Zoontje van net 5 leest

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamabri, 8 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn zoontje van net 5 jaar (groep 1) las van de week spontaan uit een boek voor :confused: geen hoogdravende literatuur uiteraard, maar toch wel zinnen van korte woordjes. Boekjes van zijn zus (7 jaar en groep 3).

Dus ik hem ook nog gevraagd bepaalde korte woorden te spellen, wat hij feilloos deed. Nu lijkt dit wel heel leuk natuurlijk, maar wat moet ik hier nu mee? stimuleren? of juist niet? Uiteraard heeft hij ook nog geen leesonderwijs gehad, alleen letter herkenning, maar hij maakt er wel al woorden en zinnen van. Juf vond het super, maar ik weet niet goed wat ik er nu mee moet (als ik er wat mee moet?) Herkenning? Tips?

2. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Poeh, lastig. Ikzelf leerde lezen toen ik drie was en heb uiteindelijk groep 3 en 4 in één jaar gedaan omdat ik me zo verveelde op school. Dat heeft me later behoorlijk wat problemen opgeleverd (niet kunnen meekomen op de middelbare school, al op mijn vijftiende een vervolgstudie moeten kiezen wat natuurlijk veel te vroeg was etc.). Aan de andere kant zou ik als klein kind gek zijn geworden als ze me 'dom' hadden gehouden. Ik zou sowieso eens een goed gesprek aangaan met zijn juf en je twijfels en onzekerheden kenbaar maken. Succes! En gefeliciteerd met je slimme kind :D.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou ja, dat is dus ook een beetje waar ik bang voor bent: dat hij te snel gaat...Hij zit nog maar net een jaar op school. Hij was vanmiddag ook zijn Engels aan het oefenen :$ Zomaar spontaan tot 15 tellen en een kort gesprek aangaan in het Engels met mij....niks groots, maar toch...ENGELS???? Hij beheerst bij wijze van spreken de Nederlandse taal nog niet eens volledig :)
    Juf vond het dus echt superfijn/goed etc....maar ik weet het niet zo goed eigenlijk.

4. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou proberen mee te gaan in zijn behoefte en dus spelenderwijs onderzoeken wat hij leuk vindt om verder te oefenen. Onze zoon is nu 5,5 en flink bezig met schrijven. Hij mag iedere avond zelf kiezen of hij wil dat we een boekje voorlezen of hij mag zelf schrijven. Hij kiest bijna altijd voor dat laatste. Toevallig vanavond heb ik voorgesteld om met hem te gaan 'leren lezen' uit boekjes, omdat ik dacht dat hij dat misschien leuk zou vinden als volgende stap. Maar nee, daar had ie geen zin in :D Helemaal prima dus! Ik ga met zijn tempo mee, probeer hem af en toe wat uit te dagen, stapjes verder te laten nemen, maar ik haak ook direct af als hij laat zien daar nog geen behoefte aan te hebben.

En idd, goed in de gaten houden hoe het op school gaat. Hij loopt duidelijk voor op zijn leeftijdsgenootjes wat geen probleem hoeft te zijn, zolang hij het op school als leuk blijft ervaren. Wanneer je gaat merken dat hij minder zin krijgt in school, meer opstandig gedrag gaat laten zien, minder goed in zijn vel zit, zou ik onderzoeken of hij wel de juiste stof krijgt aangeboden op school en wat daarin veranderd kan worden zodat hij zich weer lekker voelt op school.

Victoria30 en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. mamabri

mamabri Niet meer actief

overigens is hij mijn jongste (van de 3) en ik herken dit absoluut niet van de oudste 2. Oudste is zo dyslectisch als een peer (antwoord van juf vanmiddag was; je weet zo goed als zeker dat hij dus niet dyslectisch is......o_O.) Middelste zit gewoon netjes waar ze met lesstof moet zitten.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hmmm, dat is een goeie!! Hij wil vaak niet naar school (vaker niet dan wel) als hij er is, vind hij het overigens wel leuk hoor, want hij vind de kinderen erg leuk. Maar hij is momenteel enorm opstandig in de zin van lelijke woorden zeggen (liegebeest, poep en billen zijn momenteel zijn favoriete woorden...) Wat ook een beetje bij zijn leeftijd hoort natuurlijk. Ik hou het in de gaten, bedankt voor de tip!

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier ook eentje die leest :)

Tsjaa... hij vind het leuk blijkbaar... dus ik zou gewoon erin meegaan hoever hij kan maar verder niet pushen :)

Zoontje heeft hier een jaar in groep 1 gezeten, nu 4 maanden ongeveer groep 2 en het is de bedoeling dat hij na de zomer naar groep 3 gaat.

En ja.. we zullen wel zien hoe het loopt, hem in groep 1 laten was sowieso geen optie, hij ging heeeeeel vervelend gedrag vertonen ;) en hij loopt gewoon net zo goed mee als de kinderen in groep 2, dus eigenlijk geen reden om hem niet naar groep 3 te laten gaan.

Misschien evt het sociale, maar daar is hij ook in gegroeid.
    Eeest ging hij meestal heel snel huilen als het niet lukte of als er gezeur was met een ander kind, dit word steeds beter

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.657
    823
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is ook net 5 en leest ook een beetje. Op AVI start niveau ongeveer. Ze begint nu woordjes zonder ze eerst te spellen te lezen. Langere woorden zijn nog te lastig.
    Ik denk dat je inderdaad goed op de signalen van je kind moet letten. Mijn dochter heeft het nog goed naar haar zin in de kleuterklas, ze is heel creatief en ik zie haar echt niet heel de dag werkjes maken aan tafel. We hebben wel over een versnelling gesproken maar zowel de juf als ik zien haar vanwege het emotionele stuk liever nog in groep 2. En in de kleuterklas is veel verrijking mogelijk, misschien wel meer dan in groep 3.
    Ze leest thuis trouwens af en toe een stukje voor het slapen gaan, net wat ze aangeeft te willen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Precies dit alleen zonder zelf te typen hehe. Volgen wat hij wil en het kan zijn dat hij het op school niks of nauwelijks last zien omdat hij wil spelen. Het kan ook een ontwikkelingsvoorsprong zijn en stagneert het als nog en gaat gelijk op met de andere kinderen. Zodra hij zich zo wel op school als thuis goed voelt is het goed. Het kan zijn dat je op school hoort dat alles perfect gaat en thuis een opstandig kind.
    Er is dan een kans dat hij dan onder zijn niveau zit. Maar voor nu meegaan in zijn interesse. Dus als dat nu engels is misschien engelse liedjes zingen.

10. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Is hij tevreden zo of zoekt hij meer uitdaging? Ik ben erg voor zelf laten doen en niet mee bemoeien, zeker als hij zich er gewoon goed bij voelt.
    Maar bij verveling of duidelijke vraag naar meer zou ik meer bieden, even in overleg met school zodat je het juiste kiest?

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Goede vraag, het is een vrolijk en lief ventje, maar houdt er niet van om naar school te gaan. Hij gaat wel, en vind het ook best leuk wanneer hij er eenmaal is, ook de juf merkt niet dat hij het niet leuk vind op school, maar ik merk wel dat hij het niet leuk vind "om te gaan". Zo zegt hij regelmatig dat hij "nooit meer naar school gaat"....Beetje moeilijk dus te peilen. Hij ligt goed in de groep, heeft vriendjes en vriendinnetjes etc.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Niks gewoon meegaan in zijn interesse.

Wij hebben zoon zelf boeken laten uitkiezen in de bieb (vanaf 4jaar). Hij las alles en vond dat geweldig..
    Als dat niet zo was, dan niet.

Lezen is een vaardigheid en het vergroot de (fantasie)middel van kinderen. Als hij voorliefde heeft voor het lezen kun je met hem op zoek naar leuke boeken, stripverhalen op bijv avi 3 niveau enz

Op school is het de taak van de juf om ervoor te zorgen dat hij niet eindeloos mee hoeft te doen met letters leren als hij ze al allemaal kent. Wellicht een avi-test afnemen om zijn niveau te bepalen zodat de juf hem op zijn niveau boekjes en werkjes kan geven?

Victoria30 vindt dit leuk.
  13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat vind ik een heel goede tip! hoeft niet nu, zo vlak voor de vakantie, maar misschien voor het nieuwe schooljaar inderdaad!

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn dochter had zichzelf ook leren lezen. Toen ze net een maand in groep 1 zat kwamen we daar achter.
    Bij haar hebben we ervaren dat we ons er vooral niet mee moeten bemoeien. Ze leert wanneer en waar ze zelf wil.
    Op school zien ze vooral een vrolijke kleuter die haar eigen gang gaat, maar kleuterwerk niet zo graag en goed doet.
    Ze geeft ook aan de werkjes niet leuk te vinden en wil niet graag naar school. De juf probeert haar wat verdieping te bieden, maar daar heeft ze dan weer niet altijd trek in. Waarschijnlijk omdat onze dochter niet het moment gekozen heeft, maar de juf.
    Al met al wil ik adviseren: gewoon heen laten doen. Als hij zich het lezen zelf heeft aangeleerd, zal hij dat ook zonder jouw hulp bij andere dingen doen.

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38

Mijn oudste is halverwege een schooljaar binnengekomen in een combinatieklas 1/2
    Om het dikgedrukte gedeelte wat jij aangeeft hebben zijn juffen hem ook nog een jaar lang laten zitten in groep 1 Maar sociaal gezien valt er op een gegeven moment niks meer te veranderen. Mijn kind is nu eenmaal wat gevoeliger dan de rest (en daar is ook niks mis mee) Hij zit nu nog (steeds) in een combigroep van 1/2 en moet na de zomer echt de kleuterklas uit.
    Ben benieuwd waar hij terecht komt aangezien het volgende schooljaar groep 3 maar uit 7 kinderen bestaat.Nog een jaar groep 2 gaat hem echt niet worden.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

3Heb inmiddels nog een gesprek gevoerd met zijn juf, omdat hij ineens begint met heel moeilijke woorden zoals sinaasappelsap. Haar ook verteld dat hij ook een heel gesprek met mij in het Engels heeft gevoerd en ook haar was het nu toch ook wel opgevallen volgens juf is lezen een "trucje die je door moet hebben", en hij heeft blijkbaar zelf "het trucje" ontdekt. Afgesproken dat hij na de zomervakantie op AVI niveau getest wordt en ze neemt het in elk geval mee in de overdracht naar de volgende klas.

Ook zei geeft aan dat ze vind dat hij sociaal/emotioneel nog echt een kleuter is en zeker niet toe is aan groep 3 , waar ik het helemaal mee eens ben. Wel wil ze bekijken/bespreken of, wanneer het AVI niveau al redelijk zou blijken te zijn, ze hem kunnen "klaarstomen" om na de kerstvakantie naar groep 3 door te stromen. Of gaan ze hem in groep 2 iets hoger niveau aanbieden, in elk geval qua boekjes.

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Fijn dat er zo goed wordt meegedacht!

Deel Deze Pagina