hai, De titel zegt het al.. ik ben geïntreseerd in het boek * oei, ik groei * Nu heb ik op mp en bol.com al gekeken en daar kom ik meerdere exemplaren tegen. oei, ik groei -de 8 mentale sprongen oei, ik groei - de 10 mentale sprongen oei, ik groei - spreekuur op de bank oei, ik groei - baby geheimen en dan de werkboeken natuurlijk nog, maar die leken mij niks. Met welke hebben jullie ervaring? Raden jullie aan? En ja.. ik weet het.. ik las al een eerder discussie hier op het forum, dat het niet wetenschappelijk bewezen zou zijn. Nu weet ik ook dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat kinderen druk worden van storm, maar elke leerkracht en ouder zal het toch beamen Het lijkt mij gewoon interessant/leuk als naslagwerk/leesvoer Graag jullie reacties Alvast bedankt
Ik heb geloof ik 10 mentale sprongen, ik lees er alleen in als ik denk dat ze een sprong heeft, meestal is dat dan ook zo. Ik vind het leuk om te lezen wat ze daarna allemaal weer kan
Ik heb ooit "Oei ik groei - 10 mentale sprongen" gekregen. Ik heb er niets mee. Ik heb nooit een sprong herkend, in ieder geval niet zoals dat beschren wordt in dit boek. Verder is het boek een eindeloze herhaling van opsommingen. Kortom niets voor mij, maar velen schijnen er veel aan te hebben.
Ik heb ook de 10 mentale sprongen. Bij de eerste 2 sprongen vond ik het leuk dat ik kon lezen wat er aan de hand was....... daarna las ik er niet meer in. Heb het gevoel dat er bij iedere sprong precies hetzelfde staat, alleen kunnen ze wat meer..... Geen aanrader wat mij betreft.
ben het helemaal met Kiwi en Kahrin eens. Eindeloze herhalingen en het enige wat je ervan opsteekt is dat je kind opeens weer iets nieuws kan na een sprong. Dat ontdek je zelf ook wel....
Ik hem het boek alleen om te kijken wat ze rond een bepaalde periode zouden kunnen maar inderdaad veel herhaling. Het komt er op neer dat je kind hangerig wordt, meer gaat huilen, slechter slaapt etc. en dan bij elke sprong. Ik doe er verder niks mee. Heb de sprongen ook nooit herkend. Ik heb ook de 10 mentale sprongen
Ik heb de 10 mentale sprongen gekocht. Ik herken niet altijd een sprongetje, maar de voorbeelden in het boek hebben mij zoveel houvast gegeven als ik het even niet meer zag zitten. Ik zat er echt een paar maal doorheen en het lezen van dezelfde ervaring bij anderen gaf me zo´n gevoel van opluchting. Herkenning van problemen, lezen dat dat vaker voorkomt en dat het ook weer na een aantal dagen (of soms weken) overgaat. Of je in die sprongetjes gelooft of niet, je kunt er heel veel steun aan hebben, was mijn ervaring. Edit: wat ik in andere posts lees is wel waar. Na een paar sprongetjes veel herhaling. Toch las ik over de 11 maanden sprong weer wat nieuws. Is het in de bibliotheek te leen?
Ik heb hem destijds in de bibliotheek geleend. Maar mijn zoontje volgde absoluut die lijntjes niet.. De meeste kinderen ontwikkelen wel in sprongen (ze kunnen opeens lachen, kruipen, staan). Mijn zoontje sprong gewoon wanneer het hem uitkwam. Dat was dus niet op dezelfde tijden als het boek voorspelde.
Bedankt alvast voor alle reactie's Ik had zelf ook al bedacht dat elk kind zijn eigen lijn volgt.. en he..als mijn dochter een beetje op der ouders lijkt valt er niks te volgen Het lijkt mij alleen leuk/interessant om te lezen wat ze ongeveer op welke leeftijd kunnen. Ook de spelletjes om bepaalde vaardigheden te stimuleren lijkt me interessant. @ AdrianaM Heel vriendelijk van je.. ik neem graag je aanbod aan. Hoe kunnen we dat het beste regelen?
Ik vind de ontwikkeling best slecht beschreven in oei-ik-groei. Zo staat er bij 6/7 maanden dat je kind nu kan gaan staan. Maar er is maar een heel klein percentage dat het werkelijk kan met die leeftijd. Zo zijn er best veel dingen die al heel vroeg worden genoemd, terwijl de doorsnee baby het pas een paar maanden later doet. En dan zit je te zenuwen omdat je kind niet "hun lijntje" volgt..
ff een vraagje over iets wat in het boek bescheven staat.. daar staat namelijk dat het eerste sprongetje met 5 weken komt.. maar dat als je kindje 2 weken te laat is geboren, dat de sprong dan 2 weken eerder komt.. dat zou dan dus met 3 weken zijn.. hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn zoontje is 3 weken te vroeg geboren. Snapte het eerst ook niet helemaal hoe ze dat bedoelden. Maar ik kijk naar zijn gedrag en leeftijd, tot nu toe komt dat altijd nog overeen met wat er in het boek staat. Ik ga er niet steeds 3 weken van af trekken. Je moet dus eigelijk vanaf de uitgerekende datum tellen maar dat vind ik niet helemaal kloppen, dan zou hij altijd met alles 3 weken achterlopen, niet dat dat zoveel is, maar baby van 1 maand kan toch minder dan een baby van 2 maanden. Hoop dat je snapt wat ik bedoel ben nooit zo goed in uitleggen haha
Of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet mijn zoontje heeft dus duidelijk wel rond de aangewezen periodes last van een sprongetje. Iig is hij huilerig, hangerig en errug humeurig Dat ie na zo'n periode opeens de handstand kan heb ik nog niet kunnen ontdekken maar het is voor mij wel fijn om even te kunnen lezen wat andere ouders rond die periode meegemaakt hebben en hoe andere kindjes zich gedragen. Ik leef er dus niet naar maar vind het als naslag werk wel leuk om te lezen. Mijn zoontje is een week te laat geboren en hij heeft zijn sprongtje altijd een week eerder dan in het boek staat aangegeven dus het zou best eens kunnen kloppen.
Mischa is 7 weken te vroeg geboren, maar houdt zich gewoon (ongeveer) aan de sprongetjes van het boek, hij "loopt niet 7 weken achter" zoals de schrijver beweert dat hij zou moeten doen. Ik kreeg ook een nieuwsbrief van de site van Oei ik groei en had hen dit gemailed, want steeds als ik een nieuwsbrief kreeg was dat dus oud nieuws... (zij bleven stug die gecorrigeerde leeftijd aanhouden). Ik kreeg als antwoord dat ze dat zo doen om ouders niet bezorgd te maken als kindjes achter lopen en dat ze het voor me zouden aanpassen. Ik hoopte dus op een nieuwsbrief die bij zijn leeftijd zou passen... Nu kreeg ik er dus een waar boven stond "je kindje is nu gecorrigeerd ... weken oud". Maar nog steeds oud nieuws dus, zucht... Ik heb me maar uitgeschreven. Het is best grappig maar neem het met een grote korrel zout! [even als voorbeeld, Mischa heeft zijn 8-maanden sprong allang gehad en kruipt door de kamer, staat zelf op en gaat zelf zitten, zit de hele dag te spelen en loopt langs de tafel en langs kastjes. Volgens Oei ik groei zou hij nu net moeten beginnen met tijgeren...!]
Ik zou graag op je aanbod ingaan, dus weet niet of die nog staat? Ik hoor t graag van je! Doe t eerst maar even zo, vind t ook weer zo brutaal van mezelf om je gelijk een pb te sturen, terwijl ik alleen even dit toppic aan t lezen was...
ik heb ook het boek ovcer de 10 sprongetjes, en hier klopt het wel redelijk. alleen heeft mijn zoontje de sprongen net iets eerder dan in het boek staat, terwijl hij op de uitgerekende datum geboren is.
Om even antwoord te geven op de gestelde vraag: Ik heb Oei, ik groei! de tien sprongen in de mentale ontwikkeling van je baby. Hij is geel met blauw. Dan nog even mijn mening over het boek: Ik vind het een handig boek om als een soort na slag te hebben. Nee ze kan echt niet alles wat ze in die perioden noemen, maar sommige dingen ook wel. Ook loopt ze wel eens een of 2 weken voor of achter. Maar bij benadering komen wel veel dingen overeen met hetgeen ik bij mijn dochter waarneem.
Hahaha geweldig Ik heb het boek ook en ik vind er veel herkenning in wat erg fijn is! Heb overigens ook de 10 mentale sprongen!