Conflict met werkgever

Discussie in 'De lounge' gestart door Djamila, 22 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Wie heeft hier verstand van?

Ik ben in oktober 2014 begonnen met werken bij de thuiszorg. Omdat ik nog in de opleiding zit is deze plaatst mij aangewezen als laatste legerplaats. Op school hadden medestudenten me al gewaarschuwd dat ik niet aan mijn uren zou komen.
    Dit is dus ook het geval.
    In januari moeten alle min en plus uren weggewerkt worden, dit is bij mij en andere collega's niet gebeurd. Maar als ik ga tellen vanaf januari tot nu zit ik alweer al 70 minuren. En dat terwijl ik bijna iedere week 6 dagen werk. Hier ben ik met mijn leidinggevende over in gesprek gegaan. Het eerste wat ze zei was dat ik er vakantieuren voor kan inleveren. Dit heb ik geweigerd omdat ik iedere week weer nieuwe minuren opbouw. Ook zegt ze je kan in andere teams uithelpen , dit heb ik niet gedaan omdat ik 6 dagen in de week werken meer dan genoeg vind.

Nou had ik gister weer gesprek met mijn leidinggevende en ze zei weer toch maar vakantieuren inleveren. Heb ik weer gezegd dat ik dit niet ga doen zolang er steeds nieuwe minuren opgebouwd worden.
    Nou kwam het, leidinggevende zegt dan moeten we maar kijken dat we misschien loon gaan inhouden.

Gelukkig heb ik mijn woordje klaar sinds ik zwanger ben en heb ik haar duidelijk gemaakt dat als dit is wat ze wil doen ik meteen mijn rechtsbijstand in zal schakelen. Hier schrok ze wel van.
    Maar nou is mijn vraag, kunnen ze verplichten om vakantie uren in te leveren of loon in te houden?.

Ik moet nog een maand bij de thuiszorg en dan ga ik ergens anders werken en ik ben nu bezig om te proberene dat ik een maand eerder kan gaan.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben niet bekend in de thuiszorg maar hoe kun je min uren opbouwen als je aan het werk bent?
    Is dit een soort constructie in de thuiszorg?
    Misschien wat uitleg geven.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

Heb je een hoog min max contract?

4. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Als met uren inleveren je probleem opgelost is en je over een maand ergens anders zit, zou ik dat maar als oplossing aanpakken denk ik.

Dan kun je op de nieuwe plek fris beginnen zonder conflict met de vorige werknemer.

5. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Je werkt vermoedelijk steeds maar korte diensten waardoor je niet aan je uren komt. Zijn er geen langere diensten die jij vaker kan werken? Of gebroken diensten. Je moet natuurlijk ook in de gaten houden dat je je wel aan de arbeidstijdenwet houdt. Ik zou sowieso eens navragen hoe ze dat met andere studenten deden.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Vaak werk je in de thuiszorg maar korte dagen, dus 4/5 uurtjes per keer. Als je dan een contract hebt van 32 uur, kom je dus niet aan je uren.

Dit is iets wat ze 2 jaar terug op mijn werk ook probeerden, al hadden wij allemaal min-uren om een andere reden. Het ligt er volgens mij ook aan volgens welke systematiek ze werken. Werken ze op je werk met een Jaar Uren Systematiek (JUS) dan mag dit. Het is alleen wel de bedoeling dat je dan in de loop van het jaar je uren in kunt halen. In jouw geval kun je dat niet en ik neem aan dat je werkgever ook al wist dat je over een maand weggaat? Ik zou de vakbond eens bellen om te vragen wat je hiermee kunt. Er staat mij iets bij van dat min-uren na een bepaalde periode vervallen, maar de CAO's zijn zo veranderd de laatste paar jaar dat ik dat niet zeker weet.

Mijn werkgever wilde toen ook dat we er vakantieuren voor inleverden en sommige collega's hebben dat ook gedaan. Vooral de wat ouderen, (50+) die nog veel leeftijdsuren hebben. Ik heb het zelf niet gedaan, het waren niet zoveel uren en ik had een heel jaar om ze in te halen.

Ik zou kijken hoeveel vakantieuren je opgebouwd hebt en die inzetten, als je ze niet meer opneemt. Verder zou ik in jouw geval sowieso contact opnemen met de rechtsbijstand, je gaat die min-uren nu niet meer inhalen. Al vraag je alleen maar advies, je hoeft er niet meteen een zaak van te maken.

7. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Grote contracten in de thuiszorg zijn altijd lastig omdat je vaak korte diensten draait.
    De diensten bij het andere team waren het dan extra dagen of dubbele diensten op je geplande werkdagen? Als het dubbele diensten waren was het een prima oplossing, extra dagen is niet wenselijk als je al zes dagen werkt (je moet sowieso steeds paar dagen rust tussendoor dan).
    Jij hebt zelf je contract opgezegd? Of wordt het niet verlengd? In het eerste geval mogen ze het verrekenen volgens mij, in het tweede geval is het het risico van werkgever.
    Maar een maand eerder weg met minuren zonder vakantiedagen op te nemen gaat niet lukken vrees ik.

8. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Lastig probleem alleen denk ik dat je moet proberen even extra te werken (dubbele diensten) je hebt die minuren wel uitbetaald gekregen maar er niet voor gewerkt. Hele grote kans dat ze je dan laten betalen als je over een maand weggaat en dat zou niet leuk zijn.

9. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Volgens mij is het ook zo dat de bal nu bij jou ligt omdat de werkgever je wek oplossingen biedt. Dat is anders dan wanneer je wel graag je uren wil maken maar dat is niet mogelijk.

10. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.299
    394
    83
    Hoevaak sta je in het rooster?? je mag namelijk maximaal 20 vd 28 dagen ingeroostert staan.

Sta jij al 20 keer in het rooster dan is het niet jou probleem meer maar die van de werkgever gezien je dan al het maximaal aantal dagen werkt!

indien je nog iets wilt weten mag je me wel een pb sturen.

11. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik zal even wat meer uitleg geven. Ik ga over een maand naar een andere werkplek maar wel de zelfde werkgever alleen andere leidinggevenden. Tis een grote organisatie. Ik heb op mijn huidige plek al aangegeven dat ik graag eerder wil gaan omdat ik op mijn nieuwe werkplek beter aan m'n uren kom zonder daarvoor 7 dagen in de week te moeten werken.

Ik heb een 28 uurs contract en helaas niet zelf gekozen voor de thuiszorg. Dit is mijn laatste leerplek tijdens de opleiding.

Als ik vakantieuren zou inleveren is het probleem nog niet opgelost omdat ik minuren blijf draaien. Het begint nu pas een beetje drukker te worden.
    Dubbele diensten draaien ga ik niet doen. Ten eerste omdat ik die nu niet aan kan ivm zwangerschap en ten tweede werk ik niet om mijn loon volledig aan opvang te spenderen (dan kan ik net zo goed niet werken).

Als ik nu maar mijn nieuwe werkplek zou gaan zou ik de minuren mee kunnen nemen en daar eraan werken wat een stuk makkelijk gaat omdat je daar 8uurse diensten kan draaien.

12. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Hier ongeveer hetzëlfde probleem.
    Door de bezuinigingen krijgen steeds meer zorgvragers geen zorg meer waardoor er minder werk is en dus kortere routes.
    Ik werk 15 uur in de week volgens contract maar ik kom nu structureel 5 uur per week tekort, dat zijn op het moment bijna 6 diensten per periode.
    Veel collega's zijn nu met de bond bezig omdat ze begin dit jaar de minuren hebben gecompenseerd met vakantieuren zonder overleg, dit mag wettelijk niet.
    Voor zover ik weet is je baas verplicht ervoor te zorgen dat jij aan je uren komt mits je er zelf niks aan probeert te doen.
    Aankomende periode heb ik mij ook weer aangemeld voor 6 extra diensten wanneer ik kan om toch maar te proberen om mijn minuren niet nog verder op te laten lopen. Zit nu ongeveer op min 26 uur.
    Ik kan, doordat ik ook arbeidsongeschikt ben niet altijd op komen draven wat het dus nog vervelender maakt. Maar ik vermoedt dat ik en andere collega's dit jaar te horen krijgen dat wij eruit vliegen.
    Ik werk ook in de Thuiszorg als Verzorgende.

Jij hoeft nog maar een maandje daar te werken, ik denk dat ik dan wel uren in zou leveren.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    tja, en zo werkt het helaas niet..
    zeker met 28 uur ontkom je er in de thuiszorg niet aan om dubbele diensten te draaien. je hebt vaak korte diensten dus met alleen dagdiensten, kom je niet aan 28 uur. daarnaast moet er ook nog rekening gehouden worden met het aantal dagen dat je achter elkaar werkt. structureel 6 dagen werken, mag niet.
    je ontkomt dus echt niet aan dubbele diensten. zeker tijdens een opleiding zou ik op mn tellen passen. je hoeft echt niet alles te pikken maar je moet ook niet overal de hakken voor in het zand zetten. ze kunnen je maken of breken:)
    en houd in je achterhoofd, werken in de zorg betekend gewoon dubbbele diensten en avonddiensten draaien. vind je dat niks dan is, heel hard gezegt, de zorg niet je plek. zeker in deze tijd met korte diensten, ontkom je echt niet aan weekend, dubbele en avonddiensten. ook niet in verpleeg en verzorgingshuizen. in steeds meer huizen mag je op komen draven voor een paar uur in de ochtend of avond, tijdens de spitsuren en daarna mag je weer naar huis.

ze mogen de uren alleen "kwijt" schelden als je zelf er ook alles aan gedaan hebt om de min-uren te voorkomen. hoe? door dubbele diensten te werken of in een ander team bijspringen zodat je wel aan je uren komt. het ligt echt niet alleen bij je werkgever. heb je niet laten zien dat je zelf voor een oplossing wil zorgen, dan kunnen ze inderdaad je vakantie-uren van je vragen of je loon inhouden. je hebt immers al voor 28 uur uitbetaald gekregen maar die uren niet gewerkt. geld waar je dus eigenlijk geen recht op had..

ik werk ook in de thuiszorg en bij ons hadden we hetzelfde probleem. korte diensten waardoor ik 6 dagen in de week wel een keer op moest komen draven. ik moest samen met mn werkgever naar een oplossing zoeken. zijn er in ons team niet genoeg diensten om aan mn uren te komen? dan verwachten ze dat ik bijspring in een ander team waar dat wel kan. extra diensten dus.
    ik werk 28 uur en ze proberen mij volle diensten te geven. ook omdat ik verder van mn werk woon.
    maar alsnog moet ik gemiddeld 7-8 x per week werken om aan mn uren te komen. dubbele diensten. 3x in de week. ik werk 4 ochtenden in de week en 3, soms 4 avonden in de week.
    2 -3 vaste dagen in de week vrij.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    enneh, je loon gaat nooit helemaal op aan kinderopvang. dat is onzin. of je moet samen wel heeeeel veel verdienen waardoor je boven een grens komt maar alsnog gaat dan maar een klein deel naar de opvang. opvang koste hier ruim 1600 euro per maand voor 2 kids en ik hoefde maar 200 euro zelf te betalen.. nog geen derde van mn salaris. je zal toch ook rekening moet houden met meer opvang voor je kinderen, ze kunnen en hoeven niet altijd rekening te houden met je gewenste werkdagen/momenten. ze kunnen van je eisen dat je zeer flexibel bent en dus op komt draven wanneer het hun uitkomt. geen vaste werkdagen geven, dan een keer een ochtend, dan een keer een avond of weekenddienst. wel van te voren aan gegeven maar het kan wel lastig zijn met opvang van je kind.

15. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik zit ook in de zorg. Op mijn contract staat .......is aangenomen voor gemiddeld 24 uur per week te meten per kwartaal. Dus elk kwartaal worden mijn uren geteld en dat kwartaal afgesloten. Mocht ik te weinig hebben gewerkt in dat kwartaal is dat de fout van de planning. En schiet de baas er bij in omdat ik voor 24 uur betaald wordt. Werk ik een kwartaal te veel heb ik simelweg overuren.
    Ze mogen bij mij dus niet kijken over een half jaar ofzo echt per kwartaal. Na een kwartaal begint het weer opnieuw. Kijk eens wat er op jou contract staat...

16. Amare

Amare Niet meer actief

Ik vind persoonlijk dat je niet echt meewerkend overkomt naar je leidinggevende nu.
    Ze heeft je aangeboden te helpen in andere teams, dit wil je niet.
    Ze heeft je aangeboden te helpen door dubbele diensten te draaien (wat overigens veel voorkomend is in de thuiszorg met grote contracten) en dat wil je ook niet.
    Je geeft aan dat je eerder naar je volgende werkplek wilt, maar zo makkelijk is dat niet. Dan heeft die afdeling een maand lang iemand boventallig lopen, dat is een kostelijke grap. (Of ze moeten je gedurende die maand al hard nodig hebben).
    Ik zou proberen te kijken of er voor jou nog meer oplossingen mogelijk zijn dan alleen eerder op je volgende plek te beginnen.

17. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Helemaal mee eens. Met zo'n werkhouding kom je niet ver!

18. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    #18 alamea, 22 apr 2015
    Laatst bewerkt: 22 apr 2015
    Als je een contract voor 28 uur per week hebt, dan moet je toch beschikbaar zijn om te werken voor 28 uur per week? En hoeveel uur is een dubbele dienst precies, is dat ook niet gewoon 8 uur?

Hoe zie je het eigenlijk voor je, je stage succesvol doorlopen met een zwangere buik?

Ik doe ook een opleiding in de zorg, zit nu in mijn 1e stageperiode van 5 stageperioden, zou graag een 2e kind willen, maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat het nu het moment is om zwanger te worden. Dat is in mijn ogen niet te combineren met een dergelijke opleiding en vele stages, gezien de wetgeving betreffende werken in de zorg en zwangerschap.

Oh ja, je loon gaat inderdaad niet op aan de kinderopvang. Als je zo veel opvangkosten hebt, dan neem ik aan dat je een partner hebt die ook werkt en jullie gezamenlijk inkomen best hoog is. Een typische benadering die ik vaker hoor van vrouwen. Kinderopvang is er zodat alle ouders kunnen werken, niet alleen zodat de moeders kunnen werken. Het is een gezamenlijke kostenpost, van jou en je partner. Dus zie het niet als een kostenpost dat alleen maar van jouw loon af moet gaan, maar wat van jullie gezamenlijk inkomen af moet gaan. Jij hebt net zo veel recht om te werken als je partner, net zo veel recht om vooruit te gaan in je loopbaan, net zo veel recht op persoonlijke ontwikkeling, en net zo veel recht op pensioenopbouw.

19. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Helemaal mee eens.
    Hoe had jij dan in gedachten om aan die 28 uur per week te komen?
    In de weken dat je minder uren hebt gewerkt kon je ook minder opvang nemen, in de weken dat je meer uren werkt neem je meer opvang. Maar gemiddeld genomen zal je nog steeds ongeveer evenveel opvang hebben.

Wat ik me ook af vraag, heb je niet eerder asn de belgetrokken dat je zoveel minuren draait? Dan hadden jullie eerder een oplossing kunnen zoeken en was de achterstand niet zo groot geweest.

20. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Het gaat hier niet over opvang waar ik toeslag voor krijg. Ik moet voor nu een oppas in huis nemen die het voor erbij doet. Er is namelijk geen opvang in de buurt die Savonds tot 23 uur werkt.

En wat betreft zwanger en opleiding, ik ben inmiddels klaar en krijg over een maand mijn diploma. Zo stom ben ik niet om midden in mijn opleiding zwanger te worden.

Maar btw, mijn vraag was niet of ik meewerkend genoeg ben,min mijn ogen ben ik dat wel, alleen is het lastig om alles tot in detail hier uit te typen.
    Ik heb al 2 jaar opleiding intern gehad en nooit problemen met mijn uren. Avonddiensten en weekend diensten helemaal geen probleem. Dubbele diensten, wel een probleem. Thuiszorg, niet mijn keus en zal het nooit worden.

Deel Deze Pagina