Paard leasen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 10 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Zijn hier mensen die ervaring hebben met het leasen van een paard?
    Ik denk hier over na.
    Wat voor leasen constructie had en en bij wie (manege, particulier of anders?)
    Wil jij je ervaring delen?

2. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    Hier bij paardenmelkerij/dagbesteding en we leasen onbeperkt voor 1plvast bedrag per maand incl 1x per week lessen

Dochter heeft eigen spullen zoals hoofdstel zadeldekje peesbescherming poetskist maat je kan zo gek maken als je wilt

Manolito vindt dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Vroeger een tijd gedaan via een particulier. Voordeel: de lusten maar niet de grote lasten.

Nadeel: niet volledige zeggenschap en als eigenaar hem wil verkopen en jij bent erg aan het dier gehecht dan sta je met lege handen.

Gaf mij toendertijd veel onrust.
    Toen ook besloten zelf een paard te kopen

Manolito vindt dit leuk.
  4. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Ik heb zelf ook altijd een paard gehad.
    Eerst 2x een pony (eerste op mn 8e) en later 2 paarden.
    Maar zou nu niet de tijd hebben om dagelijks te gaan, vandaar dat ik de lease optie bekijk.
    Manege lessen heb ik geen zin meer in.
    Een lease paard en daarmee eens per week lessen en daarnaast lekker recreatief rijden lijkt me wel wat.
    De leeftijd dat ik hoger in de sport wil rijden heb ik wel gehad.
    Dat heb ik destijds wel gedaan. (Z2 met laatste pony en Z1 met paard)
    Dat ambieer ik niet meer.
    Maar zoals 's ochtends in alle vroegte een mooie buitenrit maken, dat mis ik echt.
    Heb nu al een aantal jaren (lees: 13) niet gereden, dus zou er wel weer even in moeten komen.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik stel mijn paard gratis ter beschikking. Leasen vind ik niets: je betaalt ervoor maar je hebt er niets over te zeggen.

Bailey07 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Paard kopen en een Bijrijdster zoeken?
    Of andersom: ergens een Bijrijdster worden ? Bij de ene mag je gratis rijden in ruil voor verzorging en bij de ander betaal je een klein bedrag.
    Mijn pony werd bijv volledig verzorgd en diegene mocht er in ruil gratis mee rijden.

Mijn paard heb ik altijd zelf gedaan maar ik had/heb niet elke dag tijd om te rijden. Dat is bij mijn paard gelukkig ook niet nodig. Als ik een keer 3x per week kan rijden dan is dat ook prima. Maar ik heb nu sinds 2 jaar een Bijrijdster die 2x per week met hem gaat buiten rijden. Zij betaald 70 euro per maand. Zij had geen tijd en zin in een eigen paard en dit was voor haar een manier om toch te kunnen rijden.
    Ze rijd alleen, doet de stal niet omdat ze dit niet meer kan, de spullen worden gebruikt + toch extra risico dat paard geblesseerd raakt en paard moest op ijzers . Dus daarom betaald ze een kleine bijdrage. Ze heeft dan de lusten maar niet de lasten. Maar ze weet wel het risico dat als ik van stal ga verhuizen ze dus met lege handen kan staan
    Niet qua verkopen, ik zal hem nooit weg doen.

Manolito vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Ah heerlijk paarden, nog niet eens zo zeer t rijden. Gewoon ff poetsen en kroelen incidenteel. Niks zo fijn als een lekker lompe knuffel van een paard. Therapeutische bezigheid.

Rijden hoeft van mij dan weer niet meer dus leasen gaat me dan weer ff te ver. Maar ze zien me aankomen bij de stallen "hebbie nog een te poetsen over?"

Bij onze manege hadden ze wel leaseconstructies, maar dat was verdubbeling van omzet. Je mocht je lessen en de manege wedstrijden op je "eigen paard" rijden. Maar andere lessen zat er gewoon iemand anders op. Je kwam ook echt niet verder met ze. Waar jij netjes reed op de benen, deed een ander dat dus niet en menig paard/pony werd gewoon compleet murf gereden. Dus als "team" (paard/ruiter) schoot je er technisch geen bal mee op. Dat leasen een betere band oplevert (binnen manege constructie zoals wij die hadden) kan ik ook niet zeggen.

Zou t ook nooit via een manege doen, zelfs al zou je full lease hebben (geen andere ruiters (optie die er bij ons niet was overigens)), meestal draaien ze al heel wat jaartjes mee in de bak.

Ik zou de voorkeur geven aan een kleinschaligere situatie waarbij je de andere ruiter/eigenaar kent en in elk geval qua rijstijl en type aansluit en ze niet murf gereden zijn.

Ene manege is de andere overigens niet.

Manolito vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Leasen geen ervaring mee, maar ik ken ook maneges waar constructies bestaan dat je je eigen paard/pony (volledig of gedeeltelijk) ter beschikking stelt voor de manegelessen en in ruil daarvoor betalen zij dan (een deel van de) kosten en kunnen ze ook verzorgers regelen ed. Moet je willen en het paard/de pony moet het ook trekken (al de wisselende ruiters), maar kan ook een mogelijkheid zijn.

Manolito vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Met jouw rijervaring zou ik eens in de buurt kijken of iemand een bijrijder nodig heeft. Betrouwbare bijrijders met goede ervaring zijn volgens mij onbetaalbaar. Ik herken je verhaal, ook pony en paarden gehad, al heb ik nooit Z gereden, maar ik mis ook de buitenritten en gewoon het bezig zijn met ze. Maar bij mij is er voorlopig nog gebrek aan tijd.

Ik ben het helemaal eens met @GroeneBomen leasen zou ik niet snel doen. Je betaald vaak een flink bedrag, maar onderaan de streep heb je niets te zeggen.

Manolito vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik denk idd ook dat je met jouw rijervaring juist interessant bent als bijrijder. Volwassenen bijrijders zijn best schaars. Ik denk dat je prima gratis (of kleine bijdrage) aan een bijrijdpaard kan komen. Heb je eveneens weinig over te zeggen maar het kost je niets of iig niet veel.

BliksemSter, Manolito en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Wij hebben sinds anderhalf jaar een pony in de lease voor mijn dochter. Eerst een kleine pony, daar groeide ze uit en hebben we een grotere in de lease genomen.
    Het is op een manege maar de pony is wel volledig van ons. We betalen een vast bedrag in de maand en niemand anders maakt gebruik van haar. Ik kan overigens zelf ook op haar rijden dus we delen in feite maar dochter rijdt meer dan ik.
    Alleen een buitenrit maken kan (en mag) niet en dat vind ik heel jammer.
    Soms denk ik erover een eigen paard te kopen maar dat vind ik dan net weer teveel verantwoordelijkheid. Zo’n mega paardenmens ben ik namelijk niet haha, ben er zelfs vaak bang voor.

Ik ben lid op Facebook van een verzorgers/bijrijders pagina en daar worden inderdaad heel vaak volwassen bijrijders gevraagd of en zeker gezien jouw ervaring is dit misschien wel een hele goede optie!

Manolito vindt dit leuk.
  12. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Ik ben na mijn manege jaren eerst een aantal jaren bijrijder geweest, toen een eigen paard gekocht en 11 jaar een eigen paard gehad.
    Nadat ik haar heb moeten laten inslapen geen nieuw paard gekocht. Heb nu een kindje en inmiddels is de tweede op komst en ik vond de periode met een eigen paard en een kind pittig dus vandaar nu geen nieuw eigen paard.
    Ik ben dus weer gaan zoeken naar een bijrijdpaard, maar dat viel tegen. Als je gewend bent een eigen paard te hebben die fijn gereden is (liep op M/Z niveau) en je gaat een bijrijdpaard zoeken dan komen er gewoon heel veel paarden op je pad die echt beroerd gereden worden of absoluut niet braaf zijn en ik heb geen zin om andermans ellende op de lossen of van het paard van een ander af te vallen.
    En zit er dan een leuk paard tussen dan vragen die mensen meteen een smak geld dat ik denk, het is jouw paard en ik heb er 0,0 zeggenschap over dus dan ga ik ook niet een rato van de volledige maandelijkse kosten betalen, een bijdrage zoals iemand hierboven 70 euro noemde, is prima, maar soms zijn de bedragen echt bizar.
    Heb in die tijd 1 leuk en fijn paard gereden maar die is helaas verkocht. Maar ze zijn er dus zeker wel en ik hoop dat er na mijn zwangerschap weer zo’n leuke op mijn pad mag komen.

Echt ervaring met specifiek leasen heb ik dus niet, wat ik zie/hoor/lees zijn daar allerlei constructies in mogelijk van volle lease tot 1 of 2 vaste dagen in de week. Maar puntje bij paaltje heb je geen zeggenschap net als wanneer je gaat bijrijden. Helemaal afhankelijk van de constructie en situatie die je treft kan het wel zijn dat het paard door meerdere mensen geleasd wordt of ook nog in lessen loopt, als bijrijder heb je vaak gewoon met 1 particuliere eigenaar van doen en rijden er naast jullie 2 geen andere mensen op het paard. En bijrijden is dus vaak goedkoper of soms zelfs gratis.

Je kunt op bokt eens zoeken naar ervaringsverhalen waar je ook een beeld krijgt van de verschillende constructies.
    Verder zijn er diverse facebookgroepen, regionaal en landelijk waar je een oproep kunt doen. Ook via marktplaats worden bijrijders gezocht een aangeboden.

Manolito vindt dit leuk.
  13. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Bedankt voor de tip.
    Ik ga daar eens op kijken.
    Waarom mogen jullie geen buitenrit maken?

14. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Hier wel al een tijd geleden. Bij een particulier maar wel inclusief stalling. Constructie dat ik fulltime zorg voor het paard en de kosten van hoefsmid op mij nam. Eigenaar dierenarts kosten (inc ontwormen). Paard mocht ook niet verkocht worden zolang het leasecontract liep. Ik heb als kind een pony gehad en toen ik daar vanaf groeide overgegaan op een paard. Meerdere jaren gedaan en heel goed bevallen. Wel de lusten niet de lasten.

Manolito vindt dit leuk.
  15. BliksemSter

Ze willen niet dat de paarden/pony’s van het terrein afgaan. Maar heel eerlijk: er valt ook niet buiten te rijden qua natuur. In het weiland kun je wel rijden of gewoon in de buitenbak.

16. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Er zijn op fb heel veel pagina's waar vraag en aanbod te vinden zijn.
    Oa lease, verzorgen maar soms ook alleen poetsen of grondwerk.

Maak in iedergeval goede afspraken en wees eerlijk

Manolito vindt dit leuk.
  17. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Oh, dat is jammer.
    Voor mij altijd een must geweest voor een stallingsplaats; goede uitrijmogelijkheden

18. BliksemSter

Snap ik! Eerlijk gezegd zou ik -als deze pony in ons bezit zou zijn- een andere stalling zoeken. Helaas zitten alle mooie plekken aan het bos allemaal 25-30 min hier vandaan. Wie weet ooit :)

Manolito vindt dit leuk.
  19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Woon je in de buurt? :roflmao: Stuur ik mn dochter ff langs, haha.

20. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Mag je ruilen tegen mijn kind haha, hij is de eerste 4 jaar doodsbang geweest en was hij niet meer bang: weigerde daarna mee te gaan want hij vindt het maar stom

Welgeteld 2 keer in zijn leven erop gezeten: de eerste keer was hij maar 3 maanden oud en konden we n35 1 foto maken voordat de tranen kwamen. Tweede keer vorig jaar: 1 minuut en 'zo dit hoef ik nooit weer te doen'

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina