We hebben inmiddels de sony a6000 gekocht. Een systeemcamera die fors kleiner en lichter is dan onze spiegelreflex (canon 550D) Wel met een extra lens erbij voor de zoom. Maar zelfs met die extra lens kan hij in een tas die de helft kleiner is dan wat we nu hebben. Eventueel kan er nog een losse flitser op gezet worden. Maar dan past hij niet meer in het tasje. De camera is snel met scherpstellen en 'klik' is ook echt meteen 'klik'. Ik ben er nu twee dagen mee aan het spelen. De camera laat zich makkelijk bedienen. In auto-functie kiest hij zelf welke 'scenemodus' het beste past. In sommige gevallen slaat hij de foto zelfs twee keer op: één keer met je eigen compositie en één keer bijgesneden als hij die compositie niet mooi genoeg vindt. Die functie kan gelukkig ook uit. Maar voor nu is het wel even leuk. Echt een luie-mensen camera dus. En daar ben ik wel blij mee. Daarnaast biedt hij ook voldoende mogelijkheden om sluitertijd en / of diafragma in te stellen voor de momenten dat ik zin heb om zelf wat te experimenteren. Ook erg fijn: gewoon een viewfinder (digitaal dus)erop. Ik fotograaf niet graag vanaf een beeldscherm. Wel fijn trouwens dat het beeldscherm enigszins kantelbaar is, dat is in sommige situaties wel handig. Al mis ik nog steeds de volledige draai/kantelmogelijkheid die ik had op m'n oude canon a80. M'n eerste digitaaltje, heel fijn ding. Bedankt voor jullie tips allemaal! De RX100 sprak me ook aan, maar 2,9x zoombereik is voor ons echt te weinig. Ooit een camera gehad met 3x optische zoom en die heb ik om die reden toch vervangen, omdat het bereik te kort schoot. En ik zei wel 'compact', maar ik wil wel graag een camera die ik goed vast kan houden. Dus was compact niet helemaal het juiste woord. Het hoeft in ieder geval niet 'broekzak-compact' te zijn. Alleen wel kleiner dan een volledige SLR.
Ah super, helemaal duidelijk. Dan denk ik dat jullie met de a6000 een prima keus hebben gemaakt! 👍🏼 Veel plezier ermee!