Beste lacatiekundige, Na een moeizame start mbt het geven van de borst (eerst wilde mijn dochtertje niet aan de borst, kloven en spruw) leek het deze week goed te gaan. Nadat een kuur Nystatine niet hielp kreeg ik van de huisarts een kuur Fluconazol. Dit zou in de borstvoeding terecht komen en zo zou mijn dochtertje ook behandeld worden. De kuur duurde 5 dagen van 50 mg. Gisteren heb ik het laatste pilletje ingenomen en tot gisteren deed het aanhappen ook nauwelijks pijn meer (rechts helemaal niet meer en links een beetje) maar sinds vandaag beginnen de kloofjes weer pijn te doen en zijn mijn tepels weer een beetje rood. Ik weet nu niet of de spruw nog aanwezig is of doordat het komt omdat mijn dochtertje van 6 weken sinds deze week continue aan de borst wil. Is een kuur van 50 mg trouwens voldoende? Ik heb even op het internet gekeken en ik zie vaak dat er een dosis van 200 mg gedurende 2 weken aanbevolen wordt. Is dit juist? Omdat de borstvoeding al vanaf het begin niet loopt krijgt ze vaak mijn melk via de fles. Ze drinkt dan ongeveer 110 a 120 cc per voeding en komt ieder 3 uur. Sinds ze aan de borst is komt ze soms al na 1 1/2 tot 2 uur en blijft het liefst een uur aan de borst. Als ik haar er vanaf haal omdat ze zelfs in slaap valt aan de borst gaat ze huilen totdat ik haar opnieuw aanleg. Zou dit kunnen komen doordat ze aan de borst niet de 110 binnenkrijgt die ze via de fles wel krijgt? Ze is ook erg onrustig en slaapt de laatste paar dagen alleen als ze in mijn armen ligt. Als ik haar in haar bedje leg of in de box begint ze meteen te huilen. Ook als ze al slaapt en ik haar neerleg. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen. Alvast bedankt!
Hoi, Vervelend dat de start van je borstvoeding zo is verlopen. Het kan zeker zo zijn dat je nog spruw heb. Ga dus terug naar je huisarts en overleg over het verlengen van je behandeling. Weet je misschien de oorzaak van de kloven? Lig je kindje goed aan? Kolf je misschien te hard? - smeer pure vaseline (purelan bijv.) in een dun laagje op de kloven. - Draag gelcompressen in je BH, die bevorderen de wondgenezing. (Mother Mates) - Smeer na het voeden/kolven een druppeltje moedermelk over de kloven heen. - Zorg dat je kindje met een grote hap aan je borst komt te liggen. - Zet je kolf niet te hard. Spruw: - Eet zo min mogelijk zoete dingen. - Eet veel zure dingen. De schimmel leeft van suikertjes en kan niet tegen zuren. Behandeling Fluconazol die ik gewend ben: - Als eerste dosis fluconazol 400 mg - Daarna 100 mg, tweemaal per dag totdat je een hele week pijnvrij bent, wat meestal minstens twee weken betekend. Borst: Aan de borst drinken is zwaarder dan uit de fles. Blijf je borst aanbieden, maar zorg voor een mooie grote hap. Hoeveel melk kolf je per keer? Is dit de hoeveelheid van 1 voeding? Zo niet, dan kan het zijn dat je productie niet voldoende is voor haar op dat moment. Je kindje gaat dan vaker en korter drinken om op die manier je productie op te hogen. Geef dus toe aan dit ritme van je kindje. Wanneer je productie op peil is voor de behoefte van je kindje, gaat er weer langer tijd tussen zitten. Groetjes Saskia