Ik heb me er al overheen gezet: Mijn kleine vertikt het gewoon om te gaan praten!!! Ik kan oefenen tot ik een ons weegt, blijf in de appie maar alle producten aan wijzen, ben schor van het zingen en haar boekjes vallen uit elkaar van ellende! Al hoe wel ze nu wel heel goed nee,nee,nee kan zeggen als ik weer met een boekje aan kom... Maar het lijkt me zo leuk om die volgende fase in te gaan: het babbelen, zingen en kletsen! Nu kan ze alleen heel goed "BUMBA,BUMBA, BUMBAAAAAAAH" zingen.... Dus echt wel een paar woordjes maar de meeste kindjes van haar leeftijd babbelen al echt! Pfff, wanneer gaat ze nou eens praten!?
joh geen idee maar heb je het er weleens met het cb over gehad? bijvoorbeeld over de richtlijnen? het komt vast vanzelf maar op zo'n antwoord zit je nu niet te wachten is ze toevallig enigst kind? gaat ze naar een kinderdagverblijf? dat soort dingen spelen vaak wel een beetje mee. ze doen al gauw andere kindjes na als die in de buurt zijn. en was ze toevallig ook sneller met lopen en kruipen enzo? je hoort vaak dat het praten wat later komt als ze snel zijn met staan, kruipen etc. (uitzonderingen daargelaten)
hey angel 81 mijn dochter is net zo oud en praat ook nog niet echt hoor, ook meer bumba en nee nee nee haha en vis.. maar verder babbelen nog niet... ze gaat naar een kdv 2 dagen in de week en we oefenen veel. maar ik heb niet echt een idee dat dit heel laat is hoor.. of is dit wel zo?? het komt vanzelf allemaal denk ik daalijk ineens beginnen ze je na te kletsen...
mijn meiden zijn 19 maand en tot over een maand zeiden ze alleen maar mama, papa en dada en nu sinds een 2 tal weken gaat het snel; vis, poes, oma, danku , ove you (love you)akken, pakken. ik was ook vol ongeduld aan het wachten maar het gebeurdt echt van de ene dag op de andere en nu is er geen stoppen meer aan zou me nog niet ongerust maken, elk kind heeft nu eenmaal zijn tempo
Thijmen zegt ook nog niet zo veel hoor. Denk dat ik hooguit op 20 woordjes kom en veel zegt ie alleen na. Hij lijkt de dingen die ik zeg wel te begrijpen en doet ook dingen die ik vraag enzo. Dat vind ik al heel wat eigenlijk
Die van mij zijn ruim twee, en nu pas eindelijk gaat het in ene hard met woorden, vooral Jay. Na 1 keer horen zegt hij het al. Mijn oudste zoon ging pas goed praten toen hij drie was. Je hoeft je geen zorgen te maken hoor.
goh en ik zit me al druk te maken dat mijn dochter van dik anderhalf nog geen zinnen zegt haha. stom he t komt allemaal vanzelf, het gaat allemaal al hard genoeg eigenlijk. en echt als ze t door hebben dan babbelt ze je de oren van jehoofd hoor, tot vervelens toe haha
Hier ook zo eentje.. Gaat ook niet hard. Met 19 maanden zei hij misschien 4-5 woorden (papa, mama, auto, hap, hebben). Maar het gaat de laatste tijd, vanaf 21-22 maanden echt hard. Woordjes pakt hij opeens sneller op, spreekt het beter uit. En begint nu ook woorden te combineren. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo. Mijn zoontje was niet zo vlot qua lopen en nu qua praten. Maar verder goed gezond en niet dom, dus ik maak me niet zoveel zorgen.
Mijn broertje ging pas praten toen hij 2,5 was, en toen zei hij gelijk " mag ik een vlafles". (ik weet het, vlafles is niet goed maar was 25 jaar geleden he ) Dus uiteindelijk zal het wel goedkomen hoor! Brabbelde je kindje al wel snel? Sterre brabbelt namelijk de ene maand heel veel en de andere maand bijna niet, vind ik ook een beetje raar.
ik zou me alleen misschien wat zorgen maken als je kindje niet communiceert, in welke vorm dan ook maar als ik het zo lees doet je kleine het prima toch?
haha, vanmorgen kwam oma met een doosje aardbeien en toen wees ze ernaar en zei heel trots: "Aabei"!!! Zo zie je maar, ze gaat het toch nog een beetje praten.... Dank jullie wel voor jullie reacties meiden! Volgens het cb doet ze het prima, ze "moeten" nu vijf woordjes weten waaronder dieren nadoen ook geldt als een woord. Maak me niet echt zorgen maar zo het gewoon zo ontzettend leuk vinden! Ze is voor de rest lekker bezig hoor, het is een heel bewegelijk en bijdehand meisje. Alleen merk ik gewoon dat ze de laatste dagen een beetje gefrustreerd raakt omdat ze iets doet of uit wil leggen en we haar niet begrijpen. Met als gevolg een verdrietig en boos meisje!
zowel mijn man als mijn broer zijn pas rond hun 5e levensjaar begonnen te praten. erg laat dus. Onze kleine brabbelt daarin tegen nu al, maar is daar erg mee bezig en weer minder met zijn motoriek. ik denk dat het afhankelijk is van je kindje, wat voor hem of haar belangrijk is. Mijn man en mijn broer hadden allebei zussen die voor hen konden praten en voor ze `vlogen!`, dus was de noodzaak niet zo groot om ermee aan de slag te gaan. Ik denk dat je het praten wel kunt stimuleren door bijvoorbeeld zelf veel tegen je kindje te praten en te reageren op geluidjes. als de kleine een geluidje maakt dan doe wij dat geluidje na en op een bepaald moment krijgen we een `gesprek`. groetjes