pff vroeger!!!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Inky, Aug 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik heb me heel lang ingehouden maar ik wil nu toch graag even mijn mening kwijt.

Ik lees vaak vragen van zwangeren over biefstuk, filet, rauwmelkse kazen enz. Dat zijn produkten die je in je zwangerschap moet laten staan.
    Als die meiden dan vragen of het erg is dat ze er per ongeluk wat van gegeten hebben, zou ik ook zeggen: "nee maar laat het vanaf nu staan." Maar vol verbazing lees ik dan steeds weer verhalen van meiden die komen met VROEGER.
    Vroeger aten ze ook rood vlees, vroeger lagen ze ook onder een dekbed, vroeger dronkene ze ook alcohol, JA idd en VROEGER WAS HET STERFTECIJFER OOK HOGER. Tjeempie, dat je voor jezelf de beslissing neemt om toch de "verboden produkten" te eten is tot daaraan toe. Maar sommige meiden zijn voor het eerst zwanger en moeten niet denken dat het geen kwaad kan.
    Natuurlijk is de kans op een lysteriabesmetting klein, maar je kindje zal het maar oplopen omdat jij denkt dat het geen kwaad kan, want vroeger aten ze het immers ook.
    Ja vroeger hadden ze ook geen kraamhulp dus daar zouden we nu dan ook wel zonder kunnen??? En heel vroeger hadden ze ook geen flessen dus iedereen moet borstvoeding geven??? Dat zijn toch ook allemaal kul dingen.
    Er zijn nu eenmaal bewijzen dat het niet goed is. Mede daardoor worden er meer gezonde babies geboren en is het sterftecijfer lager.

Dussss meiden die vragen hebben over produkten die je niet mag eten, volg a.u.b. het advies van je verloskundige voordat er straks iets met je kindje aan de hand is en je jezelf je leven lang verwijten blijft maken.

Dus bij deze heb ik het even van me afgeschreven hihi.

ps. nu weet ik ook wel dat de lijst met verboden produkten steeds langer wordt maar bepaalde dingen zijn gewoon echt niet goed om te eten, hoe klein de kans ook is dat je kindje er wat mee oploopt!

2. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    Nou, inderdaad!

Persoonlijk vind ik de stelling dat je t zelf moet weten ook niet helemaal waar. Want als jij als zwangere denkt ermee weg te komen en je kind loopt er iets mee op, dan heb je jezelf te pakken, maar vooral ook je kind, je gezin, je man, je ouders etc.

Wat mij betreft begint het willen hebben van een kindje met verantwoordlijkheid. Niet alleen naar jezelf toe, maar vooral naar je kind en je omgeving.

3. Jantien

Jantien Bekend lid

Feb 20, 2006
    906
    0
    0
    Het is heel moeilijk om te beslissen over hoe een ander het "moet" doen.

Ikzelf persoonlijk let wel op wat ik eet, maar ook weer niet te krampachtig.
    Het gestress over wat wel en niet mag is ook niet goed voor mijn kindje denk ik dan maar.

Ik zelf ben heel nuchter in bepaalde dingen.
    Afgelopen vakantie in Frankrijk waren we bij een Pizzaria en ik had gruwelijk veel trek in een 4 kazen pizza.
    Die heb ik daar gewoon gegeten en daarbij een half glaasje wijn.

Mijn VK moest daarom lachen en zei
    Natuurlijk is dat prima. De verbodenlijst betekend niet dat alles echt verboden is, maar je moet er super op letten dat je het niet overdreven veel eet.

Kaneel ach wie neemt er nu de hoeveelheid kaneel die kwaad kan. Een appeltaartje of een kanelli is geen probleem.

Rood vlees, tja dat is trickie, maar een net aan gaar, nog net een beetje roze biefstukje is geen probleem.

Kip moet gaar, maar dat moet voor iedereen.

Noem maar op.

Nogmaals hoe een ander ermee omgaat..... dat moet diegene idd zelf weten.
    Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid op zijn eigen manier. Het lijkt mij dat iedereen doet wat diegene zelf het beste lijkt.

Maar laten we geen van allen krampachtig worden, want daar schiet je niets mee op.

4. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    Laat ik het zo zeggen: kennisen hebben al jaren een (koeien)boerderij. Zij zouden met al hun beesten allang al es aan die lysteria en andere bacteriën blootgesteld moeten zijn.
    Toen zij zwanger werd is ze daar iig opnieuw aan blootgesteld en nu woont hun dochter wel in een verpleeghuis. 16 jaar oud en het niveau van een pasgeborene.

En dat ene wijntje. Was die nou echt zoveel lekkerder dan een frisje? Het is ook maar mijn mening, wat ik hier schrijf. Maar voor mij geldt: als je ervoor kiest om zwanger te willen worden, dan zou je ook moeten kiezen voor die verantwoordelijkheid.

De vraag is eigenlijk: is dat lekkers het risico wel waard?

5. Kan ik me alleen maar bij aansluiten!

6. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Inky, ik heb het helemaal met je eens. En ook over alcohol. Laatst stond hier nog een artikel over. Als je 1 glas alcohol drinkt, stopt je kind 1-2 uur met het maken van ademhalingsbewegingen. Nou, dat is het me echt niet waard. Wij waren uit eten voor het 25-jarig huwelijk van mijn ouders. Nou, geen druppel, ook niet voor de toast.

En een beetje rozige biefstuk. Of af en toe filet american. Doe het nu gewoon niet. Je weet nooit of er een schadelijke bacterie in zit. Het is niet zo als met cafeine, dat teveel niet goed is. Nee, als je die bacterie te pakken hebt, dan ben je gewoon de sigaar.

En stress van het opletten wat je wel en niet mag eten? Tsja, als je dáár al stress van krijgt, dan denk ik dat je nog nog heel wat voor je kiezen krijgt, met een kleintje.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    geheel mee eens Inky!!! Ik vind dat we juist blij mogen zijn dat we zulke dingen nu weten zodat we erge dingen kunnen voorkomen. Natuurlijk is het niet goed om in paniek te raken. Maar ik denk ook wel eens: goed lezen scheelt ook een hoop. Zo moeilijk en veel is het niet wat wordt afgeraden. En er kan wel een leven mee gemoeid zijn!!! er zijn zat lekkere dingen die je nog steeds kunt eten.

Niet geheel in deze lijn maar toch ook weer wel: ik ben met een keizersnee geboren. Ik was een stuit die niet indaalde, dus hup spoedkeizersnee voor mijn ouders het in de gaten hadden. Pa aan de kant geduwd enz. Dus echt niet leuk. Zegt de arts later tegen moeder: het was natuurlijk niet leuk zoals dat ging maar als je honderd jaar eerder had geleefd hadden jij en het kind het niet overleefd...
    ik ben dus erg blij voor zulke ontdekkingen en volgens mij ligt dit 'probleem' in dezelfde lijn.

8. fredje8

fredje8 Fanatiek lid

Oct 31, 2005
    1,083
    0
    0
    inderdaad zo vvind ik het ook, nu denken ze er anders over dan vroeger, en ach die negen maanden overleven we wel zonder alcohol en biefstuk of niet dan????

Waar ik me wel HEEEEEEEEEEEEL erg aan kan ergenen is het feit dat meiden gewoon door ROKEN, ik hoop voor ze dat ze weten wat ze doen, echt ik kan daar niet met mijn pet bij!!

liefs fredje

9. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Rauwe melkproducten en rauw vlees vind ik toch niet lekker. Ik zorgde er altijd al voor dat het vlees goed doorgebakken was. Roken ben ik mee gestopt voordat ik zwanger was, want ik vind dat dat echt niet samen gaat. Ik ben er achter gekomen dat een 0,0% alcohol biertje ook best lekker is. Rooibosthee is ook lekker ipv gewone thee, koffie dronk ik toch al niet. Alleen een vervanger voor drop heb ik nog niet kunnen vinden, dus daar maar even zonder....

Dus al met al vind ik het zo'n straf nog niet hoor, al die "verboden" producten! Alhoewel, als iemand een tip heeft voor een dropvervanger.... ;) :)

10. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Ben het er ook mee eens.

Zo moeilijk is het toch niet om iets te laten staan?
    Er zijn toch zat andere lekkere dingen die je wel mag?
    Daarbij is het wondertje wat in me groeit gewoon te kostbaar!!!

En ach geen wijntje dat kan toch geen kwaad? Dan kan je dat ene wijntje toch ook wel laten staan?

Nee alleen het beste voor mijn kindje :D ;) Ben zo blij dat ik eindelijk weer zwanger mag zijn.....dit kindje gaat voor!!!

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ben het er helemaal mee eens :)

Ik erger me daar ook dood aan! En ja het is zo dat als jij een gezond kindje bij je draagt die paar sigaretten of dat ene glaasje wijn dan niet zo heel veel kwaad kunnen maar je kindje zal het maar moeilijk krijgen, of te vroeg geboren worden en net die 100 gram te licht zijn om het te overleven omdat jij zonodig moest roken......bah moet er niet aan denken.

Behalve gaat het er niet alleen om dat je kindje zo gezond mogelijk is maar ik vind ook dat een kind recht heeft op gezonde ouders. Natuurlijk kun je er niets aan doen als je een bepaalde ziekte hebt. Maar in zaken als drank en alcohol, groenten en fruit of vet en frituur heb je een keuze, niet alleen voor je kindje maar ook voor jezelf als ouders.

Mijn eigen vader is doodziek geworden door slecht gewoonten. Wordt een heel verhaal om alles te vertellen maar door zijn drankgebruik en het vele roken zal hij straks niet met zijn kleinkind naar een pretpark kunnen of iets dergelijks en reken maar dat hij daar spijt van heeft!!!!!!!!

En ja ik weet dat er mensen zijn die elke dag drinken en 2 pakjes per dag wegpaffen en gelukkig 100 jaar oud worden maar er zijn er ook een hoop die dat niet redden, en je zal maar net diegene zijn zeg!
    Leg dat je kind maar eens uit; ja ik wist dat het slecht was maar kon mezelf niet beheersen......... Je hebt niet alleen de verantwoordelijkheid goed voor je kind te zorgen maar ook om goed voor jezelf te zorgen ZODAT je goed voor je kindje kunt zorgen!

12. Niet meer actief

bravo inky!

Er ontbrak alleen het roken gedeelte. Want als ik iets nog wel het allerstomste vind (naast het rijden zonder gordel whahahaha), is dat men dus het roken niet kan laten staan!

13. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Rijden zonder gordel? Heb ik iets gemist?

14. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    ik erger me er ook dood aan, ook als mensen zeggen dat ze iemand kennen die wel 90 is en nog rookt. ja en ik ken genoeg gevallen vanmensen die de 50 niet eens hebben gehaald.... rook er nog 1!

maar ik snap zwangeren niet, die vrolijk doorgaan met roken, (probeer dan op zijn minst te minderen) en alcohol (ja want het is zo gezellig)
    jij kiest voor een kindje, je verwacht de beste zorg, kan je dat glaasje niet laten staan? want je pasgeboren baby geef je toch ook geen wijntje omdat dat zo gezellig is?

en over kaasjes en rood vlees? nou heeeeel vroeger aten ze ook geen brie of biefstukjes! toen aten ze hollandse pot, met draadjes vlees.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Even voor de duidelijkheid: drop is niet geheel verboden. De kans op een hoge bloeddruk wordt hoog als je er teveel van eet, maar in tegenstelling tot rood vlees en rauwmelkse kazen etc. kun je best af en toe een droppie eten hoor!

16. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Dat weet ik, maar dat wordt dan af en toe een zak.... Kan niet zo goed 1 dropje nemen :oops: Vandaar dat ik maar helemaal geen drop neem.

17. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    goh ik ben blij dat ik niet de enigste ben die er zo over denkt.

18. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Jij schrijft het, ik dacht het. Dit topic komt precies overeen met hoe ik over bepaalde dingen denk. Vooral het gedeelte van, 'vroeger kon alles, maar vroeger lag het geboortecijfer ook veeel hoger' is iets wat ik ook altijd voor ogen heb. Waarom is het toch zo'n discussiepunt over wat je beter wel/niet kan/mag eten. Het wordt zo duidelijk aangegeven waarom iets slecht is en dan nog blijven sommige mensen doordrammen dat het allemaal wel mee zal vallen. Nou, eet lekker door zou ik zeggen, maar niet mekkeren als het wèl fout gaat, dat zijn de consequenties van de risico's die je hebt genomen!!!!

De nicht van mijn man heeft in haar vorige zwangerschap 9 maanden fijn doorgerookt. Gevolg; kindje 4 weken te vroeg, veel te laag geboorte gewicht en moeilijk warm te houden. Nu is hij bijna 2 en heeft oorontsteking na oorontsteking, is bijna doorlopend verkouden en vaak ziek. Maar owee als je durft te zeggen dat het roken tijdens de zwangerschap daar de wss de hoofdoorzaak van is, dan heb je een hok met herrie, want nee, kind heeft totaal geen last gehad van mamma's rookgedrag...Nu is ze zwanger van de 2e en rookt weer lekker door..........ik zou me doodschamen :(

19. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Hier begrijp ik dus echt niets maar dan ook helemaal niets van...... :(

20. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006