mbtenaar en ouderschapsverlof ARAR

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Mir81, Oct 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mir81

Mir81 Bekend lid

Sep 25, 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    #1 Mir81, Oct 15, 2012
    Last edited: Oct 15, 2012
    Kan iemand mij uitleggen (in Jip en Janneke taal :)) wat ouderschapsverlof inhoud en hoe dat berekend word?

Hoeveel verlof kan ik krijgen en hoeveel ga ik er op achteruit in salaris?
    Ik werk nu 24uur.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De wettelijke regeling is dat je 26 maal je wekelijkse arbeidsduur als tegoed krijgt (per kind)

Dus 26 * 24 (uur p/w) = 624 uur totaal tegoed.
    Afhankelijk van hoe je het op gaat nemen, kan je best lang verlof nemen.
    Mbt hoeveel je er op achteruit gaat, dat hangt van veel dingen af.
    Wordt er doorbetaald over je verlofuren, bij ambtenaren wordt er meen ik 70% doorbetaald, maar dat moet je echt even nakijken in de CAO/bedrijfsreglement.
    Plus hoeveel per week ga je opnemen.... dat maakt ook uit natuurlijk.

De afdeling personeelszaken kan zo een proforma-berekening voor je maken over wat je overhoudt bij welke verlof uren.

Hoopdat het zo een beetje duidelijk is voor je.

3. Ellen1989

Ellen1989 Bekend lid

Dec 21, 2009
    636
    265
    63
    Female
    Militair
    Tilburg
    Ik val onder het amar (militair) en ik krijg de eerste periode (13x arbeidsduur) 75% door betaald. Volgens mij is dat bij alle ambtenaren functies zo. Maar je kan het inderdaad het beste navragen bij personeelszaken.

4. Mir81

Mir81 Bekend lid

Sep 25, 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    @ Hopmarjanneke duidelijk verhaal. Goed idee om even een proefberekening te vragen, ga ik over een aantal weken maar eens vragen. Denk dat ik wacht tot na de 20 wkn.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Klopt wat Hopmarjanneke zegt. Je krijgt 312 uur bezoldigd en 312 uur onbezoldigd.
    Heb je ook daadwerkelijk een contract van 24uur of is dit met BV vermindering arbeidsduur?
    Stel je wilt straks 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen dan wordt de berekening als volgt gemaakt:

312 / 8 = 39 weken osv.
    Dit is nog maar het bezoldigde deel, hierna mag je nog 39 weken onbezoldigd opnemen.

Afhankelijk van je gewenste werkrooster kom je dan op een einddatum uit die je op het formulier aangeeft. Het beste is om bij het invullen van het formulier goed naar je berekening te kijken en evt. dit samen met je P-dienst te doen. Het formulier komt nogal precies en wordt terug gestuurd als deze niet klopt.

6. Mir81

Mir81 Bekend lid

Sep 25, 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    NooNoo nou noem je toch een aantal termen waar ik helemaal niks van snap hoor... Ik ben nooit zo'n held in dat hrm gebeuren geweest, dus bezoldigd en onbezoldigd zegt mij niks. Ik heb een vast contract voor 24uur/week, maar werk onregelmatig 24/7 dus soms 4 dagen per week en dan bv de volgende week maar 2, net hoe ze me inplannen.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bezoldigd/Onbezoldigd = betaald / onbetaald. Dat zijn ouderwetse termen, maar ja in de ambtenarij worden die nog wel gebruikt.
    Wanneer je 24/7 inplanbaar bent, dan lijkt het me wel verstandig dat je duidelijk afspreekt dat je een vaste "vrije" dag hebt. En dat dan je ouderschapsverlofdag is... daarnaast zouden ze je dan nog 16 uur mogen inplannen (wanneer je uitgaat van 8 uur OV)

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Klopt, dat ouderwetse is dagelijkse kost bij ons ;) Het komt ook in je brief te staan straks, dus dan weet je nu alvast dat het betaald/onbetaald betekent.
    Zit je bij de kmar? Gewoon nieuwsgierig hoor.

9. Mir81

Mir81 Bekend lid

Sep 25, 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Hahaha ja ik ben dus echt niet thuis in die termen... Nee ik zit bij RWS.

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Sorry, stom van me. Ik heb niet goed gelezen, ik dacht mede door de reactie van Ellen1989 dat je militair was ;)
    Geen wonder dat je niks van die termen snapt hihi.

11. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Ik werk bij defensie en hiervoor bij Justitie maar er zijn wel verschillen omdat defensie een andere CAO heeft dan de rest van de overheid. defensie krijgt over het eerste deel van het ouderschapsverlof nog 75% betaalt maar volgens mij is het voor de rest van de overheid de afgelopen jaren terug gebracht naar 40%..dus laat je goed inlichten hoe het bij jou zit. Want Ellen heeft het over 75% maar zij werkt net als nono en ik bij defensie ( en daar wordt idd nog gesproken over bezoldigd en onbezoldigd :))

Ik heb effe in het ARAR gekeken en daar staat dit, beetje vraag dus proefberekening lijkt me zeer wijs :)
    7. Bij een keuze voor het maximale aantal uren verlof als bedoeld in het vijfde lid, heeft de ambtenaar over de verlofuren aanspraak op 27,5% van zijn bezoldiging. Bij een aanvraag voor een geringer aantal uren verlof wordt het percentage evenredig verhoogd tot ten hoogste 55. Zo nodig wordt het percentage rekenkundig afgerond op één decimaal achter de komma.

Share This Page