Combineren borst- en flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fressie, 19 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu ruim 8 weken oud en ik geef vanaf dag 1 volledige borstvoeding op verzoek, en ze doet het prima! Ze krijgt gemiddeld 7 voedingen per 24 uur.
    Nu wil ik graag de borstvoeding af gaan bouwen omdat ik weer ga werken.
    Het liefst wil ik 's avonds en 's ochtends borstvoeding blijven geven en de rest vervangen door kunstvoedingen.
    Hebben jullie een advies hoe ik het beste kan afbouwen? En wat voor flesvoeding moet ik gaan gebruiken? En qua hoeveelheid en frequentie?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik vrees dat het nog veel te vroeg is om maar twee voedingen te gaan geven.

Over het algemeen is je productie pas na (minstens) acht maanden stabiel genoeg hiervoor.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik vind zeven voedingen per dag trouwens heel weinig voor acht weken. Om de hoeveel uur komt ze ongeveer?
    Ik zat toen nog op 10/12 voedingen per dag..

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Nee, dat heeft weinig kans van slagen helaas..
    Daar zijn onze borsten niet geschikt voor :(

Heb je wellicht vragen over kolven, is er een specifieke reden dat
    je wil gaan afbouwen? :)

7 voedingen, daar zat ik met zoon ook op toen hij
    8 weken was, en had een prima productie.
    Dus zolang het op verzoek is, en je goed de hongersignalen
    herkent kan het wel hoor :)

5. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het lastig zijn of onmogelijk?

En 7 voedingen: 's nachts slaapt ze vaak 5 à 6 uur achter elkaar, overdag komt ze om de 3 à 4 uur. Dus dan kom ik op 7 uit.
    In het begin zat ik op 8 soms 9, met het warme weer op 10/12

Wat een verschillen he!

6. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zoe123 kolven zie ik inderdaad niet zitten in combinatie met mijn werk. Dus vandaar dat ik wil proberen de combi tussen borst en fles te vinden.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nou om eerlijk te zijn denk ik dat je productie als een razende gaat kelderen. Helaas!

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Borstvoeding is een vraag/aanbod kwestie. Op deze termijn hebben je borsten stimulans op een bepaald niveau nodig, om de productie goed te houden.
    Zodra je daar dan onder gaat zitten, zal de boel gaan teruglopen.
    Dit is zo tot een maand of 8, de leeftijd waarop de meeste kindjes meer bijvoeding gaan eten, en er minder melk nodig is. Dan kunnen de meeste borsten het wellicht redden met 2x per dag.
    Het is zo natuurlijk geregeld. Daarom zit je aan kolven vast.

Kolven lijkt van te voren vaak een enorme onderneming. Maar in de praktijk valt het
    gelukkig heel erg mee! :)

9. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zoe123 en @vlinderbloem
    Had gehoopt dat er meer moeders zijn die het op deze manier willen proberen of misschien zelfs al ervaring in hebben.
    Ik wist niet dat borsten zo lang moeten 'wennen'!!

Ik weet dat kolven best mee valt (doe het nu ook af en toe), maar het is voor mij niet te combineren met werk. Vandaar mijn keuze.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Mijn.schoonzus heeft het 2x geprobeerd, die kon een leger voeden...
    Ging met 14 weken terug naar 2 voedingen.
    3 weken later....klaar.

Doe wat voor jou goed voelt.
    Probeer 3 voedingsmomenten te behouden, wellicht dat je dan nog een tijdje verder kan :)

11. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thnx! 3 voedingen moet ook geen probleem zijn....ik ga het gewoon proberen :)

12. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    En ik ken dan weer genoeg mensen die vanaf 3 maanden nog maar 3 voedingen zelf gaven en vanaf een maand of 4 nog maar 2... Dus het is zeker niet onmogelijk. Of het bij jou ook lukt, is natuurlijk moeilijk te voorspellen..

Om te weten hoeveel voeding je moet geven kun je rekenen met de 150 ml per kilo per 24 uur regel. Al zou ik adviseren zeker niet naar boven af te ronden; de verteerbaarheid van kv is anders dan van bv. En als je zelf nog 3 of 4 voedingen wilt geven, moet je kindje natuurlijk niet helemaal verzadigd zijn met kv.

13. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had hetzelfde probleem en bij mij lukt het nu al 2.5 maand om te combineren.
    De eerste 6 weken heb ik bijna alleen maar gekolfd en ik was dat zo zat dat ik met 9 weken de kolf voorgoed de deur heb uitgedaan en besloot af te bouwen tegen de tijd dat ik weer ging werken. Ik ben gaan afbouwen toe ik stabiel op 6 voedingen overdag zat, de kleine sliep toen door van 22u tot 5u ongeveer. Ik heb rustig aan de tijd tussen voedingen opgebouwd op de voplgende manier:

1. de moeilijkste voeding overdag vervangen door een fles echter niet de eerste of de laatste voor de nacht.
    2. Toen dat goed ging een 2de moeilijke voeding vervangen maar niet meteen eentje direct voor of na de vervallen voeding.
    3. Daarna heb ik voedingen gewisseld zodat de 2 flesvoedingen na elkaar kwamen
    4. Wanneer dat goed ging 1x een derde aansluitende voeding laten vallen om te testen. De dagen erna weer naar een schema waarbij er max 2 flessen zaten.
    5. Hetzelfde als stap 4 maar dan 2 dagen achter elkaar en dan weer de flessen verspreiden over de dag.
    Op dat moment ging ik weer werken en zag het schema er als volgt uit:
    (fv = 150ml+5 scheppen)
    ma, di, do, vr (werk): bv-fv-fv-fv-bv-bv (eventueel klein flesje, 3 schepjes, extra omdat de laatste 2 voedingen dicht op elkaar zitten)
    wo, za, zo (vrij): bv-fv-bv-fv-bv-bv (ook weer de laatste met eventueel een klein flesje erbij)

Nu ben ik naar 5x voeden gegaan met een groenten en fruithap:
    (fv = 180ml + 6 scheppen)
    bv-fv-fruit-fv-bv-groenten-bv+fles met rijstebloem
    bv-fv-fruit-bv-fv-groenten-bv(vaak zelfs zonder fles)

De laatste dagen was de kleine man ziekjes en kwam er weer een nachtvoeding bij. Toen het zo warm was gaf ik vaak overdag ook een beetje extra voeding.

Het kan dus wel maar ik doe wel heel erg mijn best om de schema's strak te volgen en geef alle bv echt live. Dat heeft dus wel als gevolg dat afspraken 's avonds erg moeilijk zijn. Een dagje weg zonder baby durf ik niet te proberen omdat een extra dag 3x fles dit broze evenwicht zou kunnen verbreken.

Geen garantie op succes maar absoluut het proberen waard want ik geniet er echt van op deze manier!

14. Fressie

Fressie Lid

8 dec 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    @saartje dat schept vertrouwen en hoop! Ik ben nu ook aan het afbouwen en heb zelf een schema gemaakt...vervang nu twee borstvoedingen door een fles, en dat gaat nu prima.
    Heb zeker wat aan jou tips en schema!!! Ik ga d'r voor :)

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Denk er wel aan dat je rustig afbouwt.
    Geef je borsten de tijd om te wennen aan de mindere productie.
    Te snel afbouwen kan een vrije val effect geven.
    En kans op een borstontsteking.

16. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Klopt, ik heb het ook erg voorzichtig gedaan en ook elke vrije dag de voedingen netter verdeeld over de dag met (minstens) 1 voeding meer dan op werkdagen.
    Overigens heb ik wel vaak gehad dat de kleine man nog niet geboeg gegeten had, dan gaf ik wel een half flesje bij zodat hij de normale tussenposen wel volhield.

Deel Deze Pagina