Communicatie, hoe gaat dit bij jullie op school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zana28, 11 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Bij ons op school is een ouderportaal, daar komen alle nieuwsberichten op, foto's van activiteiten, agenda van de activiteiten etc. Sinds dit jaar kun je ook de 10-minutengesprekken inplannen via het ouderportaal.
    Op vrijdag krijg je sowieso een mail met een link naar alle nieuwsberichten van die week en als er een spoedbericht is dan krijg je direct een mailtje.

Het is nog relatief nieuw dus het wordt slecht gelezen door veel ouders. We hebben naast het ouderportaal nog een whatsapp groep per lokaalgroep (combinatiegroepen). Daar worden dan vragen gesteld als 'he klopt het dat ze morgen vrij zijn' en dan tig reacties. 'oh goed dat ik dit lees, dat wist ik nog niet'. Terwijl dat soort dingen dan al heel vroeg aangekondigd zijn via het ouderportaal.
    Onze school vind ik altijd relatief laat met het communiceren van praktische info bij activiteiten, qua tijden enzo en wat ze precies mee moeten nemen. Nou zit ik zelf in de oudervereniging dus ben wel op de hoogte van wat er zoal gebeurt en kan dan zelf tijdig vragen hoe het zit, maar dat is wel een dingetje op school. Ligt een beetje bij de directeur, die is daar niet zo stipt in.

Ik vind zelf het ouderportaal een mooi communicatiemiddel. Alles kan er op en je kan op elk moment inloggen. En je hebt niet het risico dat briefjes ergens onderin de tas van je kind bijven hangen of in een vakje waar je nooit in kijkt...

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    1x per 2 weken nieuwsbrief (mail)
    Mail/brief bij bijzonderheden die niet kunnen wachten tot de nieuwsbrief

Ik dacht 3x 10 minuten gesprekken over het jaar.

Begin van het schooljaar info avond met algemeen praatje en dan 2 rondes om in een groep te luisteren

Van de kinderen krijg ik ook niet echt hoogte maar ze komen vlot mee dus zolang ze blij zijn omtrent school verwacht ik niks geks.

Mogelijkheid om leerkracht te spreken is laagdrempelig, zowel op school als telefonisch als via mail

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh hier zijn ook een paar thema-sluitingen en kijk-ochtenden, dan zie je vooral waar de kinderen aan hebben gewerkt en hoe het gaat in de klas.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Begin van het schooljaar krijgen ze het jaaroverzicht mee. Daarop staan alle vakanties, studiedagen, uitjes, projecten enz op.

Begin van het jaar een informatieavond, deze wordt goed bezocht.

3x per jaar de mogelijkheid om je in te schrijven voor een 10 minuten gesprek.

Iedere week de nieuwsbrief met: jarigen, geboortes, behaalde zwemdiploma's, mededelingen, informatie over het project wat op dat moment financieel ondersteunt wordt door school enz. Vaak wel 4/5 a4tjes.

Informatie vanuit de juffen komt per email. Bijvoorbeeld waar ze mee bezig zijn, als ze hulp / materiaal nodig hebben. Vervangende juf bij afwezigheid, inzet van stagiaires.
    Maar ook liedjes die ze op dat moment leren zodat we thuis mee kunnen doen.

Daarnaast kan ik ook altijd een juf aanschieten voor of na schooltijd. Ze zijn altijd zichtbaar op het plein. Ook bij de hogere groepen trouwens.

Mocht ik meer tijd nodig hebben kan er altijd een gesprek gepland worden.

Het enige wat we dan weer niet hebben is een appgroep maar ik geloof niet dat ik dat mis. Vooral omdat je dan 28 reacties krijgt op iets wat erop gezet wordt. :rolleyes:

Daarbij vind ik de communicatie bij ons op school meer als voldoende. :thumup:

O ja, als er een project geweest is bij ons zijn er ook kijkavonden waarbij je alles kunt bewonderen. Ongeveer 3x per jaar

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Communicatie is bij ons ook niet perfect - maar dit is zéker ook wel een dingetje... als iets 2 weken van te voren aangekondigd wordt of 3 weken - dan is dat eigenlijk te vroeg (dan wordt het vergeten) maar doen ze het 5 dagen voor het zover is - dan is het volgens ouders te laat... best moeilijk voor school vind ik. Goed bedoelde info avonden worden dan vergeten - terwijl er best veel tijd en werk in gestoken is door de leerkrachten. Zo jammer. En dan hoor je later weer ouders 'school verteld niet hoe ze dingen doen, school geeft info' - best rot om te horen als je ziet hoe school zijn best doet.

6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.194
    1.054
    113
    Vrouw
    nou dit idd.

Wel krijgen we af en toe ineens een mail van de juf, met info over het 'huiswerk' bijvoorbeeld
    Niet altijd op tijd, laatst kregen we vrijdagmiddag en e-mail dat de kinderen vanaf nu werkbladen mee krijgen om thuis te oefenen met lezen. Dus ik aan dochter vragen waar dat blad dan was. Ja dat hadden ze vorige week dus mee gekregen, wij hebben dat gelezen samen en weggegooid.
    Nou ja, volgende keer beter.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier gaat maandelijks een (digitale) nieuwsbrief de deur uit. We proberen zo veel mogelijk alles wat die komende maand speelt, daarin op te nemen. Verder sturen we vaak nog een apart bericht voor 'bijzondere' dagen (kerstviering, sportdag, schoolreis e.d.).

Er is minimaal 4 keer per jaar voor ouders de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een gesprek (1e keer kennismaking en dan nog 3 keer voor rapport). Dat zijn de momenten dat ouders ook 's avonds terecht kunnen. Als er tussendoor iets speelt, nemen we natuurlijk contact op. Als het onderwerp zich er niet voor leent om het per mail of telefonisch af te handelen, dan maken we natuurlijk een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Maar dat is dan in de regel wel 's middags.

Verder sturen we in de bovenbouw een berichtje naar de ouders als hun kind voor de 3e keer het huiswerk niet in orde heeft of als hij / zijn een onvoldoende had voor een toets.
    Ziekte en dus vervanging melden we alleen als het gaat om iets langdurigs. Over een ziekje van een paar dagen wordt geen bericht gestuurd. Nou ja, we sturen wel bericht als er geen vervanging is. Maar 'gewoon' een dagje ziek en een invaller voor de klas, hoort in mijn ogen bij de dagelijkse gang van zaken op school. Net als stagiairs. Die lopen er elk jaar rond en wisselen regelmatig van klas. Dan kun je bezig blijven met mails sturen. En laten we eerlijk zijn: hoe meer mails de school stuurt, hoe minder ouders ze lezen. We zijn dus als school ook wel selectief met wat we sturen. Alles wat 'business as usual' is, hoeft niet in een apart mailtje verwerkt.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Onze zoon zit nog maar een half jaar op school maar ben tot nu toe erg tevreden. We krijgen elke week een digitale nieuwsbrief en daar staat elke week een stukje in, bij de kleuters staat in welk thema, welke letter aan bod komt, welke werkjes er de komende week gemaakt worden (ook als ze nog wat nodig hebben). Andere groepen schrijven zelf een stukje van de afgelopen week.

Dan hebben we klasbord en daar kunnen we dingen bekijken van zijn groep, daar komen nieuwe foto's op te staan en worden dingen gevraagd.

Mochten ze nog wat vergeten zijn in de digitale nieuwsbrief te schrjjven krijgen we nog een extra mail.

Persoonlijke dingen worden we oersoonlijk op aangesproken en kunnen we afspraken maken voor bijvoorbeeld een gesprek.

Voor 10 min gesprekken staat in de nieuwsbrief wanneer er een lijst komt te hangen en kun je zelf een dag en tijd kiezen.

Dus uitgebreid zonder dat het teveel is.:)

9. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Wat krijgen jullie allemaal veel en vaak info wij krijgen een paar keer per jaar infobrief. Met datums erop.
    Dan klassikaal als er wat belangrijks is. En 2 keer per jaar een 10 min gesprek met kind maar mag ook zonder.

Als we problemen hebben kunnen we bellen. Of ikschrijf in de agenda van zoon datde juf mij belt.

Bij dochter op vo staat alle info op internet. En bij klassendingen eem brief die meestal ondertekend moet. 10 min gesprek moet dochter regelen. Das nogal een gestress altijd daar. Ze moet voor een tijd naar desbetreffende leraar. Wij doen dus altijd maar 1 als we uberhaupt gaan. En 1 keer per jaar ouderavond aan het begin

10. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Inmiddels zijn wij weer een paar weken verder...en uit al de reacties heb ik begrepen dat de algemene informatievoorziening op onze school best gemiddeld is.

Wat ik mij nog steeds blijf afvragen, hoe je te weten komt, hoe je kind het op school doet buiten de rapporten om. Ik lees soms op het forum dat kinderen extra uitgedaagd worden of extra moeten oefenen. Het ligt misschien ook heel erg aan de gekozen schoolvorm, hoe dingen opgepakt worden.
    Ik kan mij nog goed aan groep 2 herinneren, toen zag ik toevallig een foto dat mijn zoon met andere kinderen met rekenspelletjes bezig was, bleek achteraf dat hij moeite had met cijfers en dat ze een paar kindjes uit verschillende groepen bij elkaar hadden gezet en regelmatig extra oefeningen deden. Ik had op dat moment geen idee dat hij er serieus moeite mee had en inmiddels is het gelukkig ook bijgetrokken.

Toevallig spraak ik gisteren en ouder wiens kind bij mijn zoon in de klas zat en begin van het schooljaar op korte termijn verhuisd is en nu naar een andere school gaat. Hij was nu nog ( na weken ) niet te spreken over onze school, omdat ze blijkbaar veel te laat naar de ouders toe kenbaar hebben gemaakt dat het kind problemen had met leren en achterliep. Nu was het vorig jaar in groep 3 ook zo dat wij een zwangere voltijdsjuf hadden die in het midden van het schooljaar vervangen werd door twee leerkrachten die (met de klas al bekend waren en) uit de zwangerschapsverlof terug kwamen. Dus het heeft misschien ook wat tijd nodig, voordat ze weer alle kinderen goed kunnen inschatten. En er was een jongen in de klas die nog meer aandacht vroeg en die aan het eind van het schooljaar ook overging naar het speciaal onderwijs. Dan gaan ze misschien ook eerst daarmee aan de slag.
    En juffen hebben misschien vaak ook de neiging om iets op de "positieve manier" te zeggen, zodat ouders, die dat niet gewend zijn, niet direct snappen, hoe "erg" het is.

Bij ons krijgen ze nog steeds weinig mee naar huis dit schooljaar, boeken en werkboeken blijven op school, tussenresultaten van oefendictees of rekentoetsen krijgen wij niet te zien.
    Blijkbaar moet je erop vertrouwen dat "geen nieuws goed nieuws is" , of je moet zelfs actief achteraan. Misschien hecht ik ook te veel waarde aan harde cijfers, terwijl ze juist bezig zijn meer nadruk op de ontwikkeling die een kind doormaakt te leggen en de groei te laten zien.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb het al gezegd in een ander topic hier, maar dat is dus het voordeel van onze school(nu ja, van veel Vlaamse scholen dus blijkbaar): dochter zit in het eerste leerjaar (groep 3) en krijgt dagelijks huiswerk mee naar huis. Afwisselend lezen, rekenen, schrijven. We merken dus vanzelf wanneer iets moeilijker gaat - en dat is ook de bedoeling.

Verder schrijft de juf dat soort zaken ook in de agenda.

12. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.958
    1.294
    113
    Hier goed kwa informatie. Elke week een uitgebreide nieuwsbrief waarin staat waarmee ze bezig zijn, belangrijke data en ook stagaires die zich voorstellen en in welke groep ze komen.
    Dan nog een app waarin de juffen en meesters foto’s en informatie delen van de klas zelf. Dit is ook enkel te zien door de ouders van de klas zelf.
    Daarnaast zijn er informatieavonden en worden we regelmatig geappt als er hulp nodig is, informatie gegeven als ze met een project bezig zijn en kijkavonden waarin je als ouder kan kijken in de klas.
    Dan nog de 10 minutengesprekken waarover je wordt geinformeerd.
    Informatievonden worden hier ook goed bezocht. Ik heb het idee dat de ouders hier goed betrokken zijn bij de school en andersom de leraren ook goed vij de leerlingen. Erg tevreden.

owly vindt dit leuk.
  13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier maandelijks een nieuwsbrief via email met algemene informatie.
    Daarnaast de parroapp waar soms wat foto's of oproepjes verschijnen. Als die oproepjes niet genoeg effect hebben volgt er meestal nog een email.
    Van de juf van mijn oudste krijgen we om de haverklap e-mails over het huiswerk. Dat hou ik niet bij hoor. Leuk idee, doorgeven dat groep 8 op 20 november een toets over Engels heeft maar dat ga ik geen 2 weken onthouden.

Nieuws over vervanging komt apart per email, stagiaires worden aangekondigd in de maandelijkse nieuwsbrief. Of niet.... Ik let er niet zo op.

Verder 2x een oudergesprek, in september en februari. Dit jaar wat vaker ivm groep 8 adviesgesprekken.

Ik vind de informatie voldoende. Je kunt hier ook altijd de juf apart aanspreken als er wat is.

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik ben wat bevooroordeeld denk ik. Zelf zit ik in de Oudervereniging en ben dus veel op school bezig. Ken alle leraren en heb met vele goed contact. Zo ook met de juffen van mijn kids (groep 3 en 5) ik weet zo goed als alles en ben altijd op de hoogte van veranderingen. Sta regelmatig met de juffen te kletsen en dan hebben we het over vanalles en nog wat. School en niet-school gerelateerde onderwerpen. Hier is contact dus top

Maar voor overige ouders is dat natuurlijk anders. Er gaat 1x per maand een nieuwsbrief uit van de directrice, met daarin kort wat belangrijke punten en data's. Ook is elke ouder automatisch aangemeld met zijn emailadres bij de juiste 'bouw-mail'. Zit je kind in de bovenbouw, dan stuurt 1 van de bovenbouw leerkrachten een mail uit naar alleen die ouders met daarin informatie wat er gaande is. Juf ziek? Mailtje. Hebben ze bepaalde grote klassikale opdracht met een thema ofzo, mailtje. Update hier en daar. Je krijgt dus geen mailtjes over de Bouw waar jij geen kind in heb zitten.

Als er extra activiteiten zijn dan hoor je dat ook via mail. Als het een activiteit is voor hele school en komt het vanuit de Oudervereniging (kerst, sint, koningsspelen, Pasen, school bbq enz enz) dan sturen wij vanuit de Oudervereniging een mail eruit. Vaak met een oproep voor hulpouders en dan hangen we inschrijflijsten op waar ouders zich kunnen aanmelden

Ook natuurlijk 2x per jaar oudergesprekken. En zoiezo mag je de juf altijd eind van de dag even aanspreken als je een vraag heb.

15. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik ben tevreden over de communicatie op de school van mijn dochter.
    De communicatie middelen en frequentie is gelijk aan die van de school van jouw zoon.
    Als de juf ziek is of er staat een nieuwe stagiaie wordt ook hier niet van te voren gecommuniceerd. Wat ook niet altijd mogelijk is, dus dat stoort me niet.

16. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Nieuwbrief/mail van school en de schoolplein tamtam haha.

Ik help op school dus dan hoor je ook nog wel eens wat. Verder is de juf gewoon na 3 uur aan te spreken.

Deel Deze Pagina