Middagdutje, tot wanneer?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by loco1, Feb 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo

Onze dochter is 2 jaar en 4 maanden, maar doet al geen middagdut meer sinds ze 2 is. Ze wil het gewoon niet.
    Ze is vanaf het begin geen slapertje geweest. Ze slaapt meestal gewoon wel het klokje rond, dus krijgt 12 uur slaap.
    Hoe is dat bij jullie?
    En hoe denken jullie over weerstand en slaap in ons geval?
    Ben benieuwd.

Groet, Mirjam

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Elk kind is anders. Dochter van mijn vriendin sliep ook vanaf 2 niet meer, kind van nicht ook vanaf 2. Mijn zoontje is 2 jaar en 2 maanden en slaapt met fases heel goed en dan weer wat minder. Momenteel slaapt hij 's nachts ca. 12 u en overdag anderhalf uur. Hij heeft ook een fase gehad dat hij 's nachts dik 14 u sliep en overdag ook nog eens 2 u. Maar tot 1 jaar heeft hij heel weinig geslapen. Toen sliep hij vaak maar 12 u in totaal op een dag. Dat hij sinds hij anderhalf is, het klokje rond slaapt, zijn we dan ook heel blij mee.
    Ik zou zeggen ga niet vergelijken, want geen kind is hetzelfde. Als je kind niet vervelend of hangerig is, dan is het toch prima zo?

3. sam

sam Fanatiek lid

Sep 11, 2005
    1,543
    0
    0
    Sam is ruim 3.5 en slaapt af en toe nog s'middags zo'n 1 a 2 keer per week.

4. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    2 jaar en 4 maanden, toen onze zoon naar de psz ging, heeft hij nog 2x geslapen, daarna ben ik er mee gestopt, was een half uur bezig om hem naar bed te brengen, en dan wilde hij nog niet.
    Ik liet hem voor de tv rusten, meestal sliep hij dan nog wel even een uurtje.

5. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sinds een maandje ofzo wil Justin niet altijd meer slapen. Als het even kan, doe ik hem wel op bed zodat hij (en mama) evengoed even uitrusten.

6. Ja, dat is dus de vraag, of het prima is zo?
    Vergelijken doen we zeker niet, het gaat me er niet om dat ze niet meer slaapt overdag, elk kind is zeker anders.
    Het gaat me om de weerstand die ze opbouwen als ze slapen. Vervelend is ze zelden en hangerig alleen als ze ziek is.
    De laatste tijd vind ik dat ze vaak verkouden is(om de drie weken wel een keertje).
    Ik zocht de relatie slaap/weerstand en hoe belangrijk is het middagdutje?, maar ik kon zo snel niets vinden op internet over kinderen van 2, behalve dat ze (gemiddeld) 12 uur zouden moeten slapen, per 24 uur.

Even voor de duidelijkheid, ze krijgt natúúrlijk elke dag fruit en verse groenten etc..en ze eet dit als een tierelier, dus dat zit snor.
    En natuurlijk is het ook het seizoen, iedereen loopt te snotteren en te tobben met verkoudheden etc...ze moet haar weerstand ook nog opbouwen uiteraard, maar zou een middagdutje een wezenlijk verschil maken?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Elk kind is anders. Mijn jochie is nu 2,5 en slaat soms zijn slaapje over. Soms valt hij om 4 uur nog een uurtje in slaap. Maar meestal slaapt hij nog 2,5 uur overdag.
    Maar hij slaapt dan 's nachts zo'n 10,5-11 uur. Dus hij heeft die slaap overdag wel weer nodig om aan zijn uurtjes te komen.

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter slaapt al niet meer sinds ze 20 mnd is. Als ik haar wel in bed stopte ging ze krijsen, gillen en huilen. Ze raakte compleet over haar toeren. Als ze dan van uitputting weleens in slaap viel werd ze erna super chagrijnig wakker. Dat was ook geen succes. Ze slaapt van 20:30 tot 8:30 soms ook wel 7:30.

weerstand: prima ze is bijna nooit ziek, wel af en toe verkouden. Dochter is gewoon geen slaapkoppie.

9. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

Mar 25, 2006
    978
    0
    0
    Ja, het moeilijk te zeggen of jouw kleine verminderde weerstand heeft omdat ze 's middags niet meer slaapt.

Marcje slaat ook wel eens slaapjes over en ik zie hem dan langzaam een wrakje worden. Hij ziet er dan echt niet goed uit. Ik trek dan zelf de conclusie dat hij zich niet goed meer voelt van vermoeidheid en dat zijn weerstand waarschijnlijk verminderd is. Zo werkt het bij mij zelf i.i.g. wel.

Als je kleine er ok uit ziet en zich niet gedraagt alsof ze ontzettend vermoeid is, kan je niet veel meer doen dan goed blijven opletten. Misschien kan ze 's middags even uitrusten - even lekker op de bank met een dekentje?

Maar ja, als je haar echt niet in slaap krijgt heb je sowieso geen keuze, toch? Het is dan gewoon zo. Verminderde weerstand of niet.

Maak je je er echt zorgen over? Het is niet vreemd, hoor, dat een kleintje van 2 jaar geen slaapje meer wil doen. Het gebeurt zo vaak.

In ieder geval succes ermee!

Dominique

10. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

Jul 22, 2005
    3,329
    0
    0
    Mijn zoon wordt a.s. vrijdag 3 jaar, en zijn middagslaapje gaat er nu bijna uit. Ik vraag altijd aan hem wat hij wil: 's middags nog even slapen en dan mag hij 's avonds iets langer opblijven, of 's middags niets slapen en 's avonds zonder mopperen op tijd naar bed.
    Als hij heel moe is kiest hij zelf wel voor een middagslaapje. Dan maak ik hem echter na 1-1,5 uur weer wakker, anders wil hij 's avonds niet gaan slapen.

Dus kijk naar je kind en volg je gevoel. Qua weerstand maakt het niet uit denk ik, zeker niet als je kind 's nachts goed en lang slaapt.

Groetjes, Wendy

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Tja, moeilijk is dat he?

Onze zoon was altijd een echte slaapkop, 's nachts sliep hij het klokje rond, en dan s'middags nog twee of tweeënhalf uur.

Maar sinds een maandje ongeveer blijft hij 's avonds zo lang wakker.
    Als we hem om half negen naar bed doen (dat is toch al vrij laat) dan ligt hij soms nog zo tot tien uur of half elf wakker! Hij huilt niet, zeurt ook niet, maar hij is gewoon klaarwakker. Ligt wat te spelen met z'n knuffels of ligt wat te brabbelen.

Nu hebben we z'n middagslaapje ingekort tot een krap uurtje, maar nog steeds slaapt hij 's avonds pas rond tien uur.
    Hij moet volgende week nog twee jaar worden, ik vind het eigenlijk wel vroeg om overdag niet meer te slapen. Maarja, als ik hierboven zo lees, komt het wel vaker voor.
    Dus morgen gaan we proberen om hem 's middags wakker te houden.
    Kijken of hij dan 's avonds vroeger gaat slapen. :(

12. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    sinds 2 weken slaapt Esmee smiddags niet meer, eerst was het van ik wil naar bed maar als ze er dan in lag was het gelijk huilen en zei ze dat ze niet wou slapen.
    ze is 1x zo erg over haar toeren geweest dat ze had over gegeven.
    ze houd het gelukkig ook goed vol en stort niet tegen 17.00 uur in.
    ze had zo ie zo al niet veel slaap nodig , als ze smiddags ging slapen was het ook maar voor 1 uurtje en dan was ze alweer klaar wakker.

met haar weerstand is nooit iets mis geweest die paar keer dat ze verkouden is geweest valt reuze mee en ziek is ze nog nooit geweest (hoge koorts etc)

ik vind het wel lekker dat ze smiddags niet meer slaapt eigenlijk, kan je nog is wat leuks onder nemen en hoef je niet te wachten tot ze wakker word.

13. Dat was hier dus ook zo. 's Middags een dutje, 's avonds niet voor half 11 in slaap. Toen zijn we gestopt met de middagdutjes (net voor ze 2 jaar werd). Nu gaat ze 's avonds tussen half 7 en 7 uur. Soms iets later, maar slaapt dan lekker door tot de volgende morgen 6/7 uur.

De laatste tijd vind ik dat ze veel verkouden is en ik vroeg mij dus af of dat wellicht met het slapen te maken had. Ik hoor van veel ouders dat hun kinderen 's middags naar bed moéten, omdat kinderen nu eenmaal veel moeten slapen. En die kinderen slapen dan ook nog zo'n 1,5 tot 2 uur. 'Goed voor de weerstand' hoorde ik laatst iemand zeggen.
    (die van ons is écht geen slaper vanaf dag 1 en langer dan 1,5 uur heeft ze nog nooit geslapen overdag)

Ik vind dat overigens ook helemaal geen probleem, vind het heel gezellig heel de dag die kleine om me heen.
    Heel af en toe probeer ik haar nog wel plat te krijgen op de dag, maar ze vind het allemaal veel te interessant ben ik bang.
    "Het is toch nog niet donker" , zegt ze dan ;). (Miss Bijdehand)

Ik hoopte dat iemand mij iets meer kon vertellen over de noodzaak van middagdutjes tot een bepaalde leeftijd, maar misschien is die er gewoon niet.

Verkoudheidjes horen er natuurlijk ook gewoon bij helaas, alleen de laatste tijd vind ik dat ze veel snotneusjes heeft en ziet ze beetje bleekjes. Maargoed, ik word ook niet bepaald blij van dit winterweer en voel me ook niet altijd even top door die kou.
    Word tijd dat de lente aanbreekt...

14. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    @Loco1 : dat je kindje verkouden is kan natuurlijk ook door het weer komen, is nog al lekker weer de laatste tijd, sneeuw, dan weer geen sneeuw en ijs en ijs koud , daar word je ook verkouden van.
    denk niet dat het komt door het niet slapen smiddags, heb er trouwens ook nooit van gehoord dat niet slapen slecht voor de weerstand is.

15.  
  16. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Denk dat er geen leeftijd aan te plakken is, maar dat het gewoon per kind verschilt.
    Eva is 4 en die slaapt zelfs nog weleens smiddags haha
    Merk ook precies aan dr wanneer ze t nodig heeft.
    Zoals gister ook, onwijs moe en hangerig na schooltijd.
    Dus naar bed en ze heeft 2 uur liggen slapen. En ging savonds vrolijk weer naar bed om 19.00 en werd vanmorgen pas om 7.30 weer wakker;)

17. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Kijk, in Spanje houden ze ook siësta..dat doen die mensen ook niet voor niets, buiten dat het op dat moment het heetst van de dag is.

Nouja, nu weten we nog niet waarom het middagdutje tot een bepaalde leeftijd wel of niet nodig is..?![/QUOTE]
    die mensen weten niet beter die doen dat daar allemaal jong en oud en dat doen wij niet, anders moesten wij ook een siesta houden .

ieder kind is anders, esmee is 2 jaar en 3 maanden en is van haarmiddag slaapje af en haar neefje is ander half jaar ouder en die is er net pas van af en sliep 2 uurtjes smiddags en was/is om de haverklap ziek dus dat zegt ook niet alles over wel of niet een slaapjedoen smiddags.

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Dominique slaapt de helft van de week wel 's middags en de andere helft niet. Vandaag wel naar bed gebracht en wij zijn in onze slaapkamer de was op gaan vouwen. Binnen drie minuten stond ze weer naast ons met de mededeling dat ze niet moe was. En andere dagen kan ze zo twee a drie uur liggen stinken in haar bedje :p Morgen wordt ze drie, dus zo zie je maar hoe lang het nog kan duren!

Share This Page