Zoon voelt zich dom...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Caithy, 6 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Een jaar geleden heeft mijn zoon het etiket Dyslexie gekregen en hij sprong een gat in de lucht! Zie je wel riep hij; Ik ben niet dom!

Nu ruim een jaar later gooit hij het met de pet naar, leidt kinderen af in de klas (zelfs afgelopen dinsdag tijdens de cito, die hij afgerafeld heeft, want hij was als eerste klaar) Nu is rekenen niet zijn sterkste vak (want automatiseren gaat niet zo snel), dus als eerste klaar riep al de nodige vraagtekens op.
    Ook het gedrag erna stoort mij flink (en de juf ook).

Nu in een gesprek met papa zei hij dat hij zich vaak dom voelt... Mijn man heeft toch ook gezegd dat de uitkomsten van de cito/ toets/ schoolwerk niet uitmaken, maar dat hij wel inzet moet tonen en goed werkgedrag.
    Alleen weet ik niet hoe en juf weet ook niet hoe en gaat wel in gesprek met hem.
    Ik vind het vreselijk voor hem, want hij hoeft de dingen maar een paar keer te leren en heeft zo een 8 (iq is getest en is gemid/ boven gemid dus daar ligt het niet aan).
    Hoe kan ik hem leren dat als hij zich inzet, hij er zelf ook beter van wordt?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier een beetje hetzelfde probleem, alleen geen dyslexie. Maar wel een grote desinteresse in lezen. Hij laat in zijn gedrag zien dat hij snel klaar wil zijn en weinig moeite wil doen, maar het probleem is hier dat hij zelf zegt dat hij er wel veel aan doet.
    Ik denk zelf dat hij moet ervaren dat hij met weinig moeite ook lage cijfers haalt. Helaas werkt de juf daar niet aan mee lijkt het. Hij had bijvoorbeeld in zijn werkstuk echt niet genoeg tekst, maar doordat de verzorging en de verplichte onderdelen wel goed waren kreeg hij toch een ruim voldoende...

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.820
    113
    Heeft hij begeleiding gehad bij zijn dyslexie? Bij mijn zoontje is nu begeleiding van een orthopedagoge gestart. Die krijgt hij wekelijks. Zij is begonnen metbuitleg over dyslexie. Daar besteed ze 3 keer aan. Ik zou contact zoeken met de begeleiding of met degene die de diagnose heeft gesteld om handvaten en tips te krijgen. Ook de IB-er van school kan hierin meedenken en mee een plan opstellen.

4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Heb je ooit gehoord van fixed mindset? Misschien herken je eea als je het op zoekt.
    Ik dacht hier in elk geval meteen aan bij je berichtje. Hij zou het moeten kunnen, vind het lastig, heeft de bevestiging gekregen dat het niet aan hem ligt als het niet lukt (dyslectie), weet nu misschien niet meer hoe hij iets aan moet pakken om tot een oplossing te komen, gaat zich ‘vervelend’ gedragen.

Q heeft de growie en fixie training gehad, volgens mij heeft dat wel iets geholpen.

Caithy vindt dit leuk.
  5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mijn dochter heeft ook dyslexie en is niet de snelste. Ze is snel afgeleid, maar kan ook erg zitten dromen in de klas. Gelukkig voelt ze zich nooit dom, dat is ze ook totaal niet.
    Slechte cijfers horen er helaas wel een beetje bij met spelling enzo.
    Krijgt je zoon wel extra tijd enzo voor toetsen, evt. vergrote letters op toesten en heeft hij dyslexiebegeleiding? Hebben ze ook aangeboden om de cito op de computer te maken? Wie weet werkt dat wel beter bij hem.
    Ik zou anders vragen of de ib-er nog suggesties heeft.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hij heeft het dyslexie traject bijna doorlopen, en dat gaat super goed!

Ik ga eens lezen over de fixed mindset, klinkt wel interessant en hoopvol.

Hij zal zelf extra tijd moeten vragen, maar ik wist niet dat hij een ander soort cito aangeboden kon krijgen.
    Ik ga de iber even polsen!

Syane vindt dit leuk.
  7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier bieden ze alles aan en vragen het zelf aan de kinderen. Soms kan het namelijk wel een drempel zijn voor kinderen om daar zelf naar te vragen. Ze hebben nu vanalles uitgeprobeerd bij mijn dochter en ze doet 1 cito op de computer, de andere cito’s op papier (de computerstom vond ze raar), vergrote toetsen vond ze niet werken en ze krijgt extra tijd.
    Een meisje wat problemen met haar ogen heeft schijnt ook een aparte cito te krijgen, zelfde inhoud, andere opzet.

Caithy vindt dit leuk.
  8. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Straks heb ik een gesprek met juf, dan bekijken we gelijk de cito en wat hij nodig heeft om toch in te zien dat hij voor zichzelf moet werken.
    T gaf zelf aan dat hij veel wordt afgeleid, dus wilde hij helemaal voorin de klas zitten met zijn koptelefoon op en dat heeft hij volgens juf ook gedaan.

Hij had overigens van de eerste deel van de 22 opdrachten 8 fout, maar veel slordige fouten die hij niet had hoeven maken, juf en T hebben daar samen een gesprek over gehad.

Syane vindt dit leuk.
  9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Als het niet in zijn iq zit zou ik een serieus gesprek aangaan over zijn inzet. De kans is namelijk groot dat hij op het verkeerde niveau terecht komt. Of dat hij op de middelbare straks gaat afglijden. Daar verwachten ze toch echt meer inzet en zelfstandigheid. Zeker op de hogere niveaus. Laat een kind dat ondanks hulp niet zien dan zijn ze er wel een keer klaar mee (met alle gevolgen van dien voor je kind).

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hoe ging het gesprek?

Caithy vindt dit leuk.
  11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Uiteindelijk geeft hij aan dat hij veel afgeleid wordt, maar hij had zich niet gerealiseerd dat hij dat gedrag ook heeft, waardoor hij anderen ook stoort (ff spiegelen).
    Verder krijgt hij een sticker bij zelfstandig en goed werken, waardoor hij bij 10 stickers een beloning krijgt op school. We hopen hierdoor dat hij gaat inzien dat hij echt voor zichzelf moet gaan werken. (ik hoop dat het werkt...)

Verder beperken we tablet en ps4

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Je kan het gesprek wel aangaan met een 8 jarige, alleen hij zal het zelf moeten inzien...

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Dat is ook moeilijk. Kan hij niet op de gang werken met een koptelefoon op. Of vaker naar buiten om een rondje te lopen of rennen. Dat doen ze hier wel eens in de klas.

14. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Op de dag werkt averechts maar idd vaker ff rondje lopen doet hij idd.

Deel Deze Pagina