Kindvriendelijke bami recepten gezocht

Discussion in 'De lounge' started by ikkie97, Jun 21, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Ik hoor om me heen dat in veel gezinnen bami wordt gezien als een gerecht 'wat de kinderen in ieder geval eten'. Nou bij ons dus niet. Dus ik ben heel benieuwd hoe iedereen de bami klaarmaakt!
    Bij ons lusten ze dus wel de mie zelf, maar wat we er doorheen gooien niet. Dit is een kant en klaar bami-groentepakket en van die kruiden uit zo'n zakje. Qua vlees gaat er kip doorheen, soms shoarmareepjes en soms gehakt. Als extra pindasaus erbij en soms kroepoek.

Macaroni eten ze hier als kale pasta, met een verplichte portie komkommer en snoeptomaatjes. Moet ik dat nou echt met de bami ook zo gaan doen of heeft iemand een goed alternatief?

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Zo wordt hier de pasta ook gegeten, en de rijst.

Ik ben nu begonnen met het mengen van de tomaat en de komkommer en er af en toe iets extra's bij te doen. Niet dat ze dat dan ook eten, maar ze laten de komkommer en tomaat er niet meer om staan (ook kleine overwinningen moet je af en toe vieren :p).

3. Marti

Marti Fanatiek lid

Apr 18, 2014
    2,384
    867
    113
    Ik maak ook bami met gehakt, bami groente pakket, mienestjes en mix bami speciaal van honig. Daarbij los gebakken ei en satésaus.

Heb 2 kinderen die het heerlijk vinden en 1 kind die er niet van houd. Is denk ik meer kind eigen.

tuc likes this.
  4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik maak wel eens Surinaamse bami met iets van spitskool, nepkip, groente die voor handen is.. dat zou je kunnen proberen. Maar het is hier eten wat de pot schaft sowieso.

5. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Het is hier ook een kwestie van wennen geweest. Ik maak het ook met gehakt ofzo, roerboek groente, gebakken ei, kroepoek en satesaus. Vaak nog iets van rauwkost erbij.
    In het begin maakte ik er voor de kinderen nog wel eens een aparte groente (boontjes of doperwten) bij, zodat ze wat meer eten. Nu is dat niet meer nodig en eten ze voldoende van de bami, echt een kwestie van regelmatig aanbieden en blijven eten. Succes!

6. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Hier eten ze het ook liever niet gemixt. Wat ik doe is wat bami apart houden en dat er dan overheen draperen. Dan pakken ze hier en daar wat van de gemixte bami mee. Daarnaast doe ik er altijd een gebakken ei, losse kip met satesaus, kroepoek en augurk bij. Willen ze de bami dan helemaal niet hebben ze in ieder geval iets anders binnen ;)

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Bedankt voor de reacties!

Gebakken ei is inderdaad wel een goeie, dat aten we er vroeger thuis ook bij (helemaal vergeten).... en dat lusten ze wel. Augurk en zilveruitjes eet de oudste wel, de jongste niet. Dat kreeg ik vroeger ook bij de bami en nasi, alleen mijn vriend vindt dat heel raar dus nu doen we dat nooit.

Luna86 likes this.
  8. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,484
    113
    Mijn kinderen houden wel van de mie (is een soort spagetti natuurlijk), maar ook niet zo van de kruiden of de groente. Ik maak het wel gewoon en dan eten ze wat ze willen. Meestal dus alleen de mie. Ik doe er vaak extra rauwkost bij. Bij ons vinden ze kipspiesjes lekker dus dat krijgen ze erbij en pindasaus. Soms wat zoete ketjap, dat wil ook nog wel wat helpen.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Hier ook.

Nu zijn mijn kinderen ook meer fan van alles zonder saus. Ik ook :rolleyes:. Maar bij de bami zit er niet echt saus bij dus dat eten ze prima.
    Met de pasta mogen ze eerst met saus (ok moeten want daar zitten de groentes in) en als ze daarna nog wat losse pasta willen mag dat zonder saus.

10. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    2,900
    1,389
    113
    Oh heel herkenbaar !
    Hier alles kaal. Die bamigroente willen ze echt niet. Ik leg de kale mie op hun bord voordat ik de kruiden bij de onze doe. En dan eten we sperziebonen erbij.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij eten eigenlijk liever zonder pakjes en zakjes en dan zelf kruiden mixen…. Maar mijn kinderen lusten het dan helemaal niet, dus voor hen hou ik dan bami apart en bak ik het nog even op met zoet-zure wokolie van conimex. Dat is hun favoriete smaakje. Dan mag er best een stukje wortel of prei of tauge in zitten, maar het moet niet teveel zijn.
    En dan gebakken ei, kroepoek en sate , rauwkost er nog bij. Dan is er genoeg te snaaien voor iedereen.

12. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,148
    3,026
    113
    Nederland
    Ik koop gewoon zo'n kant en klare bak van de Lidl met satéstokjes. Dat eten ze alle 3.:o:

Rosa Canina and spruitje80 like this.
  13. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Ik vermoed dat t probleem vaak zit in die vormeloze-prut groente van zo'n pakket. Ik doe nu los taugé, champignons, wortels, paprika en dat gaat een stuk beter.

Rosa Canina and Jessi79 like this.
  14. Aries

Aries Niet meer actief

Ik maak het gewoon zoals we het zelf eten. Geen kale deegwaren, maar ook geen verplichte portie groente. Ik zie wel wat ze ervan eten, scheelt een hoop strijd. :) De ene keer vinden ze het heerlijk, de andere keer lusten ze het ineens niet. Dan is er de volgende dag weer ontbijt. ;)

NiVa0230, Ysabella and Cobon like this.
  15. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

Oct 14, 2018
    3,698
    3,491
    113
  16. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,494
    8,416
    113
    Weet niet hoe oud je kinderen zijn?
    Hier eten ze dat nu vanaf een jaar of 7 denk ik?

Voorheen maakte ik het zelden.

Macaroni etc maakte ik altijd ook apart, wat hier ook genoemd werd: 1e keer opscheppen kale pasta + saus (incl. gehakt en groenten). 2e keer opscheppen mocht dan kale pasta.

Maar rond de 7e verjaardag van de jongste was ik daar wel klaar mee, sindsdien gaat alles door elkaar in 1 pan op tafel. Nog beter ook, want wat er over blijft vries ik in voor als we een keer makkelijk willen. Dat vind ik met losse pasta en saus nooit zo'n succes.

Als er vriendinnetjes te eten komen waarvan ik weet dat ze niet alles eten gaat door de pasta saus eerst de staafmixer en gooi ik daar later het aangebakken gehakt door.
    Bij nasi is dat denk ik lastiger, je hebt niet echt een saus.

Gebakken ei werd hierboven ook genoemd, ook altijd een succes, gaat trouwens in stukjes door de bami of nasi. Soms een schaaltje kroepoek op tafel als ik er aan denk. En een klein beetje ketjap vinden ze soms ook lekker er door.

Je kunt eventueel ook zelf wat groenten snijden en er door doen doe ze wel lusten i.p.v. een kant-en-klaar pakket. En als ze het te pittig vinden, niet het hele zakje kruidenmix er door doen, als je het zelf wat pittiger wilt kun je later in je bord eventueel nog wat sambal toevoegen.

17. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Ik maak het met de pakjes boemboe van conimex, een soort pastastructuur, en dat gaat er in als zoete koek tot nu toe. Hij is bijna 4, wellicht veranderd dat nog :|

18. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,478
    113
    Hier maken we de macaroni/spaghetti met ui en gehakt, sausmix van de honig. Kaas erbij om erover te raspen en klaar.

Bami maken we met kip, zo'n pakket maar die maak ik met de hakmolen heel fijn (anders eet zoon met ass het niet) en van die boemboe . Kroepoek erbij en soms pindasaus.

Wat ze ook lekker vinden is penne met tagliatelle saus , daar doe ik dan spekjes en heel veel spinazie door.

19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    Herkenbaar. Ik doe van zo'n zakje maar een heel klein beetje. Anders vind ik het ook veelste zout. Dus echt maar 1/5de ofzo van de kruiden. Ik gebruik stukjes kip die ik dan in hele kleine blokjes snij en wat van die hamblokjes. Dan doe ik
    satésaus erbij al tijdens het koken (maar dat zou je ook los kunnen doen als je dat niet lekker vindt). En omdat de kinderen rauwe paprika heel lekker vinden doe ik niet zo'n pak bami groenten maar stukjes paprika in een bakje. Inderdaad soms ook een ei erbij.

20. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    Dit werkt hier ook goed! Eerst een klein beetje met saus op een bord en als ze dat op hebben mogen ze nog een bordje kale pasta. Mijn dochter noemt dit "andere pasta" :D

Share This Page