Ik kijk elke week dat programma levenslang met dwang. Maar nu bedenk ik me dat ik af en toe ook weleens zo'n gedachte heb niet extreem en het hoeft niet perse te gebeuren maar het is wel fijner als het gebeurd snap je het nog Bijvoorbeeld ik lig op mijn linker zij in bed, en denk dan dat rechts misschien wel lekkerder ligt maar heb dan niet zoveel zin om me om te draaien, uiteindelijk doe ik t toch want het hangt nog steeds in mijn hoofd. Herkenbaar?
Jazeker! -Er moet 3x geplast worden voor het slapengaan. -Iedere vraag die in me opkomt moet worden gegoogled (en soms wel 10 pagina's zoekresultaten doorspitten voordat ik zeker weet dat ik het antwoord heb). -Ik kan geen boodschappen doen zonder lijstje. Dan koop ik gewoon niks. -Als ik me rechts per ongeluk stoot, stoot ik mezelf links op precies dezelfde plek expres omdat het anders uit evenwicht voelt. -Ik moet mezelf vaak wassen en opfrissen en bespuiten met deo of parfum omdat ik altijd bang ben dat ik stink. Om die reden moet ik ook altijd kauwgum of pepermunt bij hebben. In al mijn tassen en jassen zitten meerdere pakjes. -Bestek moet altijd op een bepaalde manier op tafel liggen. Milimeterwerk. Er is ook een bepaalde manier voor glazen en flesjes op onderzetters en bierviltjes. En nog wel een paar, maar deze vallen ook andere mensen op.
Eh ja een heleboel heb zelf ook een dwangstoornis (niet zo erg als op tv gelukkig!) maar mn hoofd is wel de hele dag druk. Hier uit t vooral in poetsen, ben ik bijna de hele dag mee bezig. Soms heb ik t niet genoeg gedaan en dan krijg ik een licht paniekgevoel. Dingen tellen zoals traptredes.. al weet ik onderhand heus hoeveel het er zijn. Tijdens de afwas telkens herhalen in welke volgorde ik ze ga doen omdat het dan minder lijkt ofzo? Weet niet zo goed waarom ik dat doe haha De wasdroger mag niet aan voordat mijn wasmand leeg is. De wasmand voor vuilewas mag t liefst niet gebruikt worden. Zodra ik beneden kom met de jongens moet meteen de stofzuiger klaargezet worden anders krijg ik paniek. Naja een aantal voorbeelden.. T zijn maar hele kleine stomme dingen.. en er zijn er nog enorm veel meer waar ik nu even niet op kom.
Ik moet alleen de was op een bepaalde volgorde afhalen en in de wasmand leggen. Ik eindig met datgene waar ik mee begin als ik wil gaan strijken (dus strijken heb ik ook een volgorde voor) Als mijn man de was afhaalt en ik wil gaan strijken, leg ik eerst alle was in de goede volgorde in de mand, anders ga ik niet strijken... Dus eigenlijk is het zinloos om mijn man de was te laten afhalen haha. Ik hang het trouwens ook in een bepaalde volgorde op. Ik heb een wasdwang
Als ik loop of fiets dan moet ik over de lijnen stappen of fietsen. Ik ben bang dat het me ongeluk brengt als ik erop stap. Heel deuzig en dat weet ik. Het is meer een eigenaardigheid van mij haha.
Ja. Als ik in de auto zit (als passagier) moet ik constant mijn mijn tenen tikken tussen de hectometerpaaltjes/lichtpaaltjes. Met sporten moet ik bij bepaalde oefeningen mijn voeten op en bepaalde manier neerzetten
Jazeker, en echt wel beheersbaar. (Gelukkig) in de auto die rijd, en alleen als ik passagier ben dat ik vaak in mijn hoofd over obstakels heenspring(bomen, gebouwen, hectometerpaaltjes etc) Dingen die op bep.manier moet liggen/hangen/staan. Ook wel wat die ene man extreem heeft, als ik een groot/scherp mes hanteer dat ik mijn vriend vanachter bekijk en dan denk, wat als..... Ik benoem het naar hem, we lachen erom en ik ben het kwijt (Helaas) niets met poetsen en kuisen... Als kind wel wat tics gehad; mijn ellebogen overstekken, mijn wimpers in mijn buitenhoek van mijn ogen 'openenen' O ja; en sinds ik paniekstoornis gehad hebt( ben er toch wel helemaal vanaf door therapie) maar als ik het woord hyperventilatie hoor, of eraan denk, dan adem ik raar. Terwijl ik dit type adem ik een paar keer diep in. Als ik mijzelf afleid ben ik het weer kwijt.
Tikken met tenen in de auto doe ik ook Schilderijtjes e.d. moeten kaarsrecht hangen.. Bij andere mensen thuis jeuken dan ook mijn handen soms om dingen recht te hangen.. Wasknijpers moeten beide zelfde kleur hebben op een kledingstuk, dus 2 gele, 2 rode, enz.. ML doet altijd alles door elkaar.. T is dan niet zo erg dat ik t opnieuw doe gelukkig Als ik een glas met water wil drinken dan vul ik mijn glas altijd 3x en de 3e x drink ik op. Dan is het water lekker koud en is mijn glas schoongespoeld mocht er een vuiltje ofzo inzitten.. Meer kom ik nu ff niet op, maar er zijn er vast nog wel wat
Als kind had ik het best heftig, heel erg met links en rechts ook (als ik iets met de ene kant deed, moest het met de ander ook, en dan nog voelde het niet perfect) bijvoorbeeld. Ik heb dat nu niet meer echt, zal vast nog wat dingetjes doen maar niet echt extreem.
Voor ik ga slapen moet ik gaan plassen. Ook al moet ik niet, ik blijf op die wc zitten tot er een druppl uit komt. Anders kan ik niet slapen Als ik ga slapen moet ik eerst op mijn linkerzij liggen en daarna inslaap vallen op mijn rechterzij. Op mijn linkerzij mag ik niet slapen. Vroeger kreeg ik dan altijd slaapverlammingen, nu gelukkig niet meer maar wel nog levensechte nachtmerries. Val ik in slaap op mijn rechterzij heb ik er geen last van. Maar ik moet voor ik in slaap val toch altijd even op mijn linkerzij liggen
Ha dat in gedachten over obstakels heen springen doe ik ook, al van kleins af aan (niet als ik zelf aan het rijden ben hoor). Autoradio moet altijd op volume 8-10-12 staan, geluid van de tv op 20-25-30. De keukenrol en olijfolieflessen moeten altijd op een bepaalde manier op het aanrecht staan. Verder heb ik niet echt ticks geloof ik haha
Alles in huis moet precies recht staan. Ook moet ik overal 2 van hebben, dus 2 kaarsjes, 2 schilderijtjes, 2 plantjes enz, alles wat oneven is heb ik gekregen. Kan 2 niet koop ik het niet, of is 2 niet genoeg dan doe ik 2 verschillende kleurtjes/printjes ofzo Het huis moet schoon en dan liefst s'ochtends anders heb ik de hele dag zon raar onderbuik en gehaast gevoel. Alles met volume tv/radio/dvd enz mag niet op oneven staan dus als 11 eigenlijk hard genoeg is zet ik het toch op 10 of 12. En zo heb ik nog wel meer, nog ef en ik pas zo in dat programma
Ja. Het blijft alleen niet bij gedachtes (gelukkig niet heel extreme dingen, meer zaken als 3x checken of de hoofdkraan van het gas dicht is e.d.), voer het ook uit.
Dat is ook een beetje mijn tic sinds we in een groter huis wonen. Van alles moet ik 1 ding voor boven, en 1 voor beneden hebben... Al is dat meer voor het gemak haha.
Ik heb niet echt dwanghandelingen die ik moet uitvoeren gelukkig.. lijkt me echt vervelend. Het enige wat ik heb is dat ik echt niet kan slapen zonder m'n tanden te hebben gepoetst. Buitenom dat het natuurlijk hygiënisch is word ik dus ook gewoon wakker als ik het ben vergeten. Als ik bv. te diep in het glaasje heb gekeken en m'n bed in ben gerold :-D. Kan er echt niet tegen vind dat zo goor aanvoelen..
ik moet altijd zeker weten dat de deuren op slot zitten. Zo niet, slaap ik niet. altijd plassen voor t slapen gaan, ook als ik niet hoef. altijd bij de Kids kijken voor ik naar bed ga