Goedemorgen, Carice krijgt volledige borstvoeding, nu zit ze op vier voedingen per dag. Het is een flinke meid, gisteren woog ze 7820 gram en ze is 66 cm. Ze is tevreden, plast goed en poept 1x per dag. Nu begint ze steeds vaker geinteresseerd te zijn als ik aan het eten ben. Gisteren begon ze me te roepen, iedere keer als ik een lepel yoghurt naar mijn mond bracht. Mondje gaat getuit, oogjes wijd open en armen en benen waren flink aan het bewegen. Ik denk dat ze er heel erg aan toe is om wat voeding erbij te krijgen, maar nu heb ik begrepen dat er grotere kans is op allergien. Hoe groot is dit risico en is het alleen voor bepaalde voedingssoorten, of zou ik wel met een 'veilig' groenten of fruithapje kunnen beginnen. Bij ons in de directe familie heeft niemand last van voedselallergie. Gr. Sylvia
Inderdaad is het niet verstandig om voor de 6 maanden met bijvoeden te gaan beginnen. Je moet je de darmen van zo'n kleintje voorstellen als nog niet af bij de geboorte. Er zitten als het ware gaten in. Rond een maand of 6 zijn de darmen klaar. Dan kunnen ze ook ander voedsel dan melk aan. Ga je eerder bijvoeden, dan loop je het risico een allergie uit te lokken. Dat geldt voor alle kinderne, dus ook als er geen allergieën bij je in de familie voorkomen. Verder is je kindje geïnteresseerd in wat jij doet. Je zou haar ook een lepeltje kunnen geven. Dat werkte hier heel goed, hij zat er lekker mee te spelen en had het idee dat hij meedeed. Verder nog even een vraagje: je zit op 4 voedingen? Is dat op haar verzoek? Voor mijn gevoel is het wat weinig namelijk...
Kan ook zijn dat ze honger heeft, als je haar voedt voordat je zelf gaat eten, dan komt et misschien ook minder over als: Ze is er aan toe... Dan is ze verzadigd en heeft ze misschien ook minder behoefte aan eten... Ik weet het niet hoor, ik stel maar wat voor!
Het advies is om pas met 6 maanden bij te gaan voeden. Baby's ontdekken graag met de mond, dus het is meer dat ze interesse heeft in wat jij doet dan dat zij beseft dat het eten is. (want dat weet zij tenslotte nog niet)
Op deze leeftijd beginnen kinderen met imiteren. Alles wat mama en papa doen is spannend. En ze ziet je natuurlijk elke dag met van die leuke dingen (vorken en lepels) naar je mond gaan, dat wil ze graag nadoen. Behoefte aan eten kan het niet zijn. Je kind heeft nooit iets anders dan melk gegeten en heeft dus totaal geen besef van andere voedingsmiddelen. Waarschijnlijk is je kind al reuzeblij als je een plastic bordje en lepeltje geeft om 'mee te doen'. Voordeel van oefenen met een lege lepel is dat je kind straks als je gaat bijvoeden wel al helemaal vertrouwd is met een lepel, dus dat het geen 'eng' ding meer is.
Bedankt voor de tips en adviezen, we wachten nog even met bijvoeden en gaan eens kijken hoe het met een lege lepel gaat, leuk idee trouwens. Ik heb nooit op verzoek gevoed omdat we in het begin in het ziekenhuis hebben gelegen, Carice lag aan de monitoren en ik lag op een andere verdieping. Het is op een gegeven moment zo gegroeid vanwege het doorslapen dat we nog maar op 4 voedingen zitten. Maar ze groeit nog als een tierelier en past/poept goed. Ze is nogal een gulzige drinker, dus als ik haar overdag meer aanbiedt, dan spuugt ze veel en krijgt last van kramp. Maar het is een supertevreden baby, lacht alleen maar
Nou fijn dat zo goed doet! Oh ja, reken er met zo'n plastic lepel wel op dat alles dan in een drumstel verandert