Mijn grietje is met 31.3 met keizersnede gehaald. Ik had hierom gevraagd, omdat zwangerschap en bevallingen ervoor een trauma werden. Keizersnede opzich heb ik prima ervaren en ook de wondgenezing ging prima. Ik kon eigenlijk heel snel goed overweg qua beweging wat mijn buik betreft. Alleen de gevolgen van de ingreep zijn wel heel heftig. Bij het aanprikken, na verdoving, voelde ik heel veel pijn. Daarop extra verdoving gekregen, maar het deed nog steeds erg pijn. Ik viel bijna flauw en had zuurstof nodig. Ik ben alles behalve kleinzerig, ik deed mijn bloedvaatjes in mijn ogen ook zonder verdoving weglaseren ( en dat hurts!). Op de uitslaap was meteen duidelijk dat de epidural heel scheef zat en omdat er geen verandering was te merken, werd hij eruit gehaald en mocht 4 uur geen pijnstilling.... ik kon niks bewegen onder mijn borst. Heel langzaam werd rechts beter.... links kon ik niet bewegen. Mijn been doet het nog steeds niet, een beenparalyse dus. Ik kan met revalidatie nu lopen en staan, maar onder mijn knie voel ik geen been. Neuroloog weet het niet zo goed... ze zeggen dat het bijna onmogelijk is dat een ruggenprik dit veroorzaakt. Daarbij heb ik sinds bevalling slecht zicht. Dit was voor bevalling ook 1 moment en dat werd ook de druppel die deed besluiten dat ze geboren moest worden. Maar 2 weken geleden werd geconstateerd dat mijn pupil niet meer op licht reageert. Neurologisch defect, oogscan was goed en ook mijn visus onveranderd onder dimlicht. Dit is dus al 8 weken zo en geen verbetering. Ik beb een verleden met hersentumor ( daarom functioneert mijn andere oog slechter ivm bestraling), dus ik ben wel geschrokken dat het neurologisch was..... maar ik denk toch dat de ruggenprik de boosdoener is geweest. Ik ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn met een sectio??? Over 2 weken MRI en dan weet ik misschien meer....
Jeetje, wat een heftig verhaal. Zelf 3 keizersnedes en 5 ruggeprikken (eerst gewoon geprobeerd te bevallen), maar ik herken het niet moet ik zeggen.
Kan dit ook niet het gevolg zijn van die epiduraal die scheef gezet is? Dus niet door de keizersnede zelf? Misschien is die epiduraal daardoor ergens gezet waar die niet gezet hoort te worden met alle mogelijke gevolgen van dien? Want ik herken het ook niet. Heb twee keizersnedes gehad. Bij de tweede keizersnee werd bij mij de ruggenprik wel te hoog gezet trouwens waardoor ik niet meer kon ademhalen en met spoed onder algehele narcose gebracht werd. Daar heb ik echter gelukkig niks ernstigs aan overgehouden.
Het is inderdaad niet de keizersnede die het probleem gemaakt heeft, maar de ruggenprik die erbij hoort.... ze doen in het ziekenhuis net alsof het niet kan gebeuren, dus ik ben gewoon benieuwd. De neuroloog heeft wel een keer een neurologisch defect oog na een opetatie met ruggenprik gezien in haar loopbaan, maar hoe of wat weet niemand. Ik moet maar hopen dat ik straks weer goed zicht heb en dat ik weer normaal kan lopen....
Ik zal, als ik jou was, eens verder kijken dan de reguliere ziekenhuiszorg. Zij zullen altijd ontkennen dat er iets mis is gegaan. Ik spreek uit ervaring, heb een mislukte operatie met erg veel complicaties gehad. Maar volgens het zkh kon het niet door de operatie komen Ik heb mijn dossier opgevraagd en een zaak gestart, die ik heb gewonnen. Ik werkte jarenlang in het zkh en het veel door artsen veroorzaakt leed voorbij zien komen, maar eigenlijk nooit toegegeven door de artsen in kwestie. Mensen zelfs zien overlijden hierdoor. Artsen zijn fuckers die zich laten omkopen door medicijn fabrikanten, zoek ergens anders hulp! Dat is het enige wat ik tegen je kan zeggen...
Ben afgelopen week onder de MRI geweest en nu wachtend op de uitslag. Heb nog steeds een verlamd been en een geen oogreflex. Start komende week met revalidatie. Het lukt me om zelfstandig voor mijn dochters te zorgen, maar woon nu bij mijn ouders op gelijkvloers. Over 2 weken is mijn huis klaar en moet ik me redden met trap en dat benauwd me enorm. Moest deze week voor herkeuring naar het uwv, moet over 4 weken gaan werken als die arts zo beslist (zou wel raar zijn, want zou niet weten hoe)... wat een zorgen geeft dat. Het is dat de kleine het zo geweldig doet, want pffff
Ik heb echt een hekel aan dit soort generaliserende reacties. Ik ben zelf arts en heb altijd het beste met mijn patienten voor, en gelukkig geldt dat voor het gros van de artsen waar ik mee werk. Er zullen heus wel een paar rotte appels bijzitten (vooral de oudere generatie), dan moet je dat signaleren. Geneeskunde is geen harde wetenschap, dingen kunnen altijd anders lopen dan dat je verwacht. Er is dan niet meteen sprake van een fout, maar vaak wel dingen waar uit geleerd kan worden. Dit gezegd zijnde TS, wat naar dat je zulke heftige gevolgen hebt overgehouden aan de keizersnede, en dat dan nog bovenop alle andere ellende. Blijvende uitval na een ruggenprik komt eigenlijk maar heeeel zelden voor. Ik zag in een ander topic dat je ook een heftige HELLP had ten tijde van de kiezersnede, had je misschien hele lage bloedplaatjes? Dan heb je namelijk het risico dat bij het prikken van de ruggenprik (spinaal bij keizersnede) een bloeduitstorting is ontstaan die druk geeft op de zenuwen en op die manier uitval geeft. Meestal trekt dat weer bij als die bloeduitstorting door het lichaam opgeruimd wordt, maar het kan ook blijvend zijn (weet je pas na 6-12 maanden). Je zou eens kunnen navragen hoe het zat met die bloedplaatjes, want als die heel laag zijn is dat we een contra-indicatie voor een ruggenprik. De schade bij je oog kan ik zo meteen niet aan een ruggenprik relateren, eerder complicatie bij de hellp of ander stollingsprobleem (infarct). Ben je al door een andere arts gezien of alleen door een neuroloog? En hoe gaat het nu met de hodgkin? Hopelijk krijg je wat meer duidelijkheid uit de mri, sterkte in ieder geval!
Dank voor reactie. Ik ben ook zeker van mening dat ze het beste met me voor hebben, maar het gewoon niet weten.... ik loop naast neuroloog, bij de oogarts, endocrinoloog, nefroloog, orthopeed, oncoloog en nog een aparte internist voor bloeddruk. En natuurlijk bemoeide de gyn zich ook met mij tot 8 weken na bevalling. De neuroloog zei inderdaad dat de kans bijna nihil is dat er zoiets gebeurd, maar onmogelijk is het nooit denk. Ik kan het niet helpen, maar meestal loopt het bij mij uit tot een complexe casus. Een soortgelijk oogprobleem had ze toevallig kortgeleden gezien bij een andere patient die een ruggenprik had gehad voor een andersoortig operatie, ze zou dit nogmaals met de oogchirurg wisselen in info, maar echt een oplossing was er niet op het moment. Heb over 2 weken nogmaals afspraak voor mijn oog, maar mijn zicht is niet veranderd dus dat zegt genoeg helaas. Kan niet anders dan op mri uitslag wachten nu. Mijn bloedbeeld was 2 dagen voor bevalling slecht, op de dag zelf en tijdens keizersnede was hij goed, want ben zeer regelmatig geprikt om te monitoren. En ze hebben een 'goed' moment gewacht. Maar verder was ik er niet florisant aan toe, dus na 2 dagen uitstellen kwam het er toch van.... Ik was recent nog onder de MRI, CT en botscan geweest om foute cellen op te sporen, maar ik was ' schoon' op een kleine inwendige fibroom op bot van mijn linkerbovenbeen. Dus de neuroloog verwacht daarom geen neurologisch probleem op dat vlak.... maar ja alle opties zijn nog open op het moment. Maandag begin ik bij de revalidatiearts, want weet niet hoe dit afloopt en wil gewoon weer stappen vooruit!
Dank voor reactie. Ik ben ook zeker van mening dat ze het beste met me voor hebben, maar het gewoon niet weten.... ik loop naast neuroloog, bij de oogarts, endocrinoloog, nefroloog, orthopeed, oncoloog en nog een aparte internist voor bloeddruk. En natuurlijk bemoeide de gyn zich ook met mij tot 8 weken na bevalling. De neuroloog zei inderdaad dat de kans bijna nihil is dat er zoiets gebeurd, maar onmogelijk is het nooit denk. Ik kan het niet helpen, maar meestal loopt het bij mij uit tot een complexe casus. Een soortgelijk oogprobleem had ze toevallig kortgeleden gezien bij een andere patient die een ruggenprik had gehad voor een andersoortig operatie, ze zou dit nogmaals met de oogchirurg wisselen in info, maar echt een oplossing was er niet op het moment. Heb over 2 weken nogmaals afspraak voor mijn oog, maar mijn zicht is niet veranderd dus dat zegt genoeg helaas. Kan niet anders dan op mri uitslag wachten nu. Mijn bloedbeeld was 2 dagen voor bevalling slecht, op de dag zelf en tijdens keizersnede was hij goed, want ben zeer regelmatig geprikt om te monitoren. En ze hebben een 'goed' moment gewacht. Maar verder was ik er niet florisant aan toe, dus na 2 dagen uitstellen kwam het er toch van.... Ik was recent nog onder de MRI, CT en botscan geweest om foute cellen op te sporen, maar ik was ' schoon' op een kleine inwendige fibroom op bot van mijn linkerbovenbeen. Dus de neuroloog verwacht daarom geen neurologisch probleem op dat vlak.... maar ja alle opties zijn nog open op het moment. Maandag begin ik bij de revalidatiearts, want weet niet hoe dit afloopt en wil gewoon weer stappen vooruit!
Jeetje wat heftig. Heel veel sterkte. Ik heb wel twee keizersneden gehad maar de ruggenprik lukte beide keren niet dus onder algehele narcose. Ik hoop dat er heel rap dingen verbeteren bij je
Ik kan alleen mijn eigen ervaringen delen, Ik heb beide keren een keizersnee gehad, de eerste keer tijdens de bevalling geprobeerd te prikken dit is niet gelukt helaas en na 30 minuten prikken en aanzien heeft mijn man ze bijna gesmeekt te stoppen met prikken. Ik crepeerde van de pijn en uiteindelijk is het een spoed ks onder narcose geworden. Na deze bevalling waarbij ik bi heb gehad heel hevig leek het even goed te gaan op een enorme pijn in mijn rug na vanaf dat eerste moment en 6 weken na de bevalling kon ik niet meer lopen mijn ene been was doof voelde doof en sliep continue zodra er op mijn rug gedrukt werd op de plekken van de ruggenprik of in dat gebied deed kreeg ik vreselijke pijn in mijn been, uiteindelijk scans later maanden verder ik kon mij alleen verplaatsen met kinderwagen gebruikend als rollator ben ik gaan revalideren en na 1,5 jaar kon ik mij weer redden. Mijn been deed het weer en het gevoel kwam steeds meer terug, nooit een officieele bevestiging gehad maar het was wel aannemelijk dat dit met elkaar te maken had. Bij de 2e heb ik op voorhand laten controleren of een ruggenprik mogelijk was ivm een mogelijk nieuwe ks. Er blijkt dus ook ee lichte kromming in mijn rug te zitten en weinig ruimte bij de tussenwervelschijven. Dit was te proberen maar niet zeker of het lukte. Ik heb dus opnieuw een ks gehad en de ruggenprik zat binnen 5 minuten het was natuurlijk te mooi om waar te zijn ik was maar half verdoofd ben dus ook bij gespoten tijdens de bevalling. Na deze keer heb ik nergens last van gehad op de vreselijke hoofdpijn na. Is het toeval we weten het niet ik heb wel sinds onze dochter 5 maanden oud is met grote regelmaat tussenwervelschijfontstekingen en laten die nu weer precies op dezelfde locatie zitten als de ruggenprik heeft gezeten. Het heeft na de eerste keer heel lang geduurd maar uiteindelijk wel hersteld.
Bedankt voor jouw verhaal! Heftig ook. Zoooo herkenbaar op veel punten! Geeft toch wel hoop dat het goed gaat komen! Heb trouwens na mijn 1e keizersnede ook een fikse discitis gehad en draag doordoor een rugorthese, ruïne daarbinnen. Kostte me ook 1.5 jaar revalideren en 70% afgekeurd.wat apart om het van iemand anders te horen