ow hier geen toets op de psz. Wel een paar tussentijdse verslagen. Gewoon wat ze uit observatie van hem vinden. Dat schrijven ze op en dat bespreken ze met je en als ie naar de kleuterschool gaat word dat overgedragen.
@irisnaomi, Dat snap ik wel! Maar de juf moet niet zo zeuren. Laura kan rustig vandaag een half uur lang met der puzzel bezig zijn en morgen na 2 minuten afgeleid zijn omdat de poes voorbij loopt. Ik word echt gek van al dat gepush in nederland. Je kindje met die leeftijd moet dit kunnen en met die leeftijd dat! Je ziet zelf toch wel of je kindje het goed doet?! Als jij vindt dat ze het goed doet en niet achterloopt is dat dan niet voldoende?
Ja hier dus iris ook die kan zich met gemak een half uur vermaken wat soms nog wel langer want kan op dit moment niet zo heel veel tijdens deze zwangerschap en ze vermaakt zich prima met haar speelgoed dan speelt ze met de poppen half uur later is ze lekker tekenen of haar naam schrijven .. Denk weet het wel bijna zeker dat ze gewoon geen zin meer heeft in de psz en daarom ook nergens geen zin meer heeft wat op de psz gedaan wordt ze gaat ook de laatste weekjes ( afgelopen dagen dan niet ) met tegenzin naar de psz ze vind het maar een baby school zegt ze .. En kan me ook wel voorstellen want iris zit er op vanaf 2 jaar en nog wat maand en er is niet echt veel uitdaging meer voor haar alles wat er ligt ja dat kon ze toen ook al .. De laatste 2 dagen hebben de juffen twee nieuwe puzzels gepakt grote en meer spellentjes voor en dat vind iris dus veel leuker en kan ze lekker mee bezig zijn .. Dus heb gewoon het gevoel dat ze daar gewoon nergens geen zin meer in heeft en daarom zo is .. En ja vaal verwachten ze echt veel van een kind hierzo echt niet nromaal en kan je iets niet krijg je gelijk een stempel op je hoofd .. Maar ik laat het lekker rusten zo vind het wel best mijn meisje kan zat ook dingen die ze nog niet hoeft te kunnen dus niks mis met haar het is gewoon een lekkere spring in het veld .. Die nu heerlijk en rustig met hara poppen aan het spelen is ...
Wat is zo moeilijk vind in ons leersysteem is dat we niet willen ( of kunnen) accepteren dat er ook individuen zijn die anders of minder presteren. We "moeten" altijd maar het hoogst haalbare eruit halen, het mag nooit wat minder zijn. Dit komt door onze "snelle" en prestatiegerichte maatschappij. Ons tempo wordt constant beïnvloed en we mogen zelf niet meer kiezen hoe wij het zelf willen doen, want je krijgt meteen een stempel. En goed voorbeeld is de discussie die gevoerd wordt over peuters en school. Een voorbeeld waar we héél ongeduldig zijn en alleen maar willen dat kinderen steeds sneller en meer leren op jonge leeftijd. Net als die belachelijke reclame waar je baby's kan leren lezen! Met welk doel? Dat is me niet duidelijk. Ja, ze kunnen meer op jonge leeftijd, maar waarom zouden ze dat moeten kunnen? Ik zie de meerwaarden er niet van in, echt niet. Als een kind wil en de mogelijkheden zijn er voor het kind gecreëerd om zich te ontplooien, prima. Maar een kind moet eerst zelf willen. De druk vind ik enorm en erg lastig en moeilijk om soms mee om te gaan. Ik weet (vrees ik) nu al dat ik veel discussie zal gaan voeren om school.
Jullie maken echt van een mug een olifant.. Laat die mensen gewoon hun werk doen en zeur niet zo niemand die zegt dat je kind iets perse moet.. Maar voortgang in de gaten houden kan alleen als je dingen meet. Zolang ze hem/haar niet op een peuterconcentratiecursus sturen lijkt me er niets aan de hand.
@saskia78. Heft niets te maken met een olifant en een mug!!! Wat mij irriteert is dat het een moment opname is en alleen daar naar gekeken wordt. Hetzelfde met die stomme cito toets op de lagere school. Als mijn ouders naar die toets hadden geluisterd had ik de lomp school gedaan en niet hbo! En dat irriteert me dus!! Luister naar je hart en kind!! Jij als ouder weet beter dan welke juf dan ook hoe je kindje in elkaar zit. En echt op de psz hoeven ze nog echt niet te toetsen.
Wat Saskia zegt vind ik eigenlijk ook wel 'n beetje, probeerde het alleen in andere bewoordingen duidelijk te maken. Het is een toetsmoment, meer niet. Er worden géén consequenties aan verbonden, ze krijgt géén opdrachten mee naar huis of wordt doorverwezen naar 't riagg of wat dan ook, TS wil zélf wat doen aan de concentratie -in eerste instantie- wat in mijn optiek niet nodig is, gezien de leeftijd van haar kind.
Irisnaomi, het was een moment waar die toets op is afgenomen. Misschien als het een ander moment was afgenomen dat er iets heel anders uitkomt! Hier heeft Joris op school ook zijn eerste cito al gehad. Toevallig op een goed moment, want alles was goed op 1 ding na (ernaast, andere ernaast, erachter, erop leggen, etc.). Maar dat was het laatste onderdeel van de toets, dus na een hele tijd. Dus daar maak ik me ook niet druk om, want ik weet dat hij het kan. Ook gelijk daar aangegeven En ze verwachten idd veel te veel van peuters! Maar niet teveel van aantrekken, vooral jezelf weet wat je dochter/zoon kan