slaapdrama

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rosao, 4 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik zit echt met de handen in het haar. Thijmen wil de laatste weken alleen maar slapen als 1 van ons bij hem is. Liefst mee in bed, maar als we maar in de kamer zijn. Als we dat niet doen is het echt huilen huilen huilen. Maar ook als we bij hem zitten kan het zo wel een half uur tot een uur duren voor hij slaapt.
    Ik snap echt niet hoe dit zo heeft kunnen gebeuren, wij waren altijd van wakker in bed liggen en dan even huilen en meestal ging het goed. Meestal zelfs zonder huilen, maar op de een of andere manier is het nu dus drama. Hij zit ook wel heel erg in een aanhankelijke mama-fase. Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Heeft iemand goede tips om slaapdrama's op te lossen?

Groet Rosa

2. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Hoi,

Heel herkenbaar, hier hebben we rond die leeftijd ook zo'n fase gehad...ook bij ons is het er toen ingeslopen dat we altijd bij haar op de kamer moesten zijn anders viel ze niet in slaap.

Op een gegeven moment liep het echt de spuigaten uit (het ging steeds langer duren voor ze in slaap viel) en hebben we besloten het anders aan te pakken. We zijn toen weer een ritueel in gaan voeren. Tanden poetsen, pyjama aan, boekje lezen, kus en dan weggaan. De eerste avond was het drie kwartier huilen huilen huilen. Iedere keer na 10 minuten er heen gegaan, een aai over haar bol gegeven, weer ingestopt en welterusten gezegd. Geen licht aan, geen "echt" contact maken. Na drie kwartier viel ze in slaap. De volgende avond heeft ze maar een klein kwartiertje gehuild, de avond daarna was het over!

Het is even moeilijk, zeker die eerste avond, maar hier heeft het echt gewerkt..

Succes!

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Lag ze toen in een echt bedje of in een ledikantje? Thijmen is nu ook over naar een echt bedje en komt ons gewoon halen als we weg zijn. In zijn ledikantje staat ie alleen maar te krijsen tot we iets doen.

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Even denken hoor, het is al een paar jaar geleden ;)

Volgens mij lag ze al wel in haar grote bed, maar ze kwam er maar zelden zelf uit.

Misschien dat het helpt als je hem gewoon terug legt, zegt dat hij in zijn bed moet blijven, hem welterusten wenst, en weg gaat? Je zal dat waarschijnlijk eerst 10 keer moeten herhalen voordat hij blijft liggen maar wellicht dat het werkt?

5. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    De minuten-methode vind ik echt een oplossing. Eerst na 1 minuut terug in bed leggen, aai over de bol en zeggen: je moet nu gaan slapen welterusten, de kamer uitlopen en de deur dicht doen. Dat na twee minuten weer herhalen, nu alleen een aai over de bol en dan na drie minuten alleen terug in bed leggen. En dat om de 4 en dan 5 en dan 6 minuten herhalen. Steeds een minuutje erbij doen met wachten en na de derde keer geen contact meer maken. Duurde bij ons twee avonden toen ging ze weer gewoon slapen.

Op die manier weten ze dat het niet gezellig wordt maar dat je er gewoon bent en dat ze niet alleen zijn... Het is wel even slikken hoor als ze zo in paniek zijn maar bij ons ging dat echt heel goed!

6. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Oh ja, de eerste avond duurde dit bij elkaar wel een uurtje maar de tweede avond hoefde ik na 3 minuten niet eens meer terug. Lag ze al heerlijk te keuvelen en viel snel in slaap...

7. tanja8

tanja8 Niet meer actief

bij ons hielp het om haar neer te leggen na het ritueel van tandenpoetsen, lezen enz. Om te zeggen, mama gaat even douchen en dan kom ik bij je kijken, of mama vouwt even de was op en dan kom ik even bij je kijken. Succes ermee, het is vreselijk las je kleintje zo huilt...:(

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    We zijn nu begonnen met het steeds weer terugleggen (hij heeft een peuterbedje waar hij uitkomt en in zijn ledikantje wil hij niet meer) en steeds zeggen dat het tijd is om te slapen. Dat lijkt te werken. Gister was hij na een half uur stil en na een uurtje sliep ie echt. Eergister was het echt een uur huilen, dus al wat vooruitgang. En vannacht was ie om 3 uur ook nog even wakker en heb ik hetzelfde gedaan, toen was het binnen 7 minuten stil!!!

Ik heb ook nog met het CB contact opgenomen voor advies en die zeiden eigenlijk hetzelfde als jullie. Daarnaast gaven ze ook voor overdag adviezen omdat Thijmen nogal aanhankelijk is en niet zo goed alleen wil spelen. Ik had maandag gebeld en dinsdagochtend kwam er al iemand langs, vond ik wel heel fijn!

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat.

9. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Klinkt goed! Nog even en hij gaat zonder problemen slapen :)

Succes nog de komende avonden/nachten!

Deel Deze Pagina