oud huis kopen, verbouwingskosten goed ingeschat?

Discussion in 'De lounge' started by toch3, Apr 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Wij hebben een huis op het oog wat behoorlijk oud is. Vooral boven zal er verbouwd moeten worden omdat bijv deurposten maar 1m75 zijn en dat is niet handig met een lange vent :D Maar er zit een steunbalk boven dus het is geen kwestie van even paar steentjes eruit tikken. En er zijn nog een paar dingen die vervangen moeten worden. Nou ben ik vorige week met een kennis geweest die in de bouw werkt om beter beeld te krijgen wat nu moet en wat later kan en wat het ongeveer zou gaan kosten dan. Nou viel me dat reuze mee wat hij zei maar ik ben bang dat als we gaan beginnen met slopen er nog veel meer tevoorschijn komt. Dus ben wel benieuwd er naar of jullie er ver naast zaten.

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Ik zou wel een bouw keuring aanvragen Voor je het koopt.
    Hadden wij ook gedaan en kwamen toch wat belangrijke dingen uit

Wij hebben voor 20.000 verbouwd geloof ik.
    We hebben een klein rijtjeshuis en bijna alles zelf gedaan (nouja schoonvader).
    Ook alle bouw materialen goedkoper kunnen krijgen

3. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Wij hebben uitiendelijk zo'n 50% meer uitgegeven. Je weet namelijk pas precies wat je wilt, als je aan de slag gaat. Het verhogen van de deuren kan een bouwkundige prima inschatten, maar die denkt er meestal niet aan dat die deuren en deurposten ook geverfd moeten worden, dat je dan vast ook nieuwe klinken wilt. Dat je diezelfde klinken dan ook in de rest van het huis wilt. Dat ja, als je de deurposten verft, ook maar meteen de raamkozijnen meeneemt. En als je toch met de ramen bezig bent wil je toch eigenlijk ook direct dubbel glas. Etc, etc...

Wel heel gaaf hoor, zo'n verbouwing, kan je het precies zo maken als je wilt!

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Een ding... Het wordt altijd duurder als dat je geschat had :)

Wij hebben voor ongeveer 55.000 euro het hele huis verbouwd. Heeft ml bijna alles zelf gedaan en materialen hebben we veelal ook met korting gehad. We hadden voor 50.000 euro beraamd dus viel mee :)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik schat bij dergelijke dingen altijd 10-20% extra in, om bijkomende kosten te kunnen dragen. Daarmee komt het dan meestal goed uit.

Goed vooraf bedenken wat er allemaal gebeuren moet als je de kosten gaat beramen. Bij breken zou ik nu dus denken aan minimaal ook flink stucwerk, goed schilderen, maar ook andere deuren en kozijnen, die ook weer geschilderd moeten worden. Aan beide zijden uiteraard... :)
    Dat goed berekenen samen met de andere kosten die je moet gaan maken, (vloeren, gordijnen, verf, behang).

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wij hebben een huis uit 1903. Het was nog bijna in originele staat :D We hebben er dus ook voor 135.000 euro aan verbouwd. Waar je naar moet kijken:

Wat is de staat van het hout in de constructie? Zit er rot of houtworm in?
    Hoe is de CV? Wij moesten alles opnieuw aanleggen, ook de leidingen.
    Hoe oud is de elektra? Je kunt het zien, oude scheepsbekabeling of canvas kun je beter direct vervangen als je toch gaat verbouwen. Oude kleurcodering kun je vaak wel op verder borduren.
    Zijn alle waterleidingen van koper of zitten er nog loden waterleidingen in? Lood moet je echt vervangen, is niet gezond.
    Hoe is het huis geïsoleerd? Is het steens, dubbelsteens, een spouw of moet je er nog voorzetwanden in zetten?
    Wil je de ramen met dubbel glas? Kijk dan of er voldoende ruimte is in de huidige kozijnen, andes moet je die vervangen.
    Zijn er ooit aanpassingen qua ruimte gedaan? Kijk dan hoe ze dragende muren op hebben gevangen om te kijken of er geen constructieve fouten in het huis zitten.
    Loop vooral alle noordmuren langs om te kijken of je vocht kunt zien. Oude huizen kunnen poreuze stenen hebben. Ook trekt soms vocht omhoog uit oude afvoerputten.
    Heeft hethuisnog gres riolering met oude putten of pvc? Gres kan op zich blijven zitten maar het kan lek zijn en dan krijg je vocht, stank en ratten.

En dan nog een nieuwe toilet, keuken en badkamer ;)

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Altijd éerst laten keuren voor je koopt, en zéker een oud huis.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wij hadden trouwens geen overschrijding van het budget maar alles was ook gecalculeerd, we hadden alleen nog 4 muren over en een dak :D

Oh ja, je moet ook even de zolder op om te kijken of je een geisoleerd dakbeschothebt, en als het geïsoleerd is, of ze het niet in de jaren 70 met asbest hebben geïsoleerd. En of je vochtsporen ziet, dan kan het lood van je schoorsteen kapot zijn, je windveren rot, dakpannen poreus of je hemelwaterafvoer kapot of verstopt.

9. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Bedankt voor alle tips :)

zo'n bouwkeuring, door wie kan je dat laten doen?

10. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Leuk joh!
    Wij twijfelen ook, mocht het huis nog tekoop staan als wij ons huid verkocht hebben.
    Ik vind het super, vriend erg veel werk. En ja, hij zal een hoop mee moeten helpen en ik doe natuurlijk niet veel. We willen ook dingen laten doen, maar kosten besparen is helpen wat kan.. :(
    Hier is alles boven open en opnieuw indelen, nieuwe slaapkamers en badkamer dus, paar x dubbel glas en de keuken vervangen.
    Eigenlijk ook een uitbouw, maar die zal waarschijnlijk eerst gespaard moeten worden. We hebben nu 'maar' 30.000 spaargeld.

11. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    zo'n bouwkeuring heb je volgens mij al nodig als je het huis koopt.
    als je grondig wil gaan verbouwen kun je het best een bouwbedrijf even laten kijken wat er echt gedaan moet worden en wat je zelf wil.
    meestal is het ook zo in de echt oude huizen dat als je aan de voorkant begint te slopen er aan de achterkant ook wat naar beneden valt.
    voor een oud huis zou ik iig een heel ruim budget nemen voor wat je wil.
    verder ben ik het eens met juul75

12. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Wij hebben een rijtjeshuis uit de jaren 60 en alles zelf gedaan, nieuwe leidingen, bekabeling, kozijnen dubbel glas met enz. En zijn al ruim 50.000 euro kwijt en de hele zolder moet nog.
    Er komt tijdens het verbouwen steeds weer wat bij. Behang eraf willen halen en al het stucwerk kwam mee. Tja toen voor een paar 1000 euro het hele huis moeten laten stucen en zo nog wel meer. ik vond het tegen vallen ....

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Een bouwkeuring is niet verplicht, ik zou een wensenpakket samenstellen en er 3 aannemers doorheen jagen voordat je het gekocht hebt. Dan heb je een goed prijsvergelijk wat het gaat kosten.

14. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

Nov 1, 2013
    1,207
    534
    113
    NULL
    Wij hebben 2x een huis voor ons zelf helemaal verbouwd. Qua schatting zaten wij goed, maar mijn man geeft ook zakelijk verbouwadvies.
    Maar houdt er rekening mee dat alle leidingen (elektriciteit, water, gas, riool) bij een oud huis vaak vervangen moeten worden.
    Ook dubbel glas (en evt nieuwe kozijnen), Isolatie maar zeker ook ventilatie moeten niet vergeten worden.
    Je bent al snel erg veel geld kwijt. Ook als je veel zelf doet.
    En inderdaad je komt altijd verassingen tegen als je gaat slopen. Dus houdt hier in je budget ook altijd rekening mee (onvoorziene kosten)

15. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Bedankt allemaal

16. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Waar/door wie hebben jullie een bouwtechnische keuring laten doen?

17. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    vereniging eigen huis, als je lid wordt krijg je korting op de keuring.

Share This Page