HELP dreigend ontslag, iemand verstand van arbeidsrecht??

Discussie in 'De lounge' gestart door suusje1979, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Mijn vriend werkt op een bedrijf met zo'n 200 man personeel. Waarvan 45 in de buitendienst, net als hij. Nu wil het bedrijf dat het personeel meer en meer uren maakt, dat je overnacht en op zondag al vertrekt. Hij is altijd degene die heeft aangegeven dit niet te willen, ook staat dit niet in het contract.
    Nu kan hij al een tijdje niet met zijn collega meer overweg met wie hij op de bus rijd. Dit heeft hij in november al aangegeven via de mail en gevraagd om een oplossing. Een eigen bus of bij een ander op de bus bijvoorbeeld. Zij hebben aangegeven dat dit geen mogelijkheid is en dat ze hun problemen onderling moeten oplossen.
    Nu wij een kleine hebben gekregen is het voor hun aanleiding om weer eens over de uren te beginnen. Ze verwachten dat hij dat nog steeds niet wil en daar hebben ze gelijk in. Ze hebben hem vorige week voor een gesprek uitgenodigd om hierover te praten. Het gesprek kwam er op neer dat ze van hem af willen omdat hij niet meegroeit met het bedrijf.
    Mijn vriend kwam thuis en heeft nog eens goed nagedacht over het gesprek en heeft ze de volgende dag gemaild. Hij wilde weten wat zijn opties nu eigenlijk zijn.
    Ze mailden terug met een hele verkeerde weergave van het gesprek en verdraaiden hele stukken. Nu was het ineens zo dat de situatie tussen hem en zijn collega onhoudbaar was en dat ze hem 2 opties gaven: of ontslag met wederzijds goedvinden of in de binnendienst werken. (hij heeft geen auto, moet elke dag 300 km naar het bedrijf rijden en krijgt maar 130 euro reiskosten in de maand??? terwijl de werkelijke reiskosten tegen de 700 euro aanliggen). Hij functioneert prima in de functie die hij heeft, dus waarom ander werk aanbieden?

Is er iemand de 2 mailtjes van het bedrijf wil lezen en een reaktie van mijn vriend zijn kant (nog niet verstuurd)? En ons kan helpen met de stappen die wij nu wel of niet moeten ondernemen?

Oja, hij is net naar de rechtswinkel geweest maar die hielpen hem niet echt verder. Ze waren nogal kortaf en ongeinteresseerd. Namaen niet eens de moeite om de mailtjes te lezen en ze vonden de alternatieven goed.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Geen lid van een vakbond of rechtsbijstand?

Wat belangrijk is:
    - aangeven wat volgens hem besproken is en dat hij het niet eens is met de weergave van het gesprek zoals aangegeven in de mail
    - aangeven welke mogelijkheden hij ziet

Hopelijk reageert er iemand die jullie verder kan helpen. Succes!

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Zijn jullie aangesloten bij een vakbond, anders zou je met hun kunnen overleggen.
    Ik weet niet hoe het zit bij dit bedrijf, maar ik weet wel dat veel bedrijven moeten bezuinigen door de recesie en daardoor gedwongen zijn om andere oplossingen (meer uren draaien, andere diensten) te zoeken. In vrijwel ieder contract staat ook dat ze je andere werkzaamheden mogen laten doen, mits dit redelijk is.
    Ook heeft je vriend zelf aangegeven dat hij niet met zijn bijrijder overweg kan en daar een oplossing voor wil zien, voor zover ik het in je verhaal lees doen ze dat dus ook, het is alleen niet de oplossing die jullie graag willen, maar ook hieraan hoeft het bedrijf niet mee te werken. Dat is iets tussen jouw vriend en collega onderling, zij moeten het idd onderling oplossen zolang er niet iets heel ernstigs aan de hand is. Je hebt je collega's nu eenmaal niet voor het uitkiezen.

Als jullie niet zijn aangesloten bij de vakbond, dan zou je je rechtsbijstand in kunnen schakelen als je die hebt. Heb je die ook niet, dan zul je een advocaat in de hand moeten nemen (kost enorm veel geld) of ben je op de rechtswinkel aangewezen. De rechtswinkel heeft al gezegt dat de alternatieven goed zijn en persoonlijk denk ik (op basis van het verhaal hierboven) dat ze gelijk hebben. Heel veel succes, ik hoop dat het allemaal opgelost wordt.

4. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    ik zou ook zeggen vakbond.

5. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Zoals ik je verhaal lees zijn ze met een dossieropbouw bezig. Mijn advies zoek een deskundige die je bij het verweer helpt. Mocht je inhoudelijk info willen kan je me een pbtje sturen.

6. singa

singa Niet meer actief

Heeft je vriend een vast contract? Dan zou ik niet zomaar akkoord gaan met een ontslag met wederzijds goed vinden.
    Ik zou in ieder geval aangeven dat hij niet akkoord gaat met het verslag van het gesprek,
    Als ze echt van hem af willen zullen ze een goed dossier moeten hebben voor de rechter.
    Als je lid bent van de vakbond of een rechtsbijstand met werk heb zou ik die er eens naar laten kijken.

7. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Hij heeft een vast contract, hij werkt er al 8 jaar. Helaas is hij niet lid van een vakbond en hebben wij geen rechtsbijstand...

8. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rechtsbijstand inschakelen. Echt! Doe dat!

Verder van alle gesprekken verslagen maken. Ik heb ook met een ontslagbijltje gehad. Ook gekregen maar door dat ik alles zo goed voor mezelf gedocumenteerd had kreeg ik een oprotpremie.
    Ik ben geintimideerd en zelfs bedreigd dat ik niet de rechtsbijstand moest inschakelen maar heb het toch gedaan. En gelukkig maar.

Echt, een rechtsbijstand kan jullie hier veel beter bij helpen dan ZP. Uiteraard is het hier goed voor de tips en ideeen. Maar vergeet dat niet te doen.

STerkte. Ik weet niet hoe je vriend eronder is, maar ik vond het heel kut destijds. Vooral omdat ze bij mij probeerden me door leugens eruit te werken. Ik zou teveel km's hebben gedeclareerd. Ik was zelden van kantoor weg dus dat kon niet maar heb toen meteen teruggeslagen met de opmerking 'goed, bewijs het maar'. Toen haalden ze er nog meer onwaarheden bij. Maar uiteindelijk ben ik sterk gebleven. Maar inwendig doet zoiets wel iets met je hoor!

9. singa

singa Niet meer actief

In ieder geval niks voor akkoord tekenen.
    Valt er niet te onderhandelen over de reiskosten? Is er geen lease auto of zoiets mogelijk?

10. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

PB me maar, ik kan nu direct reageren maar kan er morgenochtend naar kijken. Het helpt als je ook een kopie van de arbeidsovereenkomst kan mailen.

11. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    cryptonism als ze nu geen rechtsbijstand heeft zal deze ook niet helpen als ze hem nu afsluit. is namelijk niet voor lopende zaken helaas.

topic starter hij moet sowieso niets zomaar tekenen zeker niet als hij een vast contract heeft dan moeten ze wel dossier opbouwen.

Echter ze hebben wel alternatieven aangeboden. (los van of dit een fijne oplossing is) dus ze zijn niet in gebreken gebleven. Het is niet het pakkie aan voor het bedrijf dat hij zo ver van zijn werk woont waardoor binnendienst te ver weg is. dat is zijn eigen keuze.

Ik vrees dus dat hij niet echt veel heeft om mee overeind te blijven. zeker niet als jullie geen vakbond of rechtbijstand hebben. waardoor als je echt wat wil bereiken je een advokaat moet inschakelen en die zijn erg duur. tel daarbij op dat na dit getouwtrek de arbeidsrelatie dermate ontwricht is dat een bedrijf het daarop kan gooien om mee te slaan.

heel erg veel succes ermee ik hoop dat jullie er toch uitkomen

Deel Deze Pagina