Heeft mijn gyn ook gezegd. VK's zijn zo slecht op de hoogte. De mijne tijdens de eerste zwangerschap heeft zelfs uitspraken gedaan die kant nog wal raakten. Daarom ging ik bij de tweede zwangerschap direct naar een gyn en mag ik bij eventuele volgende zwangerschap weer bij hem terugkomen. Ik heb daar zoveel meer vertrouwen in.
Ja geef mij ook maar een gynaecoloog dat is toch een dokter heb ik net even wat meer vertrouwen in, een VK is leuk als alles perfect is en je bent gezond en hebt geen complicaties e.d. maar je moet er niet met een probleem komen of met te ingewikkelde vragen LOL!!
...weer? En ik zeg toch ook: En ik weet dat ze naar wel meer afwijkingen kijken, maar het blijft kansberekening. Dus ik weet dat ze niet alleen naar Down kijken. Anyway, deze opmerking kwam wat bot op mij over, maar dat zullen de hormonen wel zijn.
Zijn niet je hormonen hoor Ik dacht dat ook ffies. Maar we gaan het niet doen. Omdat je eigenlijk nog niks zeker weet. Al zou je een goede score is er nog steeds kans. Zouden onszelf helemaal gek maken! Bedankt voor alle reacties!!
Ze testen bij de nekplooimeitng specifiek op downsyndroom en edwards syndroom, van die 2 dingen krijg je een precieze kansberekening. Maar een verdikte nekplooi kan ook op andere chromosoomafwijkingen, of hartafwijkingen wijzen. Wij hebben het wel gedaan, een nekplooimeting. Omdat ik liever het risico neem dat we voor niets in spanning zitten, dan het risico dat we een kindje met downsyndroom krijgen zonder dat we het van tevoren weten. (dat is een vriendin van mij overkomen, kwam er pas na de bevalling achter... Dat wil ik dus echt niet) Maar het is echt een heel persoonlijke keuze, kan me ook goed voorstellen dat er veel vrouwen zijn die het niet willen.
WEER omdat ik het net had gezegd in het topic en toch gaat er iemand (in dit geval jij) weer iets zeggen wat niet juist is en dus mensen in de war maakt. Ik plaats ongeveer 100 keer per jaar hier ene berichtje om mensen die niet goed weten waarvoor een combinatietest precies is het uit te leggen en steeds zijn er mensen die nog steeds stug volhouden dat het alleen voor Down is dus "weer" slaat niet op jou persoonlijk maar "weer" iemand die het niet goed uitgelegd heeft gekregen (al kan je de info natuurlijk wel op internet vinden en als je zwanger bent vind ik dat je zelf die info ook mee moet uitzoeken, VK's weten het blijkbaar niet...
Ik heb hem in mijn onschult en niet wetende laten doen. Fijn dat die testen er zijn maar als je een kans berekening krijgt van 1.48 verpest het wel een deel van je zwangerschap. Want ik ging wel voor de zekerheid dus een vlokkentest., "God zij dan was alles goed maar wat een onzekerheid bracht dat met zich mee. Snap wel waarom die testen er zijn maar, Er is weinig tot slechte begleiding als de test negatief uitvalt. Wat ik wist ben ik hier of ergens anders te weten gekomen. Met zoeken. Het zat zo leeftijd 35 Bloedtest was negatief. Nekplooi precies 2.0 dus erg netjes. maar combie leeftijd bloed maakte de kans van 1/48 En wat een stress dat gaf.
Ja wij hebben geen vlokkentest laten doen maar een punctie, de reden: Een vlokkentest heeft grotere kans op miskraam en is niet 100% betrouwbaar (kan vals positief resultaat geven dus dat ie aangeeft dat het een afwijking heeft en het niet zo is) een punctie is veiliger en betrouwbaarder maar nadeel je moet langer wachten want kan pas vanaf 16 weken..
Blijkbaar lees jij ook niet goed, omdat ik dus al zeg dat ik weet dat het niet alleen voor Down is. En daarbij blijf ik er ook bij dat ik vind dat je vrij bot reageert.
je hebt het hier alleen over down, maar daarnaast gaat het er bij een combinatietest (en verdere testen) niet om of je een zwangerschap af laat breken ja of nee, je kan ook je kindje (ongezond in dat geval) de beste start willen geven door bv extra prenatale onderzoeken door gyn (ipv onkundige VK's) en inleiden bevalling in een academisch ziekenhuis. ALS je kindje iets heeft wat door dat soort onderzoeken gered kan worden en je hebt er niet naar gekeken en zijn of haar dood had dus voorkomen kunnen worden had dat toch zonde geweest.. EN dat punt missen nu meeste mensen door geen of slechte voorlichting of stug blijven volhouden dat een kindje met down ook welkom is (natuurlijk kan die welkom wezen) Daar gaat het namelijk helemaal niet om het gaat om de beste prenatale zorg om juist een leven te redden of te verbeteren!
Bij veel mensen gaat het ook wel om het eventueel afbreken van de zwangerschap als het kindje een afwijking blijkt te hebben en niet alleen maar om prenatale zorg om een leven te redden of te verbeteren. Óók als het alleen om Down zou gaan, dat is wel de meest voorkomende en bekendste afwijking die er is dus ik denk dat dat er wel mee te maken heeft dat de voorlichting "eenzijdig" is. We worden over wel meer zaken half voorgelicht omdat de meerderheid van de mensen het hele verhaal toch niet begrijpen of verkeerd interpreteren of wat dan ook.
het gaat hierover de combinatietest ik blijf erbij dat dit maar een kansberekening is en of het nou gaat of je een kindje betere zorg kan bieden of een zwangerschap wil afbreken. In beidde gevallen is zo'n test neitszeggend en zul je altijd voor een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie moeten gaan.
Dat klopt. Wij willen het deze keer wel laten doen maar toch knaagt het aan me hoor, dat het alleen maar een kansberekening is op afwijkingen... Zeker omdat de leeftijd meegenomen wordt en ik dus idd 36 ben, dat heeft dus altijd invloed op de kans.
ja dat klopt. onze jongste zoon had een nekplooi van 4,5mm. daarom was onze combinatietest ook zo negatief 1:5 mijn leeftijd was toen 31 jaar. Alles wordt meegeteld. Bij ons werd het ontdekt (die nekplooi) zelf zou ik niet voor zo'n test kiezen, snap niet waarom ze het doen, veel duidelijkheid krijg je er niet mee. Heb dit ook aan mijn gyn gevraagd. Vindt dat de combinatietest ook een erg grijs gebied is.
Maar het is tegelijk de enige indicatie zo vroeg in de zwangerschap op eventuele afwijkingen. Je kan ook meteen voor een vlokkentest of punctie gaan boven een bepaalde leeftijd maar dan is de kans op een miskraam onevenredig groot. Dus als je als aanstaande ouders toch enig inzicht wil hebben, dan laat je de combinatietest doen. Beetje bij gebrek aan beter... Je moet je dan wel bewust zijn van de eventuele vervolgstappen die je kan ondergaan en ook van tevoren bedenken hoe ver je wil gaan.
Mijn vriend en ik twijfelen nog of we de combinatietest zullen doen omdat de vk had gezegd dat je op jonge leeftijd(ik ben 21) meestal niet een duidelijke uitslag kan verwachten.. Zou het dan zin hebben?
isademi, waarom val je mensen zo aan? Geloof me maar dat diegene die er voor kiezen het niet te doen, net zo goed op de hoogte zijn als mensen die er wel voor kiezen. ieder is vrij om te kiezen om wel/niet te gaan voor de combi test. Toen ik voor het eerst zwanger was was er niet eens de mogelijkheid om een combinatietest te laten doen voor mensen jonger dan 36 jaar.
Ik zou het ook niet doen,omdat het een kansberekening is.Dus je idd een negatieve uitslag kunt krijgen,terwijl er niets aan de hand is.En wat een stress heb je daar dan wel niet van.Alleen om dat feit zou ik het al dus niet doen. En ik lees in het bericht van Liesben toch echt wel,dat ze zegt dat er meer afwijkingen mee getest worden.Er zijn zoveel mensen,die er niet voor kiezen,die zijn echt niet allemaal onwetend.
Helemaal mee eens, als je zoals wij wel per se wilt weten of je kans maakt en de consequenties kan en wil dragen is dit je eerste indicatie die leidt naar andere onderzoeken en beslissingen. Een kansberekening zegt niet niks, dat vind ik zo raar als mensen dat zo van tafel vegen. je hebt de kans van 1 op 15 dat je ernstig ziek wordt: zeg je dan ook: 0h maar ook de kans van 14 op 15 dat ik niet ziek wordt? Het is geen nietzeggend en onzinnig onderzoek: daarvoor is het ook te duur en geld over hebben ze nog steeds niet bij de verzekeringsmaatschappijen en ziekenhuizen. Kijk iedereen mag het van mij lekker zelf weten , maar iemand af raden zo'n onderzoek te doen omdat het 'maar' een kansberekening is vind ik persoonlijk een slechte zaak. groetjes
Mocht het ons gegeven zijn om zwanger te worden dan denk ik dat wij ook geen combinatietest gaan doen ondanks mijn leeftijd, 44 jaar. Ook deze test kan namelijk een valse zekerheid geven. Wat als jij niet die ene bent waar het wel fout gaat. Dan word je alsnog met je neus op de feiten gedrukt bij de bevalling. Daarnaast moet je bij een negatieve combitest alsnog gaan voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie dus waarom dan niet direct voor een van deze 2 testen kiezen. Heb je in elk geval niet de stress tussen uitslag combitest en bijv. vruchtwaterpunctie. Daarnaast denk ik nog steeds dat wij gelukkig in een vrij land leven waar een ieder de keuze heeft om het wel of niet te doen. Ook is het niet verstandig om de combitest bij jonge moeders te doen omdat de uitslag dan minder accuraat is. En de opmerking dat je dan je dood van je kind had kunnen voorkomen vind ik ronduit kwetsend. Wellicht dat je eerst eens even kunt kijken hoe lang sommige mensen bezig zijn om zwanger te raken geeft wel aan dat deze vrouwen er heel bewust mee bezig zijn en juist alles voor hun (ongeboren) kindje over hebben.