Mijn familie is van huis uit Rooms-Katholiek. De generatie van mijn oma nog best wel praktiserend, maar dat begon er al bij die van mijn ouders uit te geraken. Wel zijn mijn ouders nog echt 'voor de kerk' getrouwd en zijn wij gedoopt. Ik ben zelf niet religieus. Ik geloof in 'iets' en niet volgens een speciale leer. Maar ik merk dat ik wél behoefte heb aan de tradities die bij de Kerk horen. Bij ons trouwen wilde we niet voor de Kerk trouwen, omdat we dat hypocriet vonden. Maar, ik wilde eigenlijk wel een 'dienst'. Meer dan alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand in ieder geval. Bij ons huwelijk hebben we dat opgelost door er zelf een 'dienst' van te maken, alleen dan met onze invulling ipv een bijbelse. En nu ons kindje op komst is merk ik dat ik behoefte heb aan iets van een 'doop'. Een ceremonie om ons kindje welkom te heten in onze gemeenschap. Een peter en meter te vragen. Etc. Maar dus niet vanwege een religieuze lading... Zijn er meer mensen die wel wat met de tradities, maar niet met de religie hebben? En hoe geven jullie dat vorm?
Het internet staat vol met dat soort tradities. Je kunt bijvoorbeeld iemand een lint om jullie onderarmen/polsen/handen laten wikkelen, symbolisch voor jullie verbintenis. Qua 'doop' zijn er al meerdere topics op dit forum, o.a. deze: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/537913-tips-graag-voor-alternatief-voor-een-doop.html