Hoi dames, Al een jaar of 2 zit mijn man met de gedachte om als consultant voor zichzelf te beginnen. Nu is hij afgelopen jaar van baan gewisseld en lonkt het idee steeds meer. Enerzijds sta ik 100% achter hem. Ik denk dat hij het op werkgebied goed aankan en weet dat hij erg goed in zijn werk is. Vanuit verschillende kanten heeft hij dat advies ook al gekregen. Zelfs een aanbieding vanuit een zelfstandig ondernemer, om zo te beginnen. Anderzijds, en daar gaat het mij om.. de thuissituatie zal aardig gaan veranderen. Of niet.. dat is onduidelijk en hangt af van de opdrachten die hij krijgt. Hij werkt nu al deels thuis, wat erg fijn is omdat ie dan niet laat thuis is. De woensdag heeft hij een papadag. Dat kan ook zomaar van de baan zijn als de opdrachtgever andere uren wil. etc. Al met al veel onzekerheid voor de thuissituatie. En dan nog met 1 kleintje onderweg. Ik gun het hem zo, maar ik heb mijn twijfels of het niet teveel gaat zijn voor mij. Ik werk 3,5 dag per week en wil daarnaast ook niet dat wij elkaar bijna niet gaan zien of hij onze kinderen (te) weinig gaat zien. Ben hier nu even erg onzeker over.. Graag jullie ervaringen met een 'man met eigen bedrijf' en dan voornamelijk de thuissituatie. Wat houdt het in voor jou en wat kan ik verwachten..?
Mijn vader en mijn zwager hebben beide een eigen bedrijf aan huis. (beide vanachter de computer). Mijn vader had zijn kantoor beneden, en dat was prima. Hij werkte overdag, als je zijn hulp nodig had kon dat, en in het weekend was hij vrij. Soms dook hij achter de computer op zaterdag, maar als 1 van ons hem nodig had, stond hij direct klaar. Mijn vader was erg flexibel. Mijn zwager doet het iets strikter. Hij heeft zijn kantoor boven, en wil eigenlijk niet gestoord worden. Mijn zus zorgt voor hun kindje overdag (3 jaar). 's ochtends na het ontbijt 'gaat hij naar werk'. Tijdens de lunch eet hij beneden met zijn zoon en mijn zus. Dan gaat hij weer naar boven om te werken. Rond 6 uur komt hij beneden/'thuis van zijn werk'. Het goede hieraan is dat hij (mijn vader ook) zelf zijn uren kan plannen. Mocht hij een woensdagmiddag vrij moeten of willen nemen vanwege iets, dan kan hij dat zaterdag perfect inhalen. Ik heb er absoluut geen proberen mee. Vroeger als kind ook niet. Veel werk is het niet. Je maakt een kamer leeg, gooit er een bureau in, klaar is kees.
Bedrijfsplan als eerste op gaan zetten, dit bestaat minimaal uit 24 a4-tjes, en vandaaruit verder gaan werken, eer je dit op "poten" hebt ben je ook alweer even verder, KVK informatie in gaan winnen, etc etc gaat veel tijd planning en geld inzitten, en niet te vergeten de onvoorziene uitgaven, kosten etcetc Succes is even wat maar als je eenmaal begonnen bent dan zul je zien dat dit allemaal waard is geweest
Mijn vader had een eigen bedrijf aan huis en was daardoor altijd thuis voor de naar-school-gaande-kinderen.
Ik wil ook nog even mijn ervaring delen. Ik vond het geweldig dat mijn vader altijd thuis was. Mijn moeder was eigenlijk ook altijd thuis (Part-time in de politiek, maar veel vanuit huis). Het was normaal dat we hem niet mochten storen, maar als we hem nodig hadden stond hij altijd voor ons klaar. "Pap, m'n band is lek" "Pap, broer doet vervelend" "Pap, ik ben klaar!" (op de wc) Ik vond het echt heel erg leuk! En fijn om te weten dat papa altijd dichtbij was. Mijn zwager is dus ook altijd thuis (soms weg voor een klant). Ik merk dat mijn 3 jarige neefje dat heel erg fijn vindt. Papa is altijd dichtbij. En hij weet dat mocht hij hem nodig hebben, hij er altijd is. Dat gezegd te hebben weet hij ook dat hij papa niet zomaar mag storen. "Waar is papa, mama?" dan verteld mijn zus "Hij is boven". Dat betekend voor hem. Papa komt straks naar beneden. En dat is prima Dus voor je kinderen is het geen enkel probleem! Dat kan ik bijna met zekerheid zeggen!
Hier is het nog even afwachtten hoe het precies gaat lopen maar na 1,5 jaar alles geregeld te hebben etc.. kan het bedrijf van mijn vriend nu eindelijk gaan lopen vanuit huis. Wij gaan ook verhuizen waar een kantoorruimte is en vriend kan zelf zijn eigen tijden invullen. Bedoeling is 9-5 maar daar ga ik niet vanuit. Weet je die angst had (en heb) ik ook maar het gaat wel goedkomen allemaal
Bwaaah, dat hangt ook af van welke branche, of je klanten kunt meenemen vanuit je huidige baan etc. Zomaar 'iets' beginnen is niet verstandig, maar dit is in sommige gevallen echt heel erg overdreven. Ik heb al twaalf jaar mijn eigen bedrijf en na de opstartperiode waarin ik klanten moest werven loopt het prima. Zonder bedrijfsplan e.d. Even naar de KvK met mijn paspoort, aanmelden bij de BD en gaan. Dit geldt dus ook voor de belasting van het thuisfront: het hangt helemaal af wat voor eigen bedrijf iemand heeft. Bij een winkel kun je niet 'even weg' als je geen personeel hebt, als je bomvol afspraken zit ben je ook niet zo flexibel, maar moet je (ook) nog allerlei dingen achter de computer uitwerken weer wel. Geen eenduidig antwoord, dus, maar als je duidelijke afspraken met je man maakt, komt het vast wel goed.
Mijn man en vader werken voor zichzelf maar wel ine en hele andere branche. De luxe die jij hebt met ene papadag en veel thuis dat is met mijn man echt niet zo. Hij is vaak aan het werk en 's avonds geregeld ook nog weg voor afspraken enzo. Ook doet hij in d e avonduren of in het weekend de boekhouding, ontwerpen maken, facturen maken en de administratie. Al met al ben je nooit klaar met een eigen zaak maar daar in tegen heb je wel veel vrijheid mbt vakanties Ed. Vooral denk ik als je net begint dat je veel tijd moet investeren en naamsbekendheid moet opbouwen.
Tnx voor alle reacties dames! Mijn man werkt nu al 1-2 dagen per week vanuit huis. Er is dus al een 'kantoor' en dat is dus niet het probleem. Heerlijk zelfs! We moeten bij een evt eigen bedrijfje rekening houden dat hij dus niet meer thuis kan/mag werken. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven waarbij dat wel kan. Maar toch is het maar afwachten. Het gaat er mij om dat als hij dag in dag uit naar kantoor in de randstad moet, hij vroeg weg en laat thuis is. Heb je dan nog veel aan elkaar of zal alles (huishouden, kinderen, tijd samen) op mij aankomen naast mijn eigen baan? Of valt dit wel mee? Mijn man is geen workaholic gelukkig, en heeft wel dezelfde visie als ik. Hij wil geen kinderen die hun vader nooit zien omdat papa altijd moet werken. Het voordeel is idd wel dat ie flexibel is met bijv. vakanties. Zelf zit in de financiële wereld, dus zou ik zijn administratie kunnen doen. Scheelt weer tijd. Al met al kijk ik er wel positief tegenaan. Mijn twijfel is meer gebaseerd op dat ik er straks niet alleen voor kom te staan thuis als manlief altijd aan het werk is..
+1! Je moet er ook aan wennen... In het begin vond ik het nooit leuk dat hij zoveel weg was, maar nu als hij eens "onverwacht" thuis is moet ik daar weer aan wennen, haha.
Mijn man werkt ongeveer 80 uur, en heeft 25 man in dienst. Ik ben er aan gewend, en mijn portemonnee ook maar je staat er wel veel alleen voor thuis.
Sja - een succesvol eigen bedrijf betekent vaak (extreem) flexibel zijn. Als je afhankelijk bent van opdrachten, dan heb je je vaak te schikken naar wat de klant wil. En zeker met consultants, die worden voor een bepaalde tijd aangenomen (vaak de duur van het project) en zijn er dus deadlines die gehaald moeten worden. In een loondienstbetrekking kan je daar nog redelijk "rigide" in zijn qua werktijden, papadagen etc., maar zodra je afhankelijk bent van je opdrachten voor inkomen, is dat verleden tijd. Dat betekent niet dat het nooit kan maar je zult je erop voor moeten bereiden dat er opdrachten zijn waarin thuiswerken geen optie is, overwerken een must en de papa-dag even in de ijskast moet. Daarbij komt na het werk ook nog alle administratieve rompslomp om de hoek kijken, acquisitie, klantencontact etc. etc. Dus "lekker" thuis zitten, betekent vaak ook werken en op kantoor, ook in de avonduren en in het weekend. Spreek daarover goed met je man, over je zorgen. Ik denk wel dat als dit is wat hij wil, dan je hem daar wel bij moet steunen ...
Daar heb je helemaal gelijk in!we hebben de afgelopen dagen elke dag wel serieuze gesprekken erover. Hij zegt ook dat ie dit alleen wil als ik er ook achter sta. En dan wel voor 100%. Alles wat je zegt is exact waar wij het over gehad hebben. Hij weet van mijn twijfel op het 'thuisfront'. Blijft moeilijk en natuurlijk afwachten waar je in terecht komt. Het zal voornamelijk wennen zijn en zelf flexibel zijn. Ik denk dat onze relatie sterk genoeg is om ups en downs mee te maken en hieraan te beginnen. Daarnaast doen we dit (als we het doen) met zn 2e. Niet omdat hij het even wil doen. Tnx voor jullie verhalen, helpt mijn twijfels wel aardig weg te nemen en de gedachtes over dit wel eerlijk te houden.
Mijn vriend heeft 2 bedrijven. Waarvan 1 in opstartende fase. In het begin zat hij veel thuis te werken, serieus ik werd gek van hem! Hij ook van mij trouwens hij werd al afgeleid door mijn aanwezigheid en ik moest continu op mijn tenen lopen. En ons zoontje was toen net geboren, dus nee dat hij thuis werkte was geen succes. Wij wonen niet super groot, dus hij zat in de woonkamer. Inmiddels heeft hij een showroom met opslag/werkplaats, en staan we op t punt om personeel in te gaan huren. Hij had 1 bedrijfje opgestart toen hij nog in loondienst was, maar raakte zijn baan kwijt. En achteraf precies op t juiste moment. Want het bedrijf is groeiende (nog steeds gelukkig)
Volgens mij wil je man als zelfstandige zich laten inhuren door bedrijven. Even voor de goede orde: dat is dus anders dan een eigen bedrijf beginnen. Jouw man zal zich moeten schikken naar zijn, steeds wisselend, opdrachtgevers (afstand, uren, reistijd, lokatie werkzaamheden). Mijn man had een eigen bedrijf en werkte veel uren. Als er iets met ons zoontje is, kan hij gemakkelijk zijn werk parkeren om zl van kinderdagverblijf te halen dan ik. Wij zijn beide allebei om half 6 thuis om samen de avondspits te doen. Realiteit is wel dat mijn man bijna alle avonden nog minimaal 1 uur werkt en ik het weekend meer met zl onderneem, zodat ml nog wat kan werken. Per 1 januari gaat mijn man weer in loondienst en stopt zijn eigen bedrijf. In zijn nieuwe baan heeft hij vastere werktijden en werkplek, maar gezien zijn leidinggevende functie horen daar ook 'loyaliteitsuren' bij en zal hij ook nog weleens wat extra uren maken, maar niet meer zoveel als nu nog met zijn eigen bedrijf. Houd goed in gedachten dat je man niet een eigen bedrijf begint (en daarmee zijn eigen werkritme etc bepaalt), maar zich als zzper wil laten inhuren.
mijn man heeft een eigen bedrijf. hierdoor is hij wel heeeeeel veel weg van huis wat erg jammer is voor mij en dochter. we gaan elk jaar 2x een week op vakantie zodat we dan echt even tijd voor elkaar hebben! verder is hij 6-7 dagen per week aan het werk op verschillende tijden. het is natuurlijk fijner als je man elke week op tijd thuis is etc maar hij vind dit leuk om te doen en dat gun ik hem ook! het is voor nu hard werken en hij hoopt dat hij in de toekomst meer thuis kan zijn.
Mijn man heeft een autobedrijf, werkt 5 dagen van 8 tot 18 en dan vaak nog van 19 tot 21 uur en natuurlijk de zaterdag nog 9 tot 17 uur. Gelukkig wonen wij naast het bedrijf en is hij tussen de middag thuis en s avonds met het eten eventjes. Hij is niet veel thuis dus "thuis" (opvoeding van onze dochter, huishouden etc) draait grotendeels op mij.. Je moet er tegen kunnen denk ik...
Mijn vader is al bijna 20 jaar zelfstandig. Wel in een hele andere branche. In de bous. Overdag ging hij mee werken en in de avond werd nog veel papierwerk gedaan. In het weekend nog werven bezocht en dngen afgewerkt. Nieg op tijd klaar = geen geld. Mijn vader was er eigenlijk nooit. En wij wisten ooo niet beter. Sinds 2 jaar doet mijn zus de administratie en heeft hij weer meer tijd. Wij zijn ondergusen ook al, 30, 24, 20 en 18. Mijn moeder heeft het altijd zwaar gevonden om voor ons te zorgen en altijd klaar te moeten staan voor hem. Maar is hem wel altijd blijven steunen. Daar tegenover staat wel dat wij alles hadden wat we wouden. Hij heeft zelfs uit schuldgevoel 13 jaar geleden een zwembad voor ons aangelegd. Want vakantie dat ging niet, er was teveel werk..
Mijn man heeft een eigen bouwbedrijf en werkt enorm veel. Gelukkig wel buitenshuis, want ik zou er gek van worden als hij elke dag hier thuis zou zitten Ik vind het soms best 'zwaar', mijn man is natuurlijk verantwoordelijk voor alles en dat betekend dat hij er nooit helemaal vrij van is. Zelfs niet in de weekenden en de vakanties. Aan de andere kant kan je als gezin/vrouw ook meeprofiteren van een goed lopend bedrijf. Mijn man is gelukkig wel altijd thuis tijdens het eten en als de kinderen in/naar bad/bed gaan. Daarna gaat hij vaak nog werken.
Er blijven natuurlijk altijd plussen en minnen, maarzoals ik het allemaal lees is er niemand echt ongelukkig, of is het niet te doen. Ik gun het hem enorm en ben wel bereid om meer thuis op me te nemen. Toch weten we niet hoe het gaat lopen. Dat weet je alleen door in het diepe te springen met alle zekerheden die je wel hebt. Flexibel zijn we gelukkig allebei, maar hard werken zal het wel worden.