doen heeft als voordeel dat je je ergens op kunt voorbereiden, nadeel is dat je niets zeker weet. Niet doen kan zorgen voor onzekerheid, maar ook voor een rustig verloop van de verdere zwangerschap omdat je niets weet. Pffff, moet het binnen twee weken laten weten als we het nog willen ...
hier wel gekozen voor combinatietest. bij mijn 1e 2 niet, omdat we niet in een risicogroep zaten..nu dus wel. hoe ouder je bent, hoe betrouwbaarder de uitslag is, dat speelde ook mee. het zit pas in het basispakket, als je 36 bent, omdat je dan meer risico loopt.
Voor de duidelijkheid; een combinatie test kijken ze naar het risico op een genetische afwijking in het algemeen (niet alleen Down) maar bv ook kunnen ze hartafwijkingen zien en eventuele andere afwijkingen. Het geeft geen uitsluitsel natuurlijk het is een risicokansmeting. Bij ons eerste hadden we een goede uitslag 1:15.000 bij onze tweede een kans van 1:150 en hebben we besloten om verder te testen. Het gaat niet alleen om het stoppen van de zwangerschap ALS er wat mocht zijn maar het tijdig opsporen van een afwijking zodat de juiste hulp gegeven kan worden (prenataal onderzoek) er kunnen verdere onderzoeken gedaan worden en er kan rekening mee worden gehouden met de bevalling (bv inleiding of speciaal academisch ziekenhuis als het bv meteen geopereerd moet worden) Het gaat dus OOK om het beste willen voor je kindje en voorbereid wezen op wat er komen kan gaan. Als je goed verzekerd bent krijg je het gewoon vergoed hoe oud je ook bent!
ik ben nog steeds van mening dat je heel bewust moet zijn dat het een kansberekening is. Ook al heb je een goede uitslag kan de baby als nog een syndroom of hartafw enz hebben! Andersom kan ook ik had een uitslag van 1:5 en een sterk verdikte nekplooi. Mijn zoontje is nu 5 maanden en kerngezond. Dus tja wat zegt zo'n test?????? Als je echt meer zekerheid wil zul je na mijn mening een vlokkentest of een punctie moeten doen. En idd als ze op de echo iets afwijkend zien wordt dit je verteld. Dat hebben ze bij ons ook gedaan toen bleek dat de nekplooi sterk verdikt was. dan hoef je ook niks meer zelf te betalen omdat het dan op medische gronden is.
Ik heb m wel laten doen, als je iets kan zien, dan wil ik het ook zien. Tuurlijk zie je niet alles en kan alles anders uitpakken, maar je weet meer dan dat je t niet doet, toch? xxxxxxxxx
mag ik een vraagje stellen? (voel me echt een groentje nu) is die combinatie test hetzelfde als de nekplooimeting bij 12 weken? of zit daar ook nog verschil in?
Nekplooimeting icm een bloedtest die samen een kansberekening geven. Wij hebben er voor gekozen om de combinatietest wel te laten doen. We zitten niet in een risicogroep en zijn beide jong. (25 en 30) Bij een evt ''slechte'' uitkomst hadden we door gegaan met onderzoeken. Gelukkig was de uitslag prima. Ik vond het heel prettig dat we deze uitgebreide echo kregen, alles werd nagekeken en er was voldoende ruimte voor vragen. Mijn verzekering vergoed de combinatietest overigens volledig. (CZ gezinnen)
De nekplooimeting kan tot maximaal 14 weken gedaan worden, daarna verdwijnt deze (volgens mij ) weer. Wij doen wel de combinatietest, bloedprikken is vorige week al gedaan en komende woensdag de nekplooimeting. Ook krijgen we dan meteen de totale uitslag. Ook zou ons kindje het down syndroom hebben dan nog is het bij ons van harte welkom. Maar zouden er wel graag op voorbereid zijn, dat is voor ons de reden geweest om deze test toch te doen. Ook ik ben verzekerd bij CZ gezinnen en volgens mij krijg ik hem idd gewoon vergoed ongeacht hoe oud je bent.
De nekplooi verdwijnt na 14 weken. Bij 20 weken heb je een pretecho. Alhoewel ik nooit begrepen heb waarom ze het een pretecho noemen... Het grote nadeel van dit soort onderzoeken is dat je onnodig in de onzekerheid zit je gehele zwangerschap. Maar aan de andere kant: het grote voordeel is dat bij de bevalling artsen ed klaar staan om je kindje op te vangen, mocht er echt iets mis zijn. Geld mag in ieder geval geen reden zijn om wel of niet te besluiten zo'n test te doen.
Ondanks mijn leeftijd, ik ben 39, doen wij geen combinatie-test. Het is een kansberekening, en daar kan ik niks mee, levert voor mij alleen stress op. En verdere onderzoeken bij een "slechte" uitkomst? Daar zitten ook weer risico's aan. De kans (gemiddeld) op mijn leeftijd dat het kindje Down heeft is ongeveer 7-9 op de 1000 kindjes. Dat vind ik niet veel. Als ik geopereerd moest worden, en het risico op ernstige complicaties zou zo laag zijn zou ik ook niet denken: Hmm, moet ik dat wel doen? En ik weet dat ze naar wel meer afwijkingen kijken, maar het blijft kansberekening. En daarbij weten we ook bijna zeker dat er geen consequenties aanzitten voor ons, we breken de zwangerschap niet af als het kindje indd Down zou hebben. Dus daarom hebben we besloten het niet te doen.
Je mist weer compleet the point volgens mij; het gaat niet alleen om down maar goed dat is een misverstand die duizenden vrouwen samen met je hebben..
dat noemen ze ook geen pretecho maar een medische echo, ze zeggen juist erbij dat het GEEN pretecho is.
Mijn vk zei gisteren dat de combinatietest alleen kijkt naar down en 2 'afwijkingen' die daarmee samenhangen. Een verdere screening op hersentjes, bloedvaten etc etc is bij de 20 weken echo (die dus zeker géén pretecho is maar een medische echo inderdaad). Toen onze kinderwens actief werd heb ik bij het verzekeren specifiek gelet op het vergoeden van de combinatietest en eventuele andere testen en bijvoorbeeld ook volledige vergoeding bij kraamzorg, lactatiedeskundige, zwangerschapsgym, poliklinisch bevallen etc. Ik betaal nu iets meer per maand maar uiteindelijk scheelt het me ook weer. Ik vind persoonlijk dat dat bij het 'voorbereiden op een zwangerschap' hoort. Je weet dat dit soort dingen er aan zitten te komen
Van dat voorbereiden ben ik helemaal met je eens, helaas hebben wij slechte uitslag gehad bij de nekplooi en verder moeten testen (alles bleek wel goed te zijn achteraf trouwens) en toen heb ik heel veel info gezocht en kreeg ik ook een heel ander verhaal van de gyn als van de VK, hij vond het erg jammer dat VK's zo slecht informeerde over deze testen ze zeggen vaak dat het alleen voor Down is maar het gaat om de kans op heel veel genetische afwijkingen, hartafwijkingen kunnen ze ook zien, heel veel kleintjes met een hartafwijking hebben vaak ook een verdikte nekplooi en die afwijking is dan niet meer te zien op de 20 weken echo BEHALVE als je een uitgebreide krijgt (die krijg je als je combinatietest uitslag verkeerd is) dan kijken ze echt naar het hartje in het vergroot bij de normale 20 weken echo kijken ze niet zo uitgebreid.. ook word er ook extra naar het ruggetje gekeken (open ruggetje bv) maar dat word vaak ook al bij de combinatietest naar gekeken.. Ik denk dat als er een kinderwens is dat je hierop je verzekering idd aanpast (zoiezo voor eventuele hulp bij het zwanger worden en als je dan zwanger bent voor alle hulp die je evt nodig mocht hebben..