Ik heb jarenlang functies vervuld op HBO niveau terwijl ik de opleiding door verschillende omstandigeheden nooit heb kunnen afronden. Nu merk ik dat ik bij mij sollicitaties vooral daar op afgewezen word. Ze prijzen mijn jarenlange ervaring, ze twijfelen niet aan mijn kennis en kunnen, maar doordat ik niet in het bezit ben van hét papiertje kunnen ze daarom vaak de sollicitatieprocedure niet met mij voortzetten. Hoewel ik begrijp dat werkgevers vooral tegenwoordig al die harde eisen kunnen (en uiteraard mogen) stellen, vind ik het behoorlijk frusterend want ik weet wat ik in huis heb. En daarom heb ik besloten om dat verrekte papiertje maar te gaan halen! Nu ben ik een beetje aan het googlen geweest maar ik kom er niet uit. Er is zo veel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ben vooral op zoek naar een ERKENDE opleiding, een die geacepteerd zal worden bij eventuele sollicitaties. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om voltijds naar school te gaan want ik moet het kunnen combineren met mijn baan en het moederschap dus zal het toch iets van een avondopleiding moeten zijn of een thuisstudie. Wie heeft zo'n opleiding gevolgd en bij welk opleidingsinstituut? En belangrijker nog, wie heeft er na zo'n opleding een baan kunnen vinden? Wie kan en wil mij daar wat advies in geven?
Wat voor opleiding wil (moet) je gaan doen? Verschillende hogescholen bieden deeltijdopleidingen aan. Ik heb mijn Hbo-opleiding voltijd gevolgd en ben nu deeltijd mijn master aan het halen (ben bezig met afstuderen). Ik moest hiervoor een middag/avond per week naar Tilburg (3 jaar lang).
De richting die ik op wil gaan is de sociaal-juridische Dienstverlening. Daarin heb ik jarenlang in gewerkt en dat wil ik dan ook blijven doen. Wat ik vooral belangrijker vind om te weten is bij welk opleidingsinstituut ik dit het beste kan gaan doen. Ik hoor en lees veel verhalen over bv NTI of LOI en die zijn niet allemaal positief. Veel werkgevers erkennen zo'n opleiding niet, naar ik heb begrepen, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Moeilijk moeilijk..
Ik zou kiezen voor een deeltijd opleiding op een hogeschool. Dus geen opleiding via LOI of NTI. Kijk wat er bij jou in de buurt is en wat haalbaar is qua lesdagen/stages etc...
Dit dus. Ik beoordeel veel sollicitaties en zelfs terwijl LOI en NTI geaccrediteerd zijn beschouw ik dat papiertje toch als minder, eerlijk gezegd. Dus leuk voor een cursus, maar niet voor een HBO opleiding. Dus ga hem in deeltijd doen op de hogeschool. Super trouwens, dat je dat gaat doen!
Dit zou ik ook adviseren! LOI en al die anderen worden toch écht als minderwaardig gezien... Denk dat als er 2 kandidaten zijn die precies hetzelfde zijn qua ervaring etc., maar de een heeft LOI en de ander een "echt" HBO-diploma, dat ze zullen kiezen voor het echte HBO-diploma!
hier hetzelfde advies: kijk of je deeltijd in de buurt een opleiding kan volgen. En anders kun je natuurlijk altijd even rondvragen bij je eigen werkgever/ collega's/ andere bedrijven (zelfs een bedrijf dat een vacature uit heeft staan) wat zij je zouden aanraden en hoe zij kijken tegen een schriftelijke of een andere opleiding. Wellicht wordt je daar ook iets wijzer van!
Inderdaad deeltijd op een hogeschool. Zou geen genoegen nemen met minder, aangezien werkgevers dat meestal ook niet doen. Vraag eens een gesprek aan met een studieadviseur bij een hogeschool bij je in de buurt. Door je werkervaring heb je waarschijnlijk recht op behoorlijk wat vrijstelling. Sowieso is de begeleiding bij een hogeschool veel beter en fijner. Ik zou zelf echt niet kiezen voor een LOI opleiding of iets in die trant.
Waarschijnlijk als je zoveel ervaring hebt kun je redelijk wat vrijstellingen krijgen. Ik heb zelf ook deeltijd gestudeerd en dat is prima te doen hoor. Maar onderschat het niet... De praktijk en in theorie is altijd anders, leer dus uit je boeken en kijk niet te wel naar je praktijkervaring. Soms heb je hier juist heel veel aan, soms lijkt dit niet op hoe heg er op papier uit zou moeten zien. Succes en goed dat je dit gaat doen!
Ben het met jullie eens dat een NTI of LOI opleiding minder serieus genomen worden dus daar ga ik mijn energie niet insteken. Inmiddels ben ik er uit en begin ik in september de opleiding aan de hogeschool Saxion. Dit ga ik deeltijd doen en met heel hard werken en een beetje geluk kan ik deze in 3 jaar afronden. Spannend! Jullie allemaal bedankt voor het meedenken en het advies!
Jessy77, goed dat je deze keuze hebt gemaakt. Ik heb zelf deeltijd gestudeerd aan de hoge school arnhem en nijmegen. Wat ik je nog wel zou adviseren is om te kijken of dat deze opleiding goed staat aangeschreven. Er zijn een aantal opleidingen die als "pret" studies worden gezien. Ook zijn sommige hogescholen niet helemaal goed aangeschreven in bepaalde studies. Veel succes meid!
En ik zou zeker vragen of je vrijstellingen kunt krijgen op basis van je ervRing. Niet geschoten is altijd mis.