Mijn dochter is nu ruim 8 weken oud en ik geef vanaf dag 1 volledige borstvoeding op verzoek, en ze doet het prima! Ze krijgt gemiddeld 7 voedingen per 24 uur. Nu wil ik graag de borstvoeding af gaan bouwen omdat ik weer ga werken. Het liefst wil ik 's avonds en 's ochtends borstvoeding blijven geven en de rest vervangen door kunstvoedingen. Hebben jullie een advies hoe ik het beste kan afbouwen? En wat voor flesvoeding moet ik gaan gebruiken? En qua hoeveelheid en frequentie? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes
Hoi, Je bouwt per voeding af en een voeding afbouwen duurt een dag of 3-5. Geef je lichaam de tijd om te herpakken zodat je niet ineens erge stuwing krijgt met het risico op verstopping. Je start met een voeding die minder makkelijk geeft. Vaak is dit later in de middag. Die sla je over en je kolft alleen (of legt aan) wanneer je teveel spanning voelt. Je kindje krijgt dan een flesje met andere voeding. Gaat dit goed dan kun je na een dag of 5 een volgende voeding overslaan. (afbouwen dus) het is dan handig om niet de voeding er voor of erna te nemen, maar er 1 tussen te laten. Zo ga je verder. Je kunt hiervoor ook prima overleggen met de vrijwillige borstvoedingsorganisaties: kijk op Borstvoeding.nl | Home