compensatie verlof zomervakantie in voortgezet onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door A1988, 16 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Hallo dames!
    Ik heb even een vraag die ik nog niet durf te stellen bij personeelszaken, maar waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben. En de CAO noemt van alles over ouderschapsverlof, maar kan dan weer niets over zwangerschapsverlof vinden...

Dus..heeft iemand enig idee als je zwangerschapsverlof deels in de zomervakantie valt, dat die dan volledig gecompenseerd worden? Zo als het er nu naar uit ziet, heb ik 4 weken verlof en dan zomervakantie..

2. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarom zou dit gecompenseerd moeten worden? Omdat je toevallig al vakantie zou hebben??

3. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Ik weet niet waar het in de cao staat, kan het ook zo niet vinden maar het is inderdaad zo dat je de weken die je zomervakantie hebt achter je zwangerschapsverlof mag plakken....Andere vakanties trouwens niet....

@Tikigo...ik vind het eigenlijk wel logisch....als je niet in het onderwijs werkt kies je er toch ook niet voor om je vakantie op te nemen als je al verlof hebt.... ;)

4. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Volgens mij is dat bij de zomervakantie wel zo in het onderwijs. Van de 6 weken worden niet alle weken gecompenseerd, maar wel wat geloof Ik.... Misschien Cao even op nalezen?

5. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Zoals ik het kan vinden worden 3 van de 6 weken gecompenseerd....

6. topper12

topper12 Niet meer actief

Mij is verteld dat alleen de zomervakantie wordt gecompenseerd, de overige vakanties dus niet! Dus ja, je mag 6 weken bij je verlof optellen maar de herfstvakantie ben je kwijt ;)

Laat personeelszaken ook even een berekening maken wat je loon wordt als je ouderschapsverlof opneemt. Vond het zelf erg handig om dat bij de hand te hebben.

7. icsisev

icsisev Lid

25 jun 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is er eenverschil tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Bij het eerste worden niet alle weken vergoed en bij het tweede wel. Dus voor de topicstartster geldt idd dat ze haar hele zomervakantie krijgt.

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Punt 14.1.7 in de CAO ;) Zelf ook mee te maken gehad. Verder helemaal eens met je post, ook met het tweede deel. De vakanties zijn vastgesteld, dus je hebt ze sowieso maar je bouwt ze als het ware ook op doordat je tijdens de schoolweken meer uren maakt. Zou dus raar zijn als je die weken opeens kwijt zou zijn. In een andere baan neem je inderdaad ook geen vakantie op tijdens je verlof.

9. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Dank jullie wel dames! Ik ga het meteen even in de cao uitpluizen, dank je wel Minke voor de precieze plek!

10. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    In het basis- en MBO-onderwijs heb je pech: daar vervalt je zuur verdiende zomervakantie. De drie weken die je mag compenseren, dienen opgenomen te worden tijdens 'contactuur-vrije-periodes', te weten: de herfstvakantie, kerstvakantie, enz.

Jawel! Te zot voor woorden! Je mag dus vrije dagen opnemen op de dagen dat je sowieso al vakantie zou hebben. Een sigaar uit eigen doos, dus.

Mensen in het VO en onderwijs ondersteunend personeel hebben geluk, zij mogen wel hun vakantiedagen opschorten.

(Dit is wat ik vorig jaar tot op de bodem heb uitgezocht, het is allemaal na te lezen in de betreffende CAO.)

Jazeker. In het onderwijs werk je buiten de vakantiedagen om meer uren per week, om zo te 'sparen' voor de verplicht aangewezen vakantieperioden. Het is een misverstand en te kort door de bocht om te stellen dat mensen in het onderwijs 'lekker veel vakantie hebben en niet mogen zeuren'.

11. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Vriendinnen van mij mochten hun 3 weken compensatie (basisonderwijs) wel gewoon direct achter hun verlof aanplakken. Verschillende scholen en plaatsen. Wat je schrijft heb ik inderdaad wel eerder gehoord over het MBO maar niet over het basisonderwijs. Wel ontzettend balen, ik vond het fijne weken, helemaal omdat ik zo, helemaal hersteld van de bevalling, toch nog op vakantie kon gaan (én een keer buiten de schoolvakanties!)

12. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    jeetje sorry hoor, het was maar een vraag! had er nog nooit van gehoord namelijk.

Beetje lange tenen dames? Bedoelde er niks mee namelijk. Gewoon belangstelling....

13. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Owkay Tikigo, het is me duidelijk hoe je het bedoelde. Excuus dat mijn antwoord misschien wat belerend overkwam. (Docent heh?)

Maar ik kom het echt zo ontzettend vaak tegen dat mensen het 'belachelijk' vinden dat we zo veel vakantie hebben, en nog durven 'zeuren' ook, dat ik uit automatisme een standaard riedeltje klaar heb om de boel te verduidelijken.

Kusje erop?

;)

14. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geeft niks.... Zullen de hormonen zijn;)

Hadden die mensen ook lekker in het onderwijs moeten gaan werken.

15. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het is soms komisch hoe buitenstaanders tegen het onderwijs aankijken. Ik werk in het onderwijs. Ik val onder het onderwijsondersteunend personeel binnen het VO. Ik weet dat je hier inderdaad je vakantiedagen van de zomervakantie volledig terugkrijgt achteraan je verlof. Het is een luxe en erg leuk als je hier gebruik van kunt maken. Veel mensen buiten het onderwijs hebben vaak niet in de gaten hoe hard wij die vakantie nodig hebben :p.

Dit topic heeft mij even wakker geschud. Ik hou (wanneer ik niet te laat beval) 1,5 week over tot de zomervakantie. Ik moet verplicht altijd uren inleveren voor de vakanties, ik krijg hierin geen keuze (dit is anders omdat ik oop ben. Ik heb recht op een aantal vakantiedagen en werk zelfs extra om de vakanties te krijgen). Nu zat ik te denken, dit geldt bij mij ook voor de meivakantie. Wanneer ik logisch nadenk hoef ik deze niet tijdens mijn verlof op te nemen, maar kan ik deze er achteraan plakken, zodat ik meteen zomervakantie heb. Zal toch wel mooi zijn en makkelijk :).

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik ben docent in het MBO onderwijs en ik krijg ook een deel van de voorjaarsvakantie en meivakantie gecompenseerd. Niet alle dagen, hoeveel dagen wordt duidelijk in januari. Dat wordt per kalenderjaar vastgesteld.
    Deze compensatie MOET ik achter mijn verlof plakken straks. Ivm vervanging willen ze dat gewoon achter elkaar geplakt zien, zodat je geen losse dagen of een losse week ergens nog gaat opnemen.
    Ik heb dan nog 4 weken over tot mijn 7 weken zomervakantie waarin terug zou moeten komen, maar dan neem ik volledig ouderschapsverlof op, tegen 55% doorbetaling.

De zomervakantie wordt ook gecompenseerd, maar of dit alle weken zullen zijn vraag ik me af. Een collega is afgelopen zomer vier weken ziek geweest en hij krijgt maar 1 week gecompenseerd.

17. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Krullie, klopt het dat jouw onderwijsinstelling dan de regels volgens de CAO naast zich neerlegt, en een betere voorziening voor jou persoonlijk heeft getroffen?

Ik zit namelijk in een soortgelijke situatie:

In de CAO-BVE staat namelijk dat het ouderschapsverlof niet fulltime mag worden opgenomen, maar voor maximaal de helft van de aanstelling, gedurende 1 kalenderjaar direct volgend op het zwangerschapverlof. Daarbij wordt slechts de eerste helft 55% vergoed, maar de tweede helft dus niet, die is onbetaald. (Gemiddeld komt het dus neer op 27,5% van het totaal wat vergoed wordt.)

Ook mag de manier van het ouderschapsverlof maar op één manier, aaneengesloten worden opgenomen. Dus niet eerst een paar weken full-time, en dan de rest voor één dag in de week, bijvoorbeeld. Op deze manier staat het in de CAO-BVE.

Ik wilde ook graag full-time de periode overbruggen tussen mijn einde zw-verlof (begin maart) en het begin van de zomervakantie, maar dat mocht officieel dus niet volgens de cao.

Nu heb ik met mijn directie afgesproken dat ik op papier voor een jaar 0,5fte ouderschapsverlof opneem, volgens de standaard regeling. Het aantal uren waar dat mee overeenkomt, neem in in het eerste halve jaar allemaal achter elkaar op.
    Zo ben ik dus roostervrij tot september.

Voor de periode september 2013 - maart 2014 betekent dit dat ik alleen nog 0,5fte op mijn salaris gekort wordt. Ik neem dan deeltijdonstlag, van 1fte naar 0,5525 fte. (Maximale inzetbaarheid 6 dagdelen)

Dat betekent dat ik in de periode september 2013 tot maart 2014 drie dagen werk, maar een salaris ontvang van 0,5525-0,5=0,0525 fte. (slik!)

Krullie, ik ben erg benieuwd op welke manier jij de overige vakanties gecompenseerd krijgt. Of dat iets wettelijks is waar ik (en mijn PZ) overheen gekeken hebben, of dat je gewoon geluk hebt met je organisatie?

Mij is namelijk verteld dat de eventuele compensatiedagen alleen in de overige vakanties opgenomen kunnen worden. Gevalletje 'sigaar uit eigen doos', dus.

Mocht er een manier zijn waarop ik dit kan voorkomen, dan hoor ik dat heeeeel graag!

18. sunshineS1976

Hoi Katalaya!

Ik heb mij niet verdiept in de CAO, ik heb gewoon direct een afspraak gemaakt met P&O om het een en ander uitgelegd te krijgen en afspraken te maken.

Wat raar dat ik zoveel verschillende dingen lees!
    Ik denk dat mijn organisatie soms een oogje toeknijpt, want wat je zegt over de compensatieuren in roostervrije tijd opnemen komt mij wel bekend voor. Dat gaat mijn collega aan die nu een week herfstvakantie eraan plakt omdat hij in de zomer 4 weken ziek was. Hij moest het ook eerst in eigen tijd opnemen, maar heeft toch voor elkaar gekregen dat het nu zo kan en hij dus een week extra herfstvakantie heeft.

Ik heb verschillende papieren meegekregen om mijn ouderschapsverlof aan te vragen en tijdens het gesprek zeiden ze dat het geen probleem was om het zo te doen.
    Ik ga maar van de helft van het ouderschapsverlof gebruik maken, tegen 55%. Dat is iets meer dan 400 klokuren en als die erop zitten neem ik ontslag voor 0,2 fte. Boven de 400 klokuren wordt het anders idd 27,5 % betaald.
    Maar ik kan dus die 4 weken volledig opnemen en na de vakantie 1 dag in de week tot die 400 klokuren op zijn.

Ik krijg overigens niet de zomervakantie gecompenseerd he, omdat mijn verlof dan al ten einde is. Mijn ouderschapsverlof start rond 1 juni en stopt weer op 1 juli en het tweede deel gaat dan verder eind augustus tot.... mijn uren op zijn.

Dat kon volgens P&O allemaal zo geregeld worden...

Even kijken of ik jouw bericht goed begrijp hoor...

In maart loopt jouw zwverlof ten einde. Volgens de CAO mag je niet aaneengesloten ouderschapsverlof opnemen en doe je dit op papier ook niet, maar in werkelijkheid wel?
    Dus op papier neem je de wettelijk toegestane 0,5 op in een heel schooljaar, maar al die uren neem je vanaf maart op zodat je pas in september weer aan de slag moet.
    Heb ik dat goed?
    Dan krijg je van maart tot september 0,5 fte je salaris plus 55% van de andere 0,5 die je opneemt toch?
    En vanaf september, als je ontslag neemt voor 0,5, gaat je salaris definitief naar 0,5 fte.

Dus ondanks dat het officieel niet mag volgens de CAO plak je dan toch ook je ouderschapsverlof fulltime achter je zwverlof of mis ik iets?

Jouw ouderschapsverlof loopt niet in de zomervakantie door toch? Of wel?? Dat zou namelijk niet eerlijk zijn denk ik.

Rekenen is niet mijn sterkste punt, dus vergeef me als ik er naast zit :p

19. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Je hebt het echt getroffen met je organisatie!

Ik had in eerste instantie ook een soortgelijk gedachtenpatroon, maar ben vrij bruut uit de droom geholpen.

Foutje - dit moet zijn: het MOET aaneengesloten, maar mag NIET full-time.

Over het doorlopen in de zomervakantie gelden ook andere regels. Ik dacht eerst ook dat ik gewoon de weken kon tellen: 26 weken, en dan gewoon rekenen tot begin zomervakantie. Maar zo werkt het dus niet.

Mij is het zo uitgelegd:

Mijn full-time jaartaak beslaat 1659 uur.
    Het schooljaar loopt van 1 aug tot 1 aug.
    Hierbij worden dus vakanties enz. buiten beschouwing gelaten. Het maakt niet uit wanneer je de uren maakt, als je ze maar maakt. Maar in de praktijk kan dat dus alleen tijdens de 40 weken dat de school open is. (contact-uur-periode. Dit verklaart de hoge werkdruk in het onderwijs, want 1659 delen door de 40 beschikbare weken is bijna 42 uur per week)

Dit schooljaar werk ik dus eerst full-time, dan zw-verlof, dan o-verlof.

Er wordt als volgt gerekend (getallen bij benadering):
    Werk: 1 aug t/m 1 nov = 16 weken = 16/52e deel van 1659 = 500 uur
    Zw-verlof: 1 nov t/m 1 mrt = 16 weken = ook 500 uur

Dan blijft 659 uur over die ik zou moeten maken in de rest van het schooljaar, dus in de periode t/m 1 augustus 2013 - als ik tenminste weer gewoon full-time aan het werk zou gaan. In de praktijk moeten die uren gemaakt worden tot aan de zomervakantie omdat vanaf half juli de school dicht zit. Wat meer uren per week dus. (Dit is eigenlijk de normale situatie zoals die voor iedereen geldt.)

Ik heb recht op een jaar lang 0,5fte ouderschapsverlof, dus de helft van 1659 uur = ruim 800 uur. Dit mag ik theoretisch uitsmeren over een tijdspad van 1 kalenderjaar.

Deze vrije uren haal ik dus naar voren, en vul daarmee het deel (659 uur) wat ik dit schooljaar nog zou moeten werken in. Dat betekent dat ik zo tot aan 1 aug (oftewel begin zomervakantie) roostervrij ben.

Het restje wat nog overblijft gebruik ik om het stukje 1 aug - 1 sept te 'vullen'. Want anders geldt 'weg=weg'.

Na de vakantie wil ik dan terug voor 3 dagen per week = 0,5525fte. (Want bij 0,6fte kunnen ze je alsnog doodleuk 4 dagdelen per week inzetten, en dan moet ik een extra dag kinderopvang regelen: ja doag!! Ik wil juist 2 dagen per week echt bij de kleine zijn.)

Ik regel dat ik het betaalde deel van het ouderschapsverlof gelijkmatig uitsmeer over het hele jaar, om zo de sterke schommelingen in mijn salaris op te vangen. Dus ik reken met 27,5% doorbetaling van al mijn uren (i.p.v. 55% voor de eerste helft)

Voor mijn salaris geldt:
    nu t/m einde zw-verlof (mrt 2013): 1,0 fte volledig salaris

o-verlof eerste periode waarin ik al mijn uren opneem (t/m 1 aug 2013): 1,0 fte - 0.5 fte = 0,5 fte + 27,5% betaald ouderschapsverlof.
    Komt ongeveer neer op een salaris van 0,6fte.

Per sept. 2013 deeltijdonstslag naar 0,5525fte - 0,5 fte + 27,5% betaald (ouderschapsverlof op papier, mijn vrije uren zijn echter al op)
    Komt ongeveer neer op een salaris van 0,1 fte.

Per maart 2014 is het dan simpel: een aanstelling van 0,5525 fte, en geen gedoe meer met rekentoestanden.

Het is een hele puzzel, en ik ben eigenlijk nog afhankelijk van mijn directie. Als die achteraf zegt 'nee, het is toch niet zo'n goed idee om af te wijken van de wettelijke regels', dan heb ik een groot probleem.

Maar aan de andere kant is het ook voor de school een groot voordeel om het op deze manier te doen, omdat ze me nu gewoon kunnen vervangen tot aan de zomervakantie. Dat is veel handiger dan wanneer ik rond maart terug zou komen, en alle takenpakketten weer omgegooid moeten worden.

De periode sept 2013-maart 2014 heb ik dus amper salaris, ik ga ter overbrugging daarvoor mijn spaargeld inzetten en we proberen nu alvast erg zuinig te leven om het mogelijk te maken.
    Maar een betere bestemming voor mijn spaargeld kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen: jarenlang hielden we er rekening mee dat er nooit kinderen zouden komen en spaarden we voor een nieuwe auto o.i.d.

Je begrijpt dat ik met grote spanning de ontwikkelingen volg over het al of niet afschaffen van de ouderschapsverlofkorting voor 2013.
    Als deze nog een jaartje in stand blijft, scheelt me dat ruim 300 euro per maand!

Trouwens, die regels over compensatie verlof in de zomervakantie heb ik toen vorig jaar uitgezocht toen ik voor de eerste keer zwanger was. Helaas heb ik toen een mk gehad, maar als het toen goed was blijven gaan, was mijn zw-verlof volledig over de zomervakantie heen gevallen. Het resultaat was dan geweest dat ik in dat schooljaar wel wat minder werkdruk zou hebben gehad, want 16 weken zw-verlof staat ongeveer gelijk aan 500 uur. Maar een extra aaneengesloten periode thuis bij de kleine zat er in die situatie dan niet in.

20. sunshineS1976

Poeh het duizelt me!!!!!!! :p

Ik begrijp wat je bedoelt... (denk ik ) :p
    Maar jij hebt dan toch ook geluk wat betreft jouw organisatie? Volgens de CAO mag je het niet fulltime opnemen, maar daar gaat jouw school toch ook mee akkoord?
    Het nadeel is dan inderdaad alleen dat je een flinke periode maar 0,1 salaris hebt... en dat is idd slikken zeg!

Als ze bij mij niet akkoord waren gegaan, had ik die 4 weken wel onbetaald opgenomen... dat is nog te overbruggen. En dat mogen ze toch niet weigeren? Ik ga niet 4 weken nog terugkomen en alle klassen weer draaien als ze net maanden een ander hebben gehad.

Het is en blijft ingewikkeld!
    Ik dacht trouwens dat de ouderschapsverlofkorting al van de baan was?? Of is het nog een discussiepunt? Dat is dan wel spannend ja... maar je kunt er maar beter rekening mee houden dat het verdwijnt.

Nog gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens en dat dit wondertje over niet al te lange tijd in jullie armen ligt!!

Deel Deze Pagina