frustratie UWV

Discussie in 'De lounge' gestart door Niekepiek, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Zo dan, ik voel me echt in de zeik gezet!

Vandaag een eerste afspraak gehad bij het UWV.
    Ik heb mezelf ingeschreven als zelfstandig startende.
    Dat wil zeggen dat ik, als ik goedkeuring krijg van adviseur werk, recht heb op een gedeeltelijke uitkering omdat ik een een eigen onderneming op ga zetten.

Ik heb mezelf goed voorbereid, ondernemingsplan gemaakt, online training gevolgd, brochures doorgelezen, voor het uwv.
    Alles netjes op papier geprint en meegenomen.

Vervolgens kom ik daar aan en word ik geroepen door een dame van rond 40.
    Ze neemt me mee naar haar werkplaats en ik voel gelijk al een beetje spanning.
    Mijn man had me al gewaarschuwd voor deze "bazige" typjes die je als een nummer behandelen.
    Maar toch ga ik er vol goede moed in.
    We gaan zitten, en het eerste wat ze zegt is:"zo ik zie dat jij je al hebt ingeschreven bij de KVK, dat mag dus echt nog NIET!":$
    BAF, lekkere binnenkomer.;)
    Uhhh, ja dat heb ik gedaan nadat ik de online training van het UWV heb gevolgd, en daarin staat dat dat wel is toegestaan.
    Nee zegt ze, absoluut niet, daar moet je eerst toestemming voor krijgen, en trouwens ik heb ook die training gevolgd en er staat juist expliciet uitgelegd dat het niet is toegestaan.
    Hmm ok, thuis eerst even gelijk nakijken dacht ik toen;).

Daarna vraagt ze of ik al meerdere activiteiten met betrekking tot mijn onderneming heb gedaan, want het is aan huis dus misschien al iets ingericht ofzo (lekker gewiekst).
    Nouja, een beetje geschilderd zeg ik.
    FOUT!:$
    Mag ook niet.
    Dus ik kon geheel gaan uitleggen, dat we een tijdje terug hebben verbouwd thuis en dat ik niet van plan was om tussen betonnen muren te gaan zitten.
    Ja, zei ze, maar als je gaat schilderen dan ben je al bezig met je onderneming.
    Pfff.
    Oh en verderwas mijn ondernemingsplan ook niet uitgebreid genoeg.
    12 pagina's voor een klein bedrijfje aan huis, avonden mee bezig geweest:$

Potverdorie, na 11 jaar aan één stuk gewerkt te hebben, ben ik afhankelijk van een gedeeltelijke uitkering, waar ik recht op heb.
    En nu, wil ik gewoon door.
    Ik wil niet thuis zitten afwachten.
    Ik wil voor mijn eigen inkomen zorgen, maar dat lukt natuurlijk niet 1,2,3.
    Dus heb ik het UWV nodig.
    De rest van "bijna" heel werkeloos Nederland, die mogen thuis zitten en krijgen automatisch goedkeuring voor uitkering, wekelijks een sollicitatietje doen of een cursusje volgen, en klaar is kees.
    En ik moet hele ondernemingsplannen maken en mezelf continu verantwoorden voor alle activiteiten die ik m.b.t. mijn onderneming wil doen.
    Laat mij lekker in mijn bedrijfje werken en aan de gang gaan.

Net bij thuiskomst natuurlijk gelijk weer in die training gedoken, en ik had gelijk, dus mooi even een screenshotje gemaakt.
    Ik ga daar verder nu niets mee doen, want dan jaag ik haar tegen mij in het harnas.
    Maar het is wel fijn om te weten dat ik niet dom ben!

Wat ik hiermee wil bereiken?
    Niets, ik wil gewoon even mijn frustratie kwijt.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Wat super frustrerend...

En ik ken die types ook wel....macht stijgt ze naar het hoofd...maar kunnen eigenlijk weinig zelf.

Laat je niet gek maken door iemand die waarschijnlijk slecht in haar vel zit...volg je eigen weg en zeg gewoon ja en amen...

Hoe sneller je op weg bent hoe beter

Succes..

3. tuc

tuc Niet meer actief

O bah...echt zo iemand die neerkijkt op mensen met een uitkering en duidelijk de verkeerde baan heeft.

suc6 met alles.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja, er zitten inderdaad een aantal mensen daar die je het liefst een schouderklopje wil geven; maar dan met een stoel... Op hun nek.

Sterkte!

5. On, t UWV... Heb daar ook al genoeg gezeik mee.
    Ik zou juist wel het door sturen naar het UWV.

Bij mij roept iedereen dat ik niet kan werken, artsen verklaren dat ik te ziek ben, en te veel mankeer. En t UWV zegt heel leuk dat ik maar 36% arbeids ongeschikt ben... Daarbij hebben ze bij mij ook super veel fouten gemaakt

6. Niekepiek

#6 Niekepiek, 2 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2014
    Thnx meiden!
    Ik voel me echt teneergeslagen:(.
    Ik had zo gehoopt dat ik volgende week al kon gaan beginnen.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Pff heel irritant idd.

het UWV loopt niet geheel vlekkeloos ;) dus zou het zeker wel doorsturen! Weet wat je eigen rechten en plichten zijn.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Bij het UWV ( net als bij de belastingdienst) nemen ze heel vaak tijdelijk mensen aan...die worden dan heel snel klaargestoomd...en op de plek neergezet.
    Niet iedereen is even goed en die zullen dan ook weer na een paar weken verdwijnen...
    Als je in de tussentijd zo'n net nieuwe ( en slechte) medewerker treft heb je geen geluk.

Ik bel bijvoorbeeld altijd 3 a 4 keer met de belastingdienst( is toch gratis) met dezelfde vraag.
    Ik krijg tot nu toe altijd een ander antwoord.
    Een tip om meteen een medewerker aan de telefoon te krijgen die er al langer werkt is om een hele moeilijke vraag aan de eerste lijn te stellen..dan zetten ze je door naar de ervaren mensen.
    En dan gewoon de vraag stellen die je zou vragen. ( sorry voor dit offtopic dingetje)

TS, misschien kun je een andere coach krijgen bij het UWV?

9. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Je mag niets doen, zonder toestemming van het uwv.

Ik had gelukkig mijn bedrijf al voordat ik in de ww kwam, dus ik had gedeeltelijk vrijstelling. Ik wilde vrijwilligerswerk doen in het bejaardenhuis, maar dit mocht niet aangezien het niet aansloot op mijn vorige banen (secretaresse).

Echt etters kunnen het zijn, gelukkig zijn er altijd nog de goede. Maar die blijven minder bij.

10. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Wat zij zegt dat is wel zo hoor, dat je eerst een officiele goedkeuring van je werkcoach moet krijgen voor je je inschrijft.
    Je mag dan ook nog geen activiteiten doen die er mee te maken hebben, zoals klanten werven, reclame maken e.d.
    Anders ben je al een onderneming voor je goedkeuring en hoeven zij je ook niet meer te helpen.

Het gaat dus puur om die goedkeuring die zij geven nadat je ondernemingsplan e.d. is goedgekeurd en zij akkoord geven. Je bent in dit geval nog niet op gesprek geweest bij je werkcoach en je bent al ingeschreven..kan moeilijk worden ookal zou het online staan.

11. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik had er ook zo 1 :) Gelukkig kon ik na 3 maanden al zeggen dat ze die uitkering lekker mocht houden, wat een trut zeg!! Het ligt er echt aan wie je treft, toen ik door ziekte thuis was had ik ook eerst echt een persoon die niet met die macht om kon gaan. Ik heb toen gevraagd om een ander, en toen kreeg ik een vrouw die gewoon normaal deed. Ze vroeg uiteindelijk wel hetzelfde van me, maar het is de toon die de muziek maakt.

12. Niekepiek

Ja daar heb ik ook al over nagedacht.
    Zeker het begin van het gesprek was geen pretje.
    Op het moment dat ik op haar inhaakte terwijl ze mij terecht wees, snoerde ze me zelfs de mond en zei ze dat ik haar uit moest laten praten:$.
    Ik kon wel janken, zo klein voelde ik me.
    Op dat moment dacht ik ook echt, ik ga een andere coach aanvragen.
    Maar daarna verliep het gesprek weer iets beter, en voor nu kijk ik het gewoon even aan, want om nu stennis daar te gaan schoppen heeft geen zin.
    Ook aangezien ik wat dingetjes opving toen ik daar zat, tegenover stonden gewoon 3 collega's van het UWV persoonlijke casussen door te spreken en mensen uit te zeiken.
    Ik wil voorkomen dat dat bij mij ook gaat gebeuren.
    Kan ze maar beter te vriend houden denk ik zo;).

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Pff breek me de bek niet open over het UWV en hun stomme bureaucratie regeltjes rondom een eigen onderneming starten. Mijn man is er al 5 maanden mee in de weer en elke keer weer wordt er een deur voor je neus dichtgeslagen. Om moedeloos van te worden.

14. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Als je goedkeuring nodig hebt van je adviseur, dan neem ik aan dat je met behoud van je iets verlaagde uitkering wil gaan starten. Dus met vrijstelling van de sollicitatieplicht, zodat je je kan richten op het starten als zelfstandige.

Dan is het toch niet zo gek dat het UWV zeker wil zijn dat jouw plannen een grote kans van slagen hebben?

In feite vragen ze niet meer van je dan een bank zou doen als je een bedrijf zou starten waarvoor je een startkapitaal zou moeten lenen. Die wil ook weten of hun investering geld gaat opleveren.

15. Niekepiek

#15 Niekepiek, 2 okt 2014
    Dan moeten ze dat van de KVK niet zo in een training zetten.
    Dat van dat klanten werven etc.dat wist ik wel...

16. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Dat plaatje is niet goed leesbaar.

Hier mag het in ieder geval niet en enerzijds is het ook logisch...je bent al een bedrijf en wilt nu hun toestemming nog om met een bedrijf te beginnen. Daar moet je best voor oppassen,vooral als je nog niemand hebt gesproken. Misschien dat het per regio verschilt,maar lijkt me ook weer krom. Uwv trekt overal rechte lijnen.

17. Niekepiek

#17 Niekepiek, 2 okt 2014
    Het maakt mij ook niet uit dat ze bepaalde dingen van mij vragen, dat is terecht en daar werk ik ook geheel aan mee.
    Het is de onduidelijkheid en de onrespectvolle manier van behandelen wat mij tegenstaat.
    Maar mijn allergrootste frustratie is, dat ik nu nog niets mag en kan doen, terwijl ik juist aan de slag wil.
    Ik krijg en wil geen volledige uitkering omdat ik zelfstandigstartende ben, maar ik mag nog niet starten met mijn activiteiten en onderneming, dus heb ik nu ook geen inkomen vanuit mijn bedrijf.

Ohja en de uitkering wordt niet "iets" verlaagd hoor...;)
    En ik leen geen geld van het UWV, ik heb recht op een gedeeltelijke uitkering waar ik jarenlang hard voor heb gewerkt en waar ik nog steeds voor wil werken.

18. Niekepiek

Ik maak hem even duidelijk als het lukt.
    In iedersgeval bewijst deze screenshot het tegendeel.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Het is duidelijk dat het niet klinkt. Dat kun je zo met mensen hebben.

Ik zou toch echt een ander vragen. En als je dat aangeeft...houd het dan bij jezelf. Dat jij vindt dat het niet klikt.
    Het is jou leven dus ik vind ook dat je hier gewoon recht op hebt.

Mijn man had heel even een coach in de maand dat hij geen werk had.
    Dat klikte ook niet geweldig. Het was een beetje een slome...terwijl mijn man gewoon vaart wilde. Hij heeft toen gewoon heel basic gereageerd naar de coach toe en verder alles zelf geregeld.

Dat zou je ook nog kunnen doen. Nu heel zakelijk en kort contact met de coach. Zelf verder alles regelen.

20. Niekepiek

Ik krijg mijn screenshot niet aangepast maar er staat letterlijk:

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel wordt weliswaar gezien als voorbereidende activiteit, maar hoeft geen reden tot afwijzing van de startperiode te zijn.

Het is trouwens een quizvraag waarbij je kan aanvinken dat je al ingeschreven staat bij de Kvk, en dan komt er als antwoord dat dit geen reden voor afwijzing is.
    Dus vandaar mijn inschrijving.
    Ik ging er vanuit dat dit werd toegestaan, er staat ook nergens bij dat ik hiervoor toestemming nodig heb.
    Maargoed, ik ben ook niet afgewezen maar ik vind dit wel erg onduidelijk...;)

Deel Deze Pagina