Combineren borstvoeding met flesvoeding, hoe werkt dat??

Discussion in 'Flesvoeding' started by shahrazed, Sep 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gaf volledige borstvoeding tot gisteren. Het voeden was al een tijdje een gedoe omdat mijn zoontje niet goed dronk. Mijn productie is dramatisch gedaald. Na een hoop wikken en wegen toch maar gisteren om flesvoeding gegaan.

Maar goed nu komt het. Omdat hij uit de fles wel goed drinkt, wil ik wel nog even blijven kolven. Alleen geen 6 voedingen op een dag. Ik zoek dus een manier/ schema om het met elkaar te combineren. Maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Wie kan mij een beetje op weg helpen? Ik kan op internet niet veel vinden over het geven van flesvoeding aan kindjes jonger dan 6 maanden.

Mijn zoontje is 4 en een halve maand en weegt 7,5 kilo.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik heb er niet echt ervaring mee, maar aangezien je nog wel wil blijven kolven zou ik het zo doen;

Alles wat je kunt kolven geef je via de fles, je zal zelf weten hoeveel borstvoeding hij wil. Afhankelijk van je productie, zijn behoefte aan melk geef je een of meerder flesjes kunstvoeding. Als dat 1 flesje is is het, geloof ik, het handigst om dit het 3e of 4e flesje op de dag te geven.
    Zijn het 2 flesjes dan de 2e en de 4e of 5e bijvoorbeeld (geen 2 flesjes achter elkaar!)
    Als je het snachts zou doen dan schiet je productie waarschijnlijk helemaal omlaag.

Stel hij drinkt normaal 150cc borstvoeding zou ik of dat of 120cc kunstvoeding in de fles aanbieden. Let wel op, kustvoeding valt zwaarder dus als hij daar een stuk minder van wil is dit geen probleem.

Ik kan je nu wel de richtlijnen van kunstvoeding vertellen, maar dit heeft vooral met de max te maken. Dit zal je icm borstvoeding dus nog niet redden. Een richtlijn die je n je achterhoofd kunt houden is 150 cc voeding per kg per 24 uur.
    Voor flesvoeding zou je dus 150x7,5= 1 liter (je komt dan op 1125, maar kunstvoeding kent de liter grens, dat je niet meer dan een liter mag geven)
    1 liter / 6 = 166,67 voeding per keer, dus 150/5 (dat is nl 165 voeding). Maar nogmaals; dit zou zijn als je alleen kunstvoeding geeft! Je kan het alleen in je achterhoofd houden voor hoeveel.

Hopelijk is dit duidelijk? Heb je nog specifieke vragen?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    #3 Zoe123, Sep 1, 2013
    Last edited: Sep 1, 2013
    Wat betreft schema's met kv kan ik je helaas niet veel vertellen, volgens mij heeft Averlhach je al goed geholpen.
    Maar wat ik je wel kan meegeven, is dat tussen de 4 en 5 maanden er een beruchte borstvoedingsdip is. Bijna iedere moeder loopt hier tegenaan (en dan ook vaak net als je weer gaat werken aahh).Heeft niet zozeer met de borstvoeding te maken maar meer met dat kindjes rond die leeftijd een sprongetje maken, en minder bezig zijn met eten. Ook fleskindjes hebben dat, dat ze opeens veel minder uit de fles drinken. Punt is natuurlijk dat je borsten daar niet blij van worden.
    Maar...het herstelt zich wel! Dan vinden ze toch weer de rust om te drinken. Dus als jouw zoontje hiervoor wel goed uit de borst heeft gedronken, kan je het wellicht nog even geven. Of bijvoorbeeld een keer een flesje kv geven, en dan dat moment kolven. Dan hoef je ook geen 6 kolfmomenten te doen. Meestal duurt het een week of 4 en dan zijn ze weer terug bij hun "normale"drinkgedrag.

Hou er rekening mee dat als minder kolfmomenten hebt dan drinkmomenten, je productie wel snel achteruit zal lopen

4. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL

Ok. Het maakt het inderdaad wel duidelijker. En ik kende die 150 regel wel idd, maar ik wist niet dat je maximaal een liter mag geven. Dus is goed dat je het zegt want hij is al aan de flinke kant.

Hoe ik het vandaag gedaan heb; 7:00 200cc borstvoeding, 11:00 180/6 kunstvoeding, 15:00 200cc borstvoeding, 19:00 180/6 kunstvoeding. Die laatste fles heeft ie niet helemaal gedronken. Dat is dus 3 keer kolven op een dag. Niet echt mn hobby, maar goed, dat gaat nu redelijk. 's Nachts laat ik hem wel aan de borst zelf drinken. Dan maakt het niet uit als ie slecht drinkt want die moet ie toch laten vallen. Ironisch genoeg drinkt ie dan vaak wel goed omdat ie dan half slaapt.

Op zich vind ik het wel een goed schema zo. Alleen jammer dat het flesje van 15:00 borstvoeding is. Want dan ben ik vaak de deur uit en een flesje borstvoeding meenemen en opwarmen, dat wordt een beetje lastig. Ik weet nog niet hoe ik dat moet oplossen. 2 flesjes kunstvoeding achter elkaar leek me inderdaad een slecht idee. Maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen. Vier keer kolven op een dag zie ik niet zitten. Ik ben voor een flesje van 200 cc namelijk een dik half uur aan het kolven.

5. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet wat het is met de borst dat mijn zoontje zo slecht drinkt. Hij krijgt zeker wel genoeg binnen, maar een ritme erin krijgen is vanaf het begin al een probleem. Heb ik bij de vorige twee niet gehad, die heb ik ruim een jaar gevoed. De ene keer drinkt hij veels te veel en stroomt helemaal over, verslikken, spugen, soms lipe het letterlijk zn neus uit. De andere keer zit ie maar een beetje te spelen, om zich heen te kijken, naar me te lachen of juist enorm aan het worstelen, krijsen. Als ik hem dan een flesje afgekolfde melk gaf, dan was die zo leeg. Dus ja, ik weet niet. Denk dat ik het maar bij kolven houdt voorlopig. En dan kan ik er ook johannesbroodpitmeel bij doen, want hij spuugt veel.

En ik moet er ook even bij zeggen. Ik heb twee weken geleden een borstontsteking gehad. Daar gewoon doorheen gevoed. Maar sindsdien had ik echt helemaal geen voeding meer leek het wel. Dus ventje overstuur, iedere nacht heel veel wakker. Wat ik toen prima vond dan kon ik hem weer aanleggen. Maar na drie nachten een baby die ieder uur wilde drinken had ik wel een beetje gehad eerlijk gezegd. Normaal gesproken heb ik een dag na zo'n nacht gelijk heel veel voeding. Nu na 3 dagen nog niks. Kolven schoot ook niet op, had ik na drie kwartier 100 cc......... Dus vandaar dat ik toen maar naar de supermarkt gereden ben. Gisteren heeft ie 3 flesjes kv gehad, vandaag 2. Dus hopelijk dat het zo kan blijven.....

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    #6 Zoe123, Sep 1, 2013
    Last edited: Sep 1, 2013
    Dat gerommel aan de borst, is dat al lang gaande? Of is het iets van de afgelopen periode..komt ook niet echt handig uit dat je ook die borstonsteking er bij kreeg, bah..Dat geeft een knauw aan je productie. Goed dat je doorgevoed hebt, dat is de beste manier om de onsteking weg te krjigen.Dat hij dat flesje zo leeg klokt, is ook logisch. Daar hoeft ie verder niets voor te doen;)

Eerlijk? Ik denk dat het weer goed komt hoor.
    Joh, je bent zo'n ervaren borstvoedingsmama:p...hier waren mijn meiden rond die periode erg onrustig. Het verdween weer en toen...gingen ze ook doorslapen (met 18 weken):). Ik zou zeggen, probeer hem wel zo vaak mogelijk aan te leggen, wellicht merk je op een gegeven moment dat er weer rust aan de borst is. Misschien kan je dat doen voordat je een flesje aanbied? Gewoon kijken hoe het gaat?
    Ik snap dat je niet 100 x wil kolven maar 45 minuten is ook niet nodig. Als het begint te druppelen, kan je al stoppen. Dat je er niet super veel uit haalt is niet erg. Het gaat ook om de stimulans.
    Het komt vast goed!:p Live aan de borst is zo veel makkelijker dan combineren uiteindelijk...maar ja dat weet je natuurlijk nog wel van je andere 2 kids..

Oja het JBP (wat een vies spulletje) dat gaf ik zoon (reflux) altijd met een lepeltje. Dus dat kan ook

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    borstvoeding is meer vraag en aanbod, qua samenstelling en kunstvoeding natuurlijk niet, daarom is er een max ingesteld. 6x 200 voeding kunstvoeding zou dus ook echt te veel zijn, gezien hij 6 flesjes drinkt. Je kan per dag ook de schepjes tellen, dat zijn er dan 30. Een keer erover is niet erg.

Over borstvoeding kan ik (helaas overigens) niet goed mee praten. Ik weet de beginselen, de standaard dingen en dan houd het op ivm gebrek aan ervaring.
    Ik kan mij goed voorstellen dat je geen zin hebt om zoveel te kolven.

Kan je evt niet zorgen dat je tussen 11 en 3 wel 1x kolft, maar beide flesjes kunstvoeding geeft? Dat je zeg kolft; 7:00, 13:00, 19:00. Dan zit er gelijke tijden tussen (weet niet of dit kan of dat dit advies je productie om zeep helpt).
    Ik ga er dan een soort van vanuit dat je meestal eerst kolft en dan geeft, maar dat je de gekolfde melk dan bewaard tot savonds geven of evt invriezen of wat ook.

Zoals Zoe al zegt, johnnesbroodpitmeel kan je prima als papje op een lepeltje geven.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik dit zo lees...ik denk dat je een heel sterke toeschietreflex hebt, en dat je waarschijnlijk veel melk had. Vandaar ook die borstontsteking.
    Na een borstontsteking kan je productie flink omlaag gaan, en tel daarbij op dat je zoon typisch in een leeftijdsfase zit waarin je regeldagen kun verwachten.

Ik zou niet gaan kolven, maar weer gewoon gaan aanleggen, gewoon op verzoek. Rondom de flessen als je graag kv blijft geven.

Als je even aparte topics opent over de problemen die je hebt bij het zelf voeden, dan kunnen we die problemen even een voor een proberen te tackelen.

Share This Page