Hallo allemaal Ik ben een jonge meid van bijna 20 en rond dit jaar mijn school af. Heb hiervoor altijd bijbaantjes gehad maar sinds een half jaar niet meer. Ik ben er nu net een weekje achter dat ik ongepland zwanger ben. Ik en mijn vriend gaan samenwonen om een gezinnetje te kunnen vormen. Nu zit ik alleen met het volgende, mijn vriend werkt fulltime en verdient rond de 1200. Ik zelf ben werkloos en moet eerst mijn school afhebben voordat ik meerdere uren kan gaan werken. Alleen tot die tijd zal het overduidelijk zichtbaar zijn dat ik zwanger ben en dus haast onmogelijk zijn om werk te vinden. Hebben wij ook recht op extra toeslagen of uitkeringen? Ik ben nadat ons kindje er is wel van plan om weer te gaan werken dus het is niet zo dat ik misbruik wil maken van het systeem
ik denk niet dat je ergens recht op hebt. De gemeente kan je misschien wel meer vertellen over evt subsidies.
Je hebt gewoon recht op kinderopvangtoeslag bv en kinderbijslag. De uitkeringen of toeslagen waar iedereen recht op heeft met een kind. Maar geen uitkering ofzo omdat je werkloos bent. Je gaat samen met je vriend wonen en die werkt wel dus geen recht op bijstandsuitkering ofzo. Word waarschijnlijk gewoon proberen nu al een bijbaantje te nemen.
je krijgt kinderbijslag en kindgebonden budget. Als je vriend alleen werkt zal die laatste best een aardig bedrag zijn. Wij krijgen zelfs nog 81 euro per maand terwijl ik 2 dagen werk.
En als je een opleiding doet natuurlijk gewoon studifinanciering. Verder als je geen opleiding meer doet en niet werkt, heb je ook recht op algemene heffingskorting elke maand.
Bedankt iedereen voor het beantwoorden en voor jullie reacties, nu weet ik in ieder geval een beetje waar we recht op hebben. Ik ben voor de zomervakantie klaar met mijn MBO diploma. Zal het eerste jaar nog niet naar school gaan dus studiefinanciering word m niet
ik zou ook even uit zoeken of je recht hebt op voorlopige terug gaaf van de algemene heffings korting. dat ik toch ook een 160 euro in de maand. (maar dat kan pas als je samenwoond)
Ligt ook een beetje aan het loon van je vriend. Als dat laag is, zou je als je gaat samenwonen ook nog kunnen kijken of je vrijstelling kunt krijgen van de gemeentelijke belastingen. Daarnaast de toeslagen (zorg, huur, kinder, kinderopvang-toeslag Als jij helemaal niet werkt in 2011 en je vriend voldoende (denk het wel), kun je via de belastingdienst de algemene heffingskorting terugkrijgen. Dat kan ook als voorlopige teruggave, dan krijg je maandelijks zo'n 150 euro.