Onze oudste zoon (nu 7 jaar) wilt al jaren op hockey. Ivm met zwemlessen, mijn zwangerschap en de herstel periode daarna hebben we het behoorlijk lang uitgesteld. In de tussen tijd heeft hij verschillende andere dingen geprobeerd. Judo, voetbal, Aikido, etc. Maar niks vond hij zo leuk en nog steeds heeft hij het over hockey. Gisteren kreeg hij een hockeystick (dachten kan hij eerst buiten balletje slaan ofzo) maar hij was mega enthousiast. Nu denken mijn man en ik er toch over om hem op hockey te laten. Zowel mijn man als ikzelf komen niet uit een hockeyfamilie en zijn heel benieuwd wat we nu kunnen verwachten? Op de verschillende websites van de clubs hier in de gemeente lees ik veel informatie en loop eigenlijk een beetje over. Als ik het goed begrijp betaal ik een contributie per jaar, eenmalige inschrijfkosten, aanschaf club tenue, bitje, scheenbeschermers en kunstgrasschoenen. Mis ik nog iets? Trainen is 2 x per week 1.5 uur, wat mij niet duidelijk is of jonge kinderen ook al wekelijks wedstrijden spelen? Van ouders wordt veel verwacht als in bardiensten ed. Is dit iets wat je elke week doet of kan je je hiervoor inschrijven zodat het makkelijk in mijn eigen schema past? Blijf je als ouder aanwezig bij de trainingen en zo ja is dit dan geschikt voor jongere broertjes? Mijn man werkt 5 dagen per week en ik maar drie waardoor vrijwel alles op mij terecht zal komen. Ik wil hem met liefde op hockey zetten maar het moet wel haalbaar zijn. Is er iemand die een antwoord heeft op mijn vragen of nog wat aanvullende informatie?
Waarom bel je de club niet op, die kunnen je haarfijn vertellen hoe het bij hun gaat. En je zoon kan vast een proefles volgen, zie je meteen hoe het bij een training gaat. Elke club is nl anders.
Hoi Wat leuk dat je zoon wil hockeyen! Ik hockey al sinds mijn 7e en vind he nog steeds de mooiste sport! Je betaalt contributie, de hoogte is afhankelijk van de club. de inschrijfkosten is om in te schrijven bij de club maar ook bij de knhb, de hockeybond. Aanschaf clubtenue, maar ook een trainingstenue, bitje bij voorkeur bij een tandarts!, scheenbeschermers en kunstgrasschoenen of schoenen meer voor waterveld, afhankelijk van het veld op de club. Ja jonge kinderen spelen iedere zaterdag wedstrijden, eerst drie tegen drie, dan zes tegen zes. Weet niet precies op welke leeftijd ze naar zes tegen zes gaan. Bardiensten worden meestal door de club ingedeeld, maar dit hangt weer af van de club. Ook komen rij beurten en soms ook fluit beurten aan op de ouders. Ik ben op hockey gegaan met klasgenootjes, een van de ouders bracht ons en een ander haalde ons op.
Mijn dochter is afgelopen sept begonnen met hockey, ze vindt het echt heel erg leuk en gaat er helemaal voor! Je hebt zaalhockey (in de winter) en veldhockey (vanaf mrt t/m november). De veldhockeystick is anders dan de zaalhockeystick (ik had via mp een zaalhockeystick gescoord, die ze nu binnen kan gebruiken). Kleding voor training kan je prima bij scapino halen, tenue kan je meestal via de club regelen of je kan een oproep doen via een prikbord (tweedehands). Verder heb je goede schoenen nodig, sokken, goede scheenbeschermers met enkelstukken, en verplicht (ook tijdens proefperiode) een bitje. En in de zaal is een handschoen ook verplicht. In de zaal draagt mijn dochter haar gympschoenen (ik had bij begin van het schooljaar gelijk goede gekocht) dus die hoefde ik niet meer aan te schaffen. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, via mp kan je een hoop scoren.
Leuk! Wij hadden ook 0 ervaring met hockey, maar de oudste vindt het super. Hier moet je voor de wedstrijden een tenue hebben: shirt, rokje en kousen. Daarbij is een bitje en beschermers altijd verplicht, ook op de training. En een stick uiteraard Schoenen mag je hier zelf weten. En kleding tijdens de training maakt ook niet uit. Vanaf de F al wekelijkse wedstrijden in het zomerseizoen, dan spelen ze 3 tegen 3. En vanaf de eerste jaar E 6 tallen. Met 9/10 jaar gaan ze 8 tallen spelen. Inschrijfkosten idd en jaarlijkse contributie. Als je geen vaste taak hebt moet je 1 a 2 keer per jaar bardienst draaien. Die mag je ook afkopen aan de jeugd Mijn man is coach van het team dus wij hoeven geen bardienst te doen.
Onze club doet idd vanaf de E ook zaalhockey nu. Dat is niet overal. Dan moet je wel een zaalhockeystick hebben. Maar wij hebben die idd van marktplaats.
Dank voor de antwoorden! Hij gaat sowieso een aantal proeflessen volgen (mag vier keer proberen) maar ook voor die proeflessen moet ik sowieso een bitje en scheenbeschermers aanschaffen oh en schoenen. Moeten aanstaande woensdag naar de tandarts dus dan kan ik gelijk informeren voor een bitje.
Je schrijft dat hij op voetbal heeft gezeten. Hockey is niet heel anders hoor. Je schaft de genoemde spullen aan, de eerste maanden hebben ze een oefenklas, en hier worden ze na 3mnd ingedeeld in een team. Contributie/meehelpen enz net als bij voetbal. Alleen zijn de trainers bij ons geen ouders.
Schoenen zou ik niet kopen voor de proeflessen, dat kan ook als ie definitief wil gaan. Een bitje kun je ook halen bij de sportwinkel voor de eerste periode.
Misschien verschilt het per vereniging,maar hier hoef je bij voetbal als ouders geen taken te doen. En geen kleding zelf aan te schaffen, alles is van de club en wordt om beurten gewassen. Bij de voetbal zijn de trainers vrijwilligers die meegaan naar de wedstrijden. Bij de hockey zijn het betaalde trainers die dus niet mee gaan naar wedstrijden, dat regelt de coach (en dat is weer een ouder)
Het verschilt per vereniging. Hier wordt heel veel van de ouders verwacht, viel ons erg tegen. Om de week eigenlijk moet je sowieso er bij zijn. Bij trainingen zijn wij niet aanwezig. Hier ook zaalhockey in de winter. Een stick gekocht en een paar schoenen, maar dat is nu nog niet zo heel duur vind ik. Hier gewoon een bitje van de sportwinkel. Ik zou wel gelijk de eerste les direct voor bitje zorgen. De rest kan als hij het echt leuk vindt.
Hij heeft een blauwe maandag op voetbal gezeten, vond het echt niet leuk dus was alweer heel snel over. Nog voor ik ook maar iets had aangeschaft.
Laat hem gewoon 4x meedraaien op schoenen met grip en scheenbeschermers kan je vast ergens lenen of via mp aanschaffen. Bitje kan je bij elke sportzaak krijgen, kost 5 euro.
Hier is dat andersom, Fjes worden bij voetbal getraind door ouders. Kinderen kopen eigen tenue, schoenen enz aan. Hockey trainers zijn de selectiespelers van de vereniging. Zij rijden ook naar de wedstrijden, in principe zijn de ouders dan niet nodig.