Hoi hoi, Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met open sollicitaties, ik heb er momenteel 1 lopen en ben daarvoor uitgenodigd door middel van een oriënterend gesprek. Omdat er geen geschikte vacature op dit moment open staat, vraag ik mij af of er daadwerkelijk kansen zijn? In iedergeval ben ik zelf heel erg gemotiveerd, wil graag verder in het vak en dat kan niet waar ik nu zit. Het bedrijf lijkt helemaal bij mij te passen qua werkzaamheden, maar wil ook niet teveel hoop hebben.
Spannend! Veel succes! Ik heb meerdere keren open sollicitaties gestuurd naar plekken waar ik graag wilde werken en daar kwam altijd iets uit. Soms niet op dat moment omdat ze niemand nodig hadden, maar dan werd ik een paar maanden later wel door ze benaderd. Ik denk dat een open sollicitatie je een streepje voor geeft omdat het initiatief en enthousiasme toont. Maar kan dus wel zijn dat ze je niet direct iets kunnen bieden.
Dankjewel! Had je dan ook al een gesprek gehad bij desbetreffende bedrijf of dat niet? Of alleen een email dat ze nu niks voor je hebben maar misschien later wel?
Ik heb zelf een eigen bedrijf. Ik laat soms iemand ook uitnodigen ook al staat er geen vacature uit. Soms vind je iemand gewoon heel geschikt en zie je het als investering.
Ik ben ook enkele keren op gesprek mogen komen en heb er volgens mij 2 keer een job aan over gehouden en verschillende keren in de wervingsreserve geplaatst, maar dan heb ik er wel niks meer van gehoord erna. En ook best regelmatig helemaal niks meer gehoord. Die 2 Jobs was wel op een plaats waar er permanent een tekort is aan personeel dus misschien ook gewoon geluk gehad.
Interessant, ben heel benieuwd hoe het hier gaat. Is het dan zo dat je een soort van baan creërt eigenlijk?
Hier paar keer open gesolliciteerd. Eigenlijk elke keer toch uiteindelijk aangenomen. Bij de ene gelijk: ze creeerde gewoon plek, bij de ander werd ik na een half jaar ineens gebeld dat er een vacature was vrij gekomen.
Ik heb mijn huidige baan ook gekregen na open sollicitatie! Eerlijke open brief geschreven wie ik ben, wat ik kan en wat ik zocht. Er was geen vacature maar toch wilde ze mij er graag bij! Gaf een goed gevoel haha.
Spoiler: even zo niet echt een specifieke functie, wel in dezelfde sector waar ik nu zit en dan met veel meer mogelijkheden Dankjewel!
Ik vind dat als je als bedrijf constateert dat de werkdruk voor iedereen te hoog is en je gaat dan pas werven je te laat bent. Er gaat ook enige tijd voorbij voordat iemand intern is begeleid of is opgeleid. Dus ja, ik neem (bijna) altijd de keuze om iemand aan te nemen voordat het qua bezetting nodig is. Uiteraard kost dit (extra) geld maar dit waardeert mijn personeel wel zodat deze kostenpost het mij wel waard is en er is nog steeds voldoende omzet.
Goed dat je dit inziet! Ik heb zelf echter de andere kant meegemaakt, dus niet luisteren en op tijd werven en dan moet het personeel alles steeds oplossen. Uiteindelijk lukt dat helaas niet meer en dan loopt het vast.
Best veel positieve reacties, zo te lezen. Wat schrijven jullie zoal in een open sollicitatie? Los van een stukje m.b.t. de functie en ervaring. Groetjes, stille meelezer. Ook van de Tikkie topic, haha.
Waarom je juist bij dit bedrijf wil werken. Wat spreekt je zo aan dat je een brief stuurt? Waarom denk je dat er een klik zou zijn? En uiteraard wat jij te bieden hebt, wat je leuk vindt in je werk, waar je energie van krijgt.
Ik heb zelf toen ik een loondienst zat een heftige Burn-out meegemaakt. Daarvoor heb ik 2 jaar lang geprobeerd om alle ballen hoog te houden. Ik weet dus vooral hierdoor hoe ik zelf niet wil zijn als werkgever.
Wat vervelend dat je dat hebt meegemaakt. En goed dat je dan zelf heel goed weet hoe je niet wilt zijn als werkgever. Hopelijk gaat nu alles goed met je.