Euhm, maat?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Biccy, Nov 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    Hallo allemaal,

Bij voorbaat mijn excuses als het een domme vraag is, maar ik zit er toch een beetje mee.

Beetje bij beetje krijgen we nu allemaal rompertjes en pakjes en slaappakjes (al zie ik bij sommige echt het verschil niet..) en allemaal in verschillende maten. Omdat ik zoveel kreeg ben ik zelf groter gaan kopen, leek me makkelijker.

Nou krijg ik vanuit NL ongeveer maat 50/56 voor als het geboren is, het eerste pakje (kan nog wijzigen) is ook die maat.

Van de Ierse kant krijg ik de maat 'new born'. Hardstikke leuk, maar als je dat naast de NL'se legt, zit me er toch een maat verschil in!!

Nou denk ik, dat ik best een grote baby krijg, half Nederlands en uit een familie lijn van behoorlijke lengtes. Ook ik ben 1.82 en was vrij groot toen ik geboren werd.

Ik heb laatst aan het ziekenhuis gevraagd, hoe ik nou moet weten welke maat ik mee moet nemen naar het ziekenhuis. Als antwoord kreeg ik, och, maakt het uit, zou voor te groot gaan, zit je altijd goed.

Maar hoe weet ik nou, of hoe wisten jullie nou, wat voor maat je baby heeft bij zijn/haar geboorte? Ik krijg geen echo's meer, kreeg die van 20 weken alleen vanwege medische indicatie, maar als alles goed gaat krijg ik er geen meer.

Ik zou dus niet weten welke maten ik mee moet slepen naar het ziekenhuis als het zover is... Gewoon maar een tas vol ofzo ? :)

Dank jullie wel :)

2. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Wij hebben gegokt op maat 50 en zaten goed. Wel hadden we voor de zekerheid ook nog een iets groter pakje bij ons, want je weet maar nooit ;)
    Ik zou dus gewoon 2 pakjes meenemen; zit je altijd goed!

Oh, en ook hier een familie van lange mensen (via mijn vaders kant meerdere mannen van meer dan 2 meter lang en mijn man zelf is ruim 1.90 m net als zijn vader), maar toch een baby met 41w3d van een keurige 50 cm, hoor

3. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    Dank je :)
    Ik denk dat ik inderdaad gewoon de Nederlandse pakjes meeneem met 50/56 dan komt het wel goed hoop ik..

Meten ze het kindje niet meer op dan eigenlijk?

4. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Wat bedoel je precies met je laatste vraag?

5. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

Nov 3, 2007
    1,968
    1
    0
    NH
    vaak wordt er niet meer gemeten omdat het niet goed is om de heupjes te strekken, bij mijn zoon werd er gezegd: zo'n 50cm, maar gemeten is er dus niet...
    50/56 moet goed zijn, en anders zijn andere kleertjes zo gehaald toch?

groetjes miek

6. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    @MvS:
    Nou, ik hoor wel eens dat je buik opgemeten word dichter tegen de bevallingsdatum en dat ze dat een inschatting doen van hoe groot het kindje is?

Of heb ik dat mis?

Ik zou eigenlijk wel willen weten welke maat ik eruit moet gaan persen haha of eigenlijk, nu ik erover denk misschien liever niet :):D

7. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    @Miek, ah okee :) Ik voel me ineens heel dom, maar volgens mij valt het kwartje nou qua maten. Ik had er nooit bij stilgestaat dat die 50/56 wel eens voor cm's zou kunnen staan :):):) Ik vond het al zo'n rare maten lijn eigenlijk....

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Over het algemeen past 50 goed hoor, tenzij je echt een beer krijgt. Thijmen was 52,5 cm en 4 kg en kon het nog aan. Ik had voor de zekerheid 2 maten meegenomen. Uiteindelijk hebben ze wel het grotere pakje genomen (omdat hij een jongen was en geen meisje zoals we dachten :) ), maar dat was echt veel te groot.

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    de meeste kindjes passen wel in mt 50 .
    Ik zou alleen geen broekje met voetjes nemen, als je lange beentjes 'verwacht' . Maar gewoon een broekje en dan los sokjes.
    Onze meiden waren 3840 en 3870 gram en 51 en 52 cm en paste beiden de 1e 3 weken prima in (de meeste) maatjes 50 .

Is de 'newborn' overigens groter of kleiner dan de Nldse maten?

Ik ga er vanuit kleiner, dan zou newborn overeenkomen met gewoon mt 50 - dat is toch wat kleiner dan de combi-maat 50/56.

Overigens had ik bij de 1e ook een broekje mt 50 wat groter was, dan een broekje mt 56 van een andere winkel ;) dus het verschilt ook hier nog wel :)

10. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    Bedankt voor jullie reacties, ik voel me er een stuk geruster op :) Ik denk dat ik dan inderdaad als eerste pakje gewoon twee maten meeneem, een 50 en een 50/56 dan moet het goed komen!

bedankt :D

@Athina: Die newborn pakjes van hier zijn echt voor Ierse mini babies hoor, die zijn zoooooo klein en krap!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik had een setje in maat 50/56 mee. Die in praktijk net zo groot was als een gewone 56.

Mijn jochie paste daar prima in na de geboorte. Hij was 54 cm groot, dus ik was blij dat ik nauwelijks 50 had gekocht. Vooral 50/56 en 56..

12. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

Onze dochter had maat 50 aan. Stom van mij want ik had heel veel kleding in maat 56 :) Maar daar hadden ze in het ziekenhuis een goede oplossing voor, de voetjes (van het pakje ;)) achter op de rug getapet ;):D
    Maar sinds dien adviseer ik altijd om ook wat maat 50 in huis te hebben ;)

13. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ah, op die manier! :) Toevallig heb ik nog wel tegen het einde een echo gehad (een dag weinig beweging gevoeld, toen werd er gelijk gecontroleerd), was volgens mij rond de 38 weken, en toen werd me verteld dat hij zo rond de 3400 gram was. Lengte werd niet verteld. Uiteindelijk is hij ruim drie weken daarna pas geboren (dus met 41+3) en woog hij 3385 gram. Denk dus niet dat die schatting bij 38 weken erg nauwkeurig is geweest, haha!

Soms doen ze wel een groei-echo, maar vaak is dat volgens mij als er reden is om aan te nemen dat de baby extreem groot/klein is. Verder geloof ik dat je na de 20 weken hier geen echo meer krijgt.

14. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Lief hoe je er ineens achter komt dat 50 voor de aantal cm staat, zo zie je maar weer al doende leert men. Maar je zult merken dat dat niet altijd op gaat. Mij uk past nu in broek maat 68 en heeft ook dingen aan maat 80!! Maar ik snap de verwarring helemaal. Woonachtig in Frankrijk met Ierse vrienden hebben we dus ook wat new born setjes uit Ierland gekregen en wat blijkt hij heeft nu nog een broek daarvan aan voor 3-6 maanden (uk inmiddels over de negen maanden!!)!! Nu is hij wel klein ... maar niet veel te klein.
    Dus wat betreft maten zou ik ook uitgaan van de Nederlandse maten die gaan per cm. Verder heb ik toen uk geboren werd steeds een setje wat goed paste op de commode gelegd en daar het gekregen cadeautje mee vergeleken. We hebben het maar niet over stapeltjes met kleding met de maten die er in stond!!! Man wat verschilt dat! Successs

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kijk wel even waar je maat 50/56 vandaan komt, want bijv zeeman valt zo groot dat het meer een maat 62 is. V&D valt ook ruim terwijl noppies klein valt. Hema valt vooral breed, niet leuk als je een smal ventje krijgt.

Overigens heb je aan buik opmeten weinig: ik had 2x een gigantische buik en mijn kindjes waren 2890 en 3190 gram. Mijn dochter schatte iedereen door mijn grote buik ook veel groter. Reden van mijn grote buik: enorm veel vruchtwater, geen suiker.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb een pakje in maatje 50/56 in de ziekenhuistas en een pakje in maatje 56. Thuis heb ik eventueel nog een pakje in maatje 50 voor het geval wel een klein kindje krijgen, maar 50/56 moet goed genoeg zijn denk ik. Als je 2 of 3 setjes meeneemt is het nog maar een miniatuurstapeltje natuurlijk met die kleine kleertjes!

17. Biccy

Biccy Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    2,056
    14
    38
    Ierland
    @Yolanthe, ja dat maat verschil viel me inderdaad ook op, ik ben een paar dagen in NL geweest afgelopen daagjes en lekker wezen shoppen o.a. ook bij zeeman, en dat verschilt idd met de hema en andere zaken. Nou ja, ik neem gewoon een stapeltje mee, ik heb nog tijd :)

@Suusjeuh, inderdaad gewoon een paar setjes mee :)

@Nic, ja voelde me even heel dom hoor, dat kwartje was echt niet gevallen van de maten haha .... :)

18. misa

misa Niet meer actief

Allereerst: het is niet dom wat je vraagt hoor!!

Je kunt nooit weten hoe groot je kindje is bi de geboorte, zelfs met schatten zitten ze er vaak naast. :)
    Dit is wat wij doen.
    Wij hebben van alles wat: 56, 62, 68. In 50 hebben wij niets (hooguit een gekregen rompertje of broekje), omdat ik het zonde vind om voor een paar weekjes maat 50 te kopen.
    Mocht ons kindje echt heel klein zijn, dan kopen we dan wel wat bij. Anders doen we het eerst met maat 56 en rollen we wel wat mouwtjes om ofzo.
    Maar er kan zo ook verschil zitten in de verschillende maten 56. Net als bij onze kleding valt dat ook wel eens verschillend uit.
    Succes!

Share This Page