ik hoor altijd alleen maar verhalen over andere kindjes die na de voeding van ca. 19.00 uur als een blok in slaap vallen, dan om ca. 23.00 uur weer een voeding krijgen en dan de nacht in gaan.... nou slaapt mijn manneke zo ie zo erg weinig, maar de avonden zijn hier helemaal een ramp. vorige week sliep hij eindelijk eens een paar keer die uurtjes, maar nu al weer 3 x achter elkaar niet. overdag slaapt hij ook niet veel, dus je zou toch zeggen dat hij dan moe is? gisterenavond heb ik hem (terwijl hij echt niet moe leek, maar al wel weer vanaf 16.00 uur wakker was) om 20.00 in bed gelegd. na een half uur met veel tranen viel hij in slaap en werd vervolgens na een uur alweer wakker gelukkig gaat hij bijna wel altijd na de voeding van ca. 23.00 uur slapen, maar ook doorslapen doet hij helaas nog niet. komt dit vaker voor?
ja dat komt heel vaak voor bij baby's van die leeftijd. het is onrust die kindjes hebben en die verwerken dat savonds en willen dan alleen maar bij mama of papa zijn. ze verwerken dande prikkels die ze overdag hebben opgedaan. mijn zoontje sliep ook heel slecht overdag en savonds tot zijn laatste fles en dan viel hij als een blok in slaap. dit heeft geduurd tot hij 3 maanden was en opeens van de 1 op de andere dag sliep hij vanaf 7 uur savonds tot ze laatste fles dan moest ik hem wakker maken en daarna sliep hij gelijk weer. dus het gaat echt over maar het kost ff tijd. hem gewoon elke dag weer rond 7 a 8 uur in bed leggen en eventueel erbij blijven en rommelen op ze kamertje dat heeft hier ook goed geholpen dan voelde hij zich veiliger. en op een dag zal je merken at het veel makkelijker gaat en hij lekker gaat slapen rond die tijd. Succes!
Mijn dochtertje had dit 's avonds ook altijd. Om 18.00 uur kreeg ze de fles en daarna gingen we nog wat met haar spelen. Om 19.30/20.00 uur ging ze naar bed en dat was alleen maar krijsen. Ze lag daardoor tot 22.00 uur bij ons op schoot (huilen en slapen afgewisseld) Nu blijkt gewoon dat ze al veel te moe was om in slaap te vallen. Sinds we haar rond 18.30/19.00 uur in bed leggen gaat het ontzettend goed.
Wij hebben precies hetzelfde gehad met onze zoon! Die wilde echt NOOIT slapen na de fles van 19 uur en was dus altijd bij ons op schoot in de huiskamer tot zijn laatste fles van 23 uur.. Eigenlijk was het opeens zomaar over en konden we hem wel in bed leggen om 20 uur. Wij hebben wel elke avond hem in bed gelegd om toch dat ritme erin te krijgen. En toch steeds even 5 min laten huilen, troosten, 5 min huilen, troosten. En dit toch wel uur volgehouden en lukte het dan nog niet, hem eruit gepakt. Maar wel de volgende dag weer zo doen.. Uiteindelijk snapte hij het en sindsdien slaapt hij gelukkig wel dan al.
@Marijee, hoeveel slaapt jou kleintje nu overdag dan? @Jules, wij merken dat ook aan onze zoon.. Hij heeft nu een ABkuurtjeen moet de laatste perse om 19.30 hebben en dan erachteraan zijn laatste fles. Maar voorheen gaven we gauw om 19.00 uur de laatste fles en ging hij erna meteen naar bed. Dan slaapt hij binnen 5 minuten. Gaat hij pas nu dus rond 20.00/20.15 uur ligt hij zo een half uur te mopperen/huilen..
Mijn zoontje is bijna 3 maand en heeft precies hetzelfde. Die wil ook na de fles van 6 uur niet slapen en gaat pas slapen na de fles van 10 uur..... Ik heb me er maar bij neer gelegd, want om hem nou te "dwingen" om te slapen, helpt ook niet. Overdag slaapt hij altijd genoeg en 's nachts slaapt hij dan van 22.30 tot een uur of 8/9 's ochtends....
@ Lob, Ik weet niet of jouw zoontje verder ook onrustig is en door het weinige slapen ook jengelig en huilerig wordt, maar ik herken dit patroon helemaal bij Noƫlle en vanaf dat ze 3 maanden oud was, werd het eigenlijk alleen maar erger. Wij zijn er inmiddels achter gekomen, dat ze haar nekje vast had zitten, waarvoor ze nu 3 behandelingen heeft gehad bij de osteopaat. Het slapen overdag werd na die behandelingen al wel veel beter, want ze sliep daarna wel meteen een paar uren achter elkaar overdag, terwijl ze daarvoor alleen maar hazeslaapjes deed. Er bleef echter nog steeds wel onrust en doordat ze moeite heeft om de indrukken van de dag te verwerken (zoals hiervoor ook al door anderen werd gezegd) sliep ze de avonden helemaal niet en was/is ze altijd beneden bij ons en doet ze wat dutjes bij ons op schoot. Daarna slaapt ze de nacht dan meestal wel goed, net als bij jouw zoontje. Wij vermoedden dus op den duur, dat ze misschien ook nog wel een koemelkallergie had en sinds een week krijgt ze nu koemelkvrije voeding. Daardoor is ze al een stuk rustiger geworden, dus hopelijk zijn we er nu achter waardoor er zoveel onrust bij haar was. Het slapen gaat sinds dit weekend echter weer behoorlijk waardeloos, maar waarschijnlijk heeft haar lichaam nog even tijd nodig om te herstellen van de 'schade' die de allergie heeft aangericht. Dit soort dingen hoeft jouw zoontje natuurlijk niet te hebben en ik hoop dat hij na 3 maanden gewoon uitzichzelf beter gaat slapen, maar voor het geval de klachten aanhouden, zou ik dus even verder kijken of er niet iets met hem aan de hand is, waardoor hij slecht slaapt. In elk geval sterkte ermee, want ik weet hoe vermoeiend het kan zijn om steeds met je kind bezig te zijn omdat het niet wil slapen. Frieda
@frieda, hij is inderdaad ook erg onrustig en huilerig, eigenlijk vanaf zijn geboorte al.... ik geef bv en heb op advies van het cb al eens een week geen melkproducten gebruikt, maar dat was het niet. ook zijn we al 2 x bij een osteopaat geweest, maar dat hielp ook niet. deze week gaan we voor het eerst naar een manueel therapeut omdat hij bij het huilen ook erg overstrekt. gelukkig gaat het sinds een week al wel een heel stuk beter en is hij heel veel vrolijker en slaapt (voor zijn doen dan) al best veel overdag. nu die avonden nog... @de rest, gewoon blijven proberen dus om hem in bed te leggen? dat deed ik al, en inderdaad veel troosten en zo en als het echt niet lukt... dan maar weer op mijn schoot slapen want dat doet hij wel heeeeeel graag. dat van die indrukken verwerken klinkt heel logisch en ik denk inderdaad dat dat het is! het is echt een gevoelig kindje wat veel geborgenheid nodig heeft.
oh ja en frieda, jij ook veel sterkte! het is inderdaad heel vermoeiend om de hele dag bezig te zijn met een kindje wat niet slaapt! hopelijk gaat het snel weer wat beter met jullie meid
@ Lob, Overstrekken doen kindjes wel doordat ze niet lekker in hun vel zitten trouwens. En of 1 week geen melkprodukten gebruiken voldoende is om uit te sluiten of het geen KMA is, betwijfel ik. In eerste instantie heeft je eigen lichaam al tijd nodig om op te schonen en daarna moet het lichaam van je zoontje zich nog ontdoen van de 'koemelkresten'. Ik merk met Noƫlle momenteel al wel verbeteringen, maar ik denk, en dat was ook de ervaring van anderen hier op het forum, dat het nog wel een paar weken zal duren, voordat je echt kan zeggen of het weglaten van koemelk echt resultaat oplevert. Maar vertrouw hierin ook gewoon op je eigen gevoel, jij kent je eigen kind het beste en kunt ook het beste beoordelen of je veranderingen ziet of niet. Wie weet brengt de manuele therapeut nog meer verbeteringen bij jullie. Laat je nog even weer weten, hoe dat afloopt? Veel succes ermee in elk geval en ik ben blij om te horen, dat het slapen toch al verbeterd, wie weet is dat toch het uiteindelijke resultaat van de behandeling bij de osteopaat. Frieda BTW: En dat gewoon blijven proberen in bed te leggen, doe ik inderdaad ook. Vanmiddag wilde het ook weer niet zo lukken, maar ik heb nu toch maar eens doorgezet om haar even te laten huilen en steeds na 5 minuten haar speen terug te geven en even te troosten. En na 20 minuten, gaf ze zich toch over en viel uiteindelijk in slaap. Ze was wel na 3 kwartier al weer wakker, maar toen is het na het teruggeven van haar speen ook weer gelukt om haar door te laten slapen. Dus het gaat vandaag weer iets beter dan gisteren.
@mizzyzuilen.. Kian slaapt nu overdag max 4 keer half uurtje. dat is tussen ongeveer 8 uur sochtends en 7 uur savonds. om 7 uur gaat hij slapen dan 11 uur nog slapend de fles en dan door tot de volgende ochtend.
@Lob, dat deed mijn zoontje ook. Hij is inmiddels bijna 5 maanden en nu is hij in die periode nog maar 1,5 uur wakker. Maar daarvoor. Pfffff vermoeiend. De hele avond zat ik met 'm op schoot. En huilen ook omdat dat een hele lange periode is. Maar goed, heel langzaam aan gaat het beter. Dus heb geduld.
Jill krijgt rond 16 uur een fles, dan is ze zo'n 1/1,5 uur op en slaapt een 3 kwartier/uurtje. dan gaat ze lekker in bad, dan flesje en ligt er altijd voor 20 uur op. Als je nou een soort vast patroon maakt zo savonds? badje helpt hier erg goed ook... vaak na een 10min wat onrustig zijn in bedje slaapt ze. als ik haar langer ophoudt dan gaat ze over haar moeheid heen en is ze langer wakker maar slaapt ze heel slecht in (is het echt drama) nu ik dit zo een poosje doe gaat het erg goed moet ik zeggen! maar dat duurde wel ff hoor
hier ook eentje die s'avonds vaak wakker is. toevallig slaapt ze nu wel vanavond maar meestal idd tot 22:30 klaar wakker. als ze s'avonds slaapt is het gek genoeg alleen op ons bed. ( ze ligt wel zo dat het veilig is hoor) als wij naar bed gaan en ze gaat dan in haar eigen bed is er niets aan de hand. vreemd hoor...
@Lob hier ook precies zo... maar ineens was het over en kon ik hem ook wegleggen... geduld hebben, volgens mij hebben heel veel kindjes rond die leeftijd er last van... Zou hem inderdaad wel elke dag even telkens in zn bedje leggen... telkens opnieuw proberen.. lukt het niet haal je hem er gewoon uit! Heb je misschien een schommel? Wij hebben de swing van fisher price en daarin heeft K. heel wat uurtjes in de avond toch bij ons in de kamer gezeten, en viel hij af en toe in de schommel in slaap... omdat kindjes de avond erbij willen zijn, maar vaak niet telkens vastgehouden willen worden (tenminste K. wordt daar kriebelig van) Vanavond ga ik voor het eerst proberen hem niet om 23:00 meer awkker te maken... spannend!
hoe is het gegaan lovelydk? gisteren was weer drama! om 1900 uur gegeten, daarna leek hij moe dus in bed gelegd. uurtje geslapen en hij werd weer huilend wakker. en de rest van de avond weer in mijn armen geslapen. geduld hebben dus.... toen hij vorige week wel een paar avonden in bed sliep, heb ik voor het eerst sinds 11 weken weer eens samen met mijn vriend een avondje tv kunnen kijken... HEERLIJK was dat! hopelijk kunnen we dit snel weer eens doen
komt helemaal goed lob binnenkort kan je weer lekker genieten van de avonden met je vriend.. hier was het dramatisch... toch maar weer gewoon wakker maken voor zn flesje vanavond hahaha.. hij was super onrustig vannacht en om kwart over 4 zoiets was het gillen huilen schreeuwen want hij wilde een flesje... na het flesje wilde hij inet slapen want meneer had natuurlijk weer energie voor 10 en wilde lachen en spelen met mama gaaaaaap haha