Moeilijk uit te leggen, maar mijn zoontje (9mnd) blijft zo met z'n handjes open en dicht knijpen. Hij doet het vooral als hij heel enthousiast is, maar ook als hij juist boos is. Het is niet écht wapperen..maar zeg maar snel z'n handjes open en dicht. Hij doet het zittend, liggend en zelfs half kruipend... Ik weet dat wapperen een kenmerk van iets autistisch kan zijn, maar daar ben ik bij hem niet bang voor, hij is heel sociaal en maakt heel veel contact. Hij zegt al papa, mama, lalala en nu sindskort poe (=poes). Al met 7mnd zijn eerste woordje en met 5-6 maanden ging hij dansen en geluidjes maken als je ging zingen. Hij kruipt, hij gaat zelf zitten en trekt zich nu bijna op tot staand. Qua ontwikkeling gaat hij sneller dan zijn grote broer. Misschien los hiervan, maar ik kreeg van mijn moeder de indruk dat ze hem té vrolijk vindt.. Hij huilt eigenlijk nooit, zelfs niet voor honger. Hij slaapt overdag niet meer, maar dat deed zijn broer rond een jaar ook al niet meer. Kenji slaapt van 19:00-8:00/9:00 en dan hoor je hem dus ook écht niet. Hij kan zich makkelijk een uur in de box vermaken met niets. Hij vindt alles prima... het enige is ETEN... als hij iets te eten ziet wordt hij driftig... dan gaat hij met zijn hoofd bonken.. Dat herken ik echt totaal niet van Jayro... Ergens maak ik me een beetje zorgen, ergens weet ik dat elk kind anders is.. wat denken jullie als jullie dit zo lezen?? En zien jullie ook zoveel verschil tussen 2 kindjes?? Maar ja, ik heb in de kinderopvang gewerkt en ben nog nooit een kindje tegengekomen dat zo wapperde enzo.. :S
Ik denk dat je er deze leeftijd gewoon nog niet veel van kunt zeggen. Je kunt (nog) geen 'stempeltje' zetten. En hoewel ik je zorg best snap, vraag ik me ook a fof je dat wel moet willen. Geniet van je kind zoals hij is. (En baal er soms ook van, want dat doen we geloof ik ook allemaal wel )
Dat is toch hartstikke mooi dat hij zo vrolijk is. Ik denk echt niet dat hij hiermee "afwijkt" van andere kinderen. Lekker van genieten hoor ! Mijn oudste was ook altijd flink aan het wapperen. Is vanzelf overgegaan, hij wrijft nu in zijn handen als hij echt heel vrolijk is. En elk kind is verschillend. Ik zie ook echt verschil in gedrag van mijn kids.
mijn persoonlijke mening is dat een kindje van 9 maanden nooit TE vrolijk kan zijn. juist fijn joh dat hij nooit huilt, dan zal hij vast tevreden zijn
Ik zou me nog niet direct zorgen gaan maken over vormen van autisme hoor. Al zegt snel, vrolijk en interactief zijn niks want dat deed mijn oudste ook en die is wel autistisch máár begaafd en heeft een hoog IQ. Maar die wapperde op zijn 3e nog en nu nog als hij heel blij is(in een pretpark Zo schattig). Maargoed ik wijk af, alle dingen die mensen met bepaalde beperkingen doen zijn eigenlijk normaal op bepaalde leeftijden, zij blijven er alleen in hangen en bij anderen gaat het over. Dit heeft ook vaak te maken met een verstandelijke beperking en de emotionele ontwikkelingsleeftijd waar deze mensen in blijven zitten. Dus het is heel normaal dat hij wappert, doet hij het als hij 6 is nog heel vaak en heeft hij verder totaal geen autistische kenmerken is er nog niks aan de hand. Heel veel mensen hebben wel een paar autistische trekjes, eigenlijk heeft iedereen overal wel een paar trekjes van pas als je er heel veel hebt is er wat aan de hand.