Jaren geleden heb ik ooit mijn knie verdraaid met uit auto stappen, een weekje wat pijn gehad, niet eens de moeite waard om arts te bezoeken. Wel heb ik nog lang pijn gehad als ik mijn knie maximaal boog, maar daar had ik weinig last van in dagelijks leven en dat ging na een paar maanden vanzelf weer over. Verder nooit pijn aan knieën gehad. Ik kon alles doen. Tot ik in september een verkeerde beweging maakte en het 'knoepte', maar nu was het goed mis. Ik kon niet meer staan, lopen en verging van pijn. Omdat zwelling van knie meeviel en het niet de kruisbanden waren, moest ik met pijnstillers rusten en afwachten. Na een week kon ik knie weer een beetje belasten en moeizaam strompelen. Op mijn eigen initiatief gestart bij fysio, op mijn aandringen verwijzing naar orthopeed, maar dat duurde uiteraard. Nou ja. Fast forward. We zijn nu 3 maanden later. MRI heeft laten zien dat ik een complex gescheurde meniscus heb, die nog maar half vast zit. Daarnaast ook artrose aan de kant waar kapotte meniscus zit. Ik blijk ook (aangeboren) hoogstaande knieschijven te hebben die versneld tot artrose van knieschijf leiden, daar waren ook al tekenen van gezien. Terugkijkend heb ik waarschijnlijk bij die eerste verdraaiing mijn meniscus al gescheurd, wat tot versnelde artrose heeft geleid en nu tijdens het incident is versleten meniscus helemaal gehavend. Ik heb nu een spuit in die knie gehad en ik moet nu nog 3 maanden verder met fysio, om te zien of het zonder operatie goed komt. Ik heb nog iedere dag pijn, kan mijn knie niet strekken en ook maar beperkt buigen. Af en toe knoept er weer iets in knie, soms echt heel pijnlijk. De opbouw van spierkracht met fysio gaat heel goed, waardoor ik wel weer kan fietsen en wat langer kan staan. Maar het lopen... dat blijft moeizaam (en pijnlijk). Het beperkt me enorm. Mijn andere knie die al 3 maanden heel hard moet werken, begint nu ook pijn te doen. En ik merk dat ik erg bang en onzeker ben wat de toekomst gaat brengen of ik ooit weer in de buurt kan komen van hoe het was? Of ik weer grotendeels pijnvrij kan worden? Mijn mobiliteit weer terug krijg? Ik zie ook als een huis op tegen een eventuele operatie. Iemand tips/ervaring hoe je met dit soort onzekerheden en lichamelijke ongemakken om kunt gaan? Ik vind het heftig allemaal en tegenvallen...
Ai, dat klinkt inderdaad pijnlijk en frustrerend als het zo lang duurt! Ik herken wel je zorgen qua mobiliteit. Bij mij zat er een ander probleem achter en is het redelijk goed gekomen, maar je voelt je ineens zo beperkt hè... Zeker als je gewoon lekker met de kinderen op pad wilt, en ook al bij de dagelijkse dingen. Sterkte ermee!
Geen ervaring maar wil je wel beterschap wensen. Wat ontzettend rot als je zo beperkt wordt en zoveel pijn hebt.
Hier een succes verhaal Ik heb 10 jaar gelden mijn kruisbanden van mijn linkerknie finaal afgescheurd. Zonder operatie weer opgetraind. En al 10 jaar prima, stabiel en pijnvrij. ECHTER (die ik even met hoofdletters): bereid je geestelijk voor op dat je altijd, de rest van je leven, krachttraining moet blijven doen voor je benen. Het gaat alleen zo goed bij mij omdat ik 2x en soms 3x per week in de sportschool sta. Je moet de kracht behouden om de stabiliteit te behouden. Maar het is hoe dan ook goed krachttraining te doen als je ouder wordt dus dat die ik dan maar. Ik heb wel meer artrose omdat er meer beweging in mijn knie zit maar dat is niet heel ernstig en ik heb er geen last van. Dus: fysiotherapeut. Optrainen. Beide benenden weer evenwijdig belasten. En daarna een sportschool zoeken die je leuk vindt. Ik doe trouwens Bodypump, het gaat mij beter af in een groepsles met harde muziek