Mijn dochter zal binnenkort naar groep 1 gaan, dus moet ik een school uitkiezen voor haar. Er zijn hier een aantal scholen, waarbij we langs zijn gegaan en de katholieke daltonschool sprak ons het meest aan. Maar nu ben ik verder niet bekend met het onderwijs/ de manier van les geven. Ze heeft ons tijdens de introductie uitgelegd hoe ze werken. Maar wat ik me afvraag is of deze leernethode een goede leernethode is om alles te leren wat je moet leren. Wie heeft ervaring met deze manier van onderwijs? En hoe vinden julle het?
Ikzelf heb op een dalton basischool gezeten. Het is eigenlijk gewoon regulier onderwijs, maar met wat meer vrije werkruimte/zelfstandigheid/samenwerken/plannen. Ik vond het een hele fijne school. Een dag is nooit helemaal saai, zegmaar
Ja, mijn kinderen zaten/zitten op een dalton school. Ik vind het een mooi systeem. Ze werken op deze school gewoon met methodes, die andere scholen ook gebruiken. Maar er is gewoon veel aandacht voor planning, zelfstandig werken, samen werken en hierbij ook vrije keuze. En uiteindelijk moet het werk gewoon af zijn. Ik ben iig zeer tevreden en mijn kinderen hebben het altijd naar hun zin (gehad).
Mijn meiden zitten ook op een dalton school. Groep 1 en groep 2. Ik vind het een hele mooie manier van onderwijs. Ze leren alles wat ze moeten leren maar hebben de vrijheid om te kiezen wat ze wanneer doen.
Onze kinderen zitten ook op dalton. Wij hebben hier 5 scholen, maar daarvan zijn er 2 openbaar. En dat had onze voorkeur. De ene pakt wat dingen van dalton, de andere is dalton. Wij hebben voor de school die echt dalton is gekozen. Ik vind het grote voordeel dat vanaf groep 1 je al leert plannen. Zeker in het begin met hulp, maar dat wordt naar behoefte van het kind afgebouwd. Heel fijn dus.