Darmkrampjes door voeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Tara26, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara26

Tara26 Bekend lid

7 apr 2010
    783
    0
    16
    Mijn zoontje van 10 weken lijkt erg last te hebben van darmkrampjes.
    Z'n gezichtje wordt rood (hij lijkt dan te persen maar poepen doet hij dan niet), hij trekt z'n beentjes op en huilt veel en hard...z'n buikje lijkt opgezet...en hij is erg winderig.

Overal lees ik dat darmkrampjes vaak komen na de voeding, mijn zoontje lijkt vaak pas 2 uur of later last te hebben van krampen.
    Er zit niet echt een regelmaat in, soms heeft hij vooral s' nachts/s' ochtends last en de andere keer alleen overdag...

Dus ik kan niet echt een duidelijk oorzaak-gevolg vinden bij hem als verklaring voor zijn krampjes.

Is er altijd een verband met voeding bij krampjes?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Tara

Baby's die krampjes hebben zijn vaak onrustig tijdens en/of direct na de voeding, huilen veel en intens, laten veel windjes, strekken zich vaak uit of trekken juist de beentjes op.
    Krampjes kunnen worden veroorzaakt door geïrriteerde darmpjes en gaan vaak samen met spugen en/of verstopping. Krampjes kunnen ook enige tijd na de voeding opspelen. Ook te veel lucht of voeding in de darmen kan krampjes veroorzaken. Dit kun je doen om je baby te helpen:
    Zorg dat hij rustig drinkt. Je baby mag 15-20 minuten over een voeding doen.
    Geef niet meer voeding dan voorgeschreven.
    Neem af en toe pauze om je baby te laten boeren. Eventuele lucht kan dan ontsnappen.
    Let erop dat de speen tijdens het voeden gevuld blijft met voeding (zo komt er zo min mogelijk lucht mee).
    Leg je baby niet direct na het voeden of na het boertje neer, maar houd hem nog even rechtop.
    Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina