Communicatie met school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yeuu, 20 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.470
    2.304
    113
    Jeetje, dat is inderdaad ouderwets. Wij krijgen ongeveer eens bij maand een mail met daarin de aankondiging van bijvoorbeeld een nieuw thema van de leerkracht. Daarnaast hebben we een groep‘s app waarin door de klasse ouders informatie wordt verspreid. Ook hebben we op school de app shutterfly. Hier instaan alle activiteiten van het jaar geregistreerd en kun je ook inschrijven als hulp ouder voor elke activiteit . Heel handig, want voor die twee klassen van mijn twee kinderen kan ik heel makkelijk erdoorheen lopen
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    Hier per mail.
    In de vorige groep van mijn zoon ook via een groepsapp.
    Verder niets.
     
  3. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Dit hebben wij ook ja. Al wordt bij ons de groepsapp voornamelijk gebruikt voor verjaardag van de juf en soms voor vragen over het huiswerk of om met de hele klas wat af te spreken (bijvoorbeeld met z'n allen gaan zwemmen).

    Verder hangen er bij de kleuters nog wel briefjes bij de deur om in te tekenen om te helpen (bijvoorbeeld spelletjesochtend en uitjes buiten school). Maar dan is het natuurlijk heel normaal dat ouders nog bij de klas komen.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.004
    8.806
    113
    Hier hebben we verschillende dingen. Klasbord is voor info, vragen van de juf maar ook foto's. Via de mail krijgen we info bestemd voor de hele school.

    Wanneer je de school inloopt hebben we een whiteboard en daar staat op wat voor schoolfruit er is wanneer er kindjes komen wennen of starten.

    Voor persoonlijke zaken normale gesprekken na school.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.287
    3.527
    113
    Wij hebben ook Parro, ideaal!
    Vorige week kwam er een muziekjuf, 's avonds krijgen we allemaal leuke foto's doorgestuurd en zo gaat het met meerdere activiteiten en uitjes.
    Voor ouder gesprek schrijf je je ook in via de app, de juf kan hulpouders vragen bij uitjes via de app. Nieuwsbrieven zet de directrice ook in de app en je kan persoonlijke berichten sturen naar je eigen juf en de ouders van de andere kindjes uit de klas.
     
  6. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #26 Zana28, 22 feb 2019
    Laatst bewerkt: 22 feb 2019
    Toevallig had ik nog niet zo heel lang geleden hier ook een topic over geopend:
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/communicatie-hoe-gaat-dit-bij-jullie-op-school.683591/

    Inmiddels zijn wij weer wat verder in het schooljaar en ik had eigenlijk verwacht dat het rapport meer duidelijkheid zou geven over hoe het gaat op school. Ze zijn onlangs overgestapt van rapporten naar portfolios. Het zit nog in de testfase, en de uiteindelijke vorm kan nog verandern. Ik ben er niet helemaal blij mee, want er stonden alleen Cito graphieken in en verder geen cijfers. Ik vind het een vreemde keuze, omdat ook tussentijds geen resultaten van toetsen worden gedeeld. Alleen als er blijkbaar serieuze problemen zijn hoor dit tussentijds van de leerkracht.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    portfolios of de rapportfolio's ook ? Dus online? Wij zijn aan papieren portfolio's gewend, en nu overgegaan op de digitale, maar daar moet iedereen ook erg aan wennen. https://mijnrapportfolio.nl/ Ook voor de docenten is het best een grote overstap en zoeken waar alles in gevoerd moet worden. Laat staan dat we als ouders alles kunnen vinden. Ik vind het zéker geen slecht systeem, maar of dit het juiste is? Ik weet het niet. Misschien toch net te uitgebreid en te ingewikkeld nog. Dat is wel jammer.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.587
    4.628
    113
    Volledig digitaal gelukkig. Via een beveiligde ap staan foto's van activiteiten dezelfde dag nog online (afgeschermde omgeving alleen voor ouders van de klas). Kinderen vinden dat ook geweldig en ik kan er met ze over praten. Inschrijven voor de ouderavond gaat ook online via dezelfde ap. Nieuwsbrief etc komt ook digitaal.

    Geef bij school aan dat briefjes op de deur absoluut niet meer mogen ivm de AVG en privacy. School kan hiervoor boetes krijgen en problemen met de inspectie. Nog los van het zeer ouderwetse systeem.
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.543
    6.233
    113
    zuid-holland zuid
    Als de juf op de deur hangt dat het vrijdag speelgoedochtend is... wat heeft dat met AVG te maken? Zolang ze geen bsn en geboortedata op gaat hangen en de schoolpoort dicht blijft voor onbevoegden is dat toch geen probleem?
    Bij ons communiceerde de school vooral via mail, maar ze gaan nu social schools gebruiken. Een appgroep hebben we gelukkig niet.
    Persoonlijk zit ik niet te wachten op portalen die toetsresultaten en absenties etc inzichtelijk maken. Ik praat liever met mijn kind over wat hij op school beleefd heeft, dan dat we weer met ons neus op een scherm moeten gaan zitten.
     
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.587
    4.628
    113
    @cowgirl80 ik las hier over scholen waarbij alles via briefjes gaat. Bijvoorbeeld ook intekenen voor activiteiten en de nieuwsbrief. Daarin staan ook namen en of foto's van kinderen.

    Daarnaast krijgen veel ouders niets mee van de informatie omdat ze niet iedere dag op school konen of niet meer in de klas.

    School is trouwens verplicht toetsresultaten inzichtijk te maken voor ouders. Of je het wilt inkijken bepaal je zelf.
     
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.149
    4.375
    113
    Home
    We hebben een klassen whatsapp groepje ( word alleen dingen uit de klas in besproken)
    Een kalender gekregen aan het begin van het schooljaar waar alles op staat van schoolfotograaf etc
    inschrijven voor oudergesprekken of ziekte via ouderportaal
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Huishoudelijke mededelingen mogen gewoon via briefjes. Zolang er geen persoonsgegevens op staan is er geen probleem.
     
  13. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.661
    3.469
    113
    Vrouw
    Hier gaat alles via een app. Walvi heet dat.
    Best handig en gemakkelijk in gebruik.
     
  14. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Hier gaat zo'n beetje alles via mail. We hebben 4 verschillende bouwen, onderbouw, tussenbouw, middenbouw en bovenbouw. De mailtjes zijn bouw gerelateerd. Dus nieuws voor bovenbouw krijg je niet als je daar geen kind in heb zitten. Algemene mails krijg je dan natuurlijk wel gewoon met bijvoorbeeld inschrijven voor rapportgesprekken datums en informatie over feesten zoals carnaval, Pasen, kerst enz
     
  15. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.606
    1.323
    113
    Westland
    Hier een groepswhatsapp voor heel de groep en een groepswhatsapp voor de meiden(moeders), beide zonder leerkrachten erin.

    Van school zelf een app waarin de nieuwsbrieven staan, contactgegevens, agenda (te exporteren naar je eigen agenda, handig!), gymrooster etc.
    In de app kunnen we ziekmeldingen doen en aanmelden voor de oudergesprekken. Ook komen daar pushberichten van. Bijvoorbeeld "vergeet morgen niet op de fiets te komen" of "morgen geen gym Ivm uitje" of zo. Erg handig als reminder.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.668
    21.190
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind het hier allemaal maar omslachtig. Elke week een nieuwsbrief in de mail, een inloggedeelte (parnassys), een appgroep en dan soms nog briefjes aan de deur. Vind t een beetje veel en inefficient.
     
  17. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Hier hebben wij de Parro app en daar worden de wekelijkse nieuwsbrieven in geplaatst en alle overige informatie die voor de klas van toepassing zijn of dingen die voor de gehele school gelden.
     
  18. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Bij de school van mijn kinderen: aan het begin van het schooljaar krijgen ze een kalender mee die je op kan hangen waarin alle belangrijke momenten, vakanties, studiedagen en gymrooster staan. Ook krijgen we iedere maand een emailnieuwsbrief voor de hele school, leerkracht stuurt daarnaast af en toe een mail over dingen die betrekking hebben op de klas. Verder sinds dit schooljaar socialschools waarmee je de oudergesprekken kunt plannen en je kind kunt afmelden, daarvoor moest je je intekenen op een lijst die op school hing. Resultaten van methodetoetsen en CITO's staan in parnassys. Verder is er voor beide groepen ook nog een groepsapp voor de ouders van een groep. De leerkrachten zitten daar niet in. Daarin doen de klassenouders oproepen voor hulp, wordt aangegeven wanneer en waar er een klasseborrel is, wordt gepraat over de groepsapp van de kinderen uit de groep als er vervelende filmpjes/kettingbrieven gestuurd worden, foto's geplaatst van uitjes/gebeurtenissen en wordt ook gevraagd of kind A bij iemand aan het spelen of ze A dan rond x uur naar huis willen sturen.
     
  19. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Wekelijks een email met nieuws en belangrijke data die week, app groepje mbt schoolfruit en briefjes gaan ook nog mee.
    Ook op hun website die vaak wordt bijgewerkt.
    En we krijgen aan het begin van het jaar een kalender mee met belangrijke data ( studiedagen, vakanties, rapporten, feestdagen etc ). Heel handig.
     
  20. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.043
    2.181
    113
    Hier de parro app voor huishoudelijke mededelingen, parnassys en een papieren rapport voor de resultaten en een maandelijkse nieuwsbrief per mail. Gelukkig geen Whatsapp groep.
     

Deel Deze Pagina