Onze dochter is nu bijna 3 maand en ik heb een vermoeden dat ze down heeft door een aantal kenmerken die ze heeft. Kinderarts en cb hebben tot op heden niets gezegd maar ik voel dat er iets niet klopt. Nu vroeg ik me af bij wie van jullie het ook pas veel later is ontdekt?
Bij mijn dochter werd het een dag na de bevalling gezien. Heel snel dus. Wel werd er bloed afgenomen om het na een week definitief te horen te krijgen. Ik ben wel benieuwd welke kenmerken jij zelf ziet. Ik weet wel dat bij de broer van een kennis het pas na 4 maanden werd ontdekt, maar dan spreek ik over 50 jaar geleden.
Vanuit mijn werk heb ik het wel eens meegemaakt dat het pas zichtbaar was bij 2/3 maanden. Tot op daar had niemand twijvels. Waarom neem je geen contact op met het Cb of de huisarts? Deel je zorgen, dat lucht in ieder geval op en ik ben van mening dat het moedergevoel gevolgd moet worden. Dat heb je niet voor niets....
Het gebeurt weleens dat het later ontdekt wordt. Bijv. Als er aziatisch nloed in de familie zit. Bij ons kindje heb ik het zelf aangegeven dat ik een vermoeden had een paar uur na de bevalling. Tot dan was hij goedgekeurd door de kinderarts. Die had niets gezien. Zelfs na alle echos die ik had gekregen gingen er geen belletjes rinkelen.
Hier met 4 maanden chromosoomonderzoek gehad omdat ze "iets" vermoedde. Down of mozaïek down had mijn dochter ook enkele kenmerken van. Uiteindelijk had ze geen van 2en. Spreek t uit!! Heb ik ook gedaan. Anders blijf je twijfelen en je super onzeker voelen. Succes!
Bedankt! Gisteren bij t cb m'n onzekerheid gedeeld en volgens hem (arts) is er niks aan de hand. De bekendste symptomen heeft ze ook niet. Afstand grote teen, schuine oogjes, brede nek, lage oorstand, slap enz. En de combinatietest was heel goed (al geeft dat geen garanties natuurlijk). Maar ze heeft wel een heel klein wipneusje en is bijna altijd verkouden, heeft eczeem/verdenking KMA. En haar middelste handlijn loopt door. Ze heeft wel gewoon 3 lijnen alleen loopt de middelste lijn dus gewoon net zover door als de bovenste en dat heeft me nogal bang gemaakt. Stomme Google ook. Zijn vorig jaar onze dochter verloren tijdens de zwangerschap dus misschien is t ook 'gewoon' angst. Moeten 2e week van november naar de kinderarts. Misschien daar nog eens vragen wat hij denkt.
Goed dat je het hebt besproken. En als je nog twijfelt dan zou ik het in november nog een keer vragen . Ik zag het bij mijn zoontje gelijk toen hij zijn oogjes open deed. En verder heeft hij ook nog de andere kenmerken.
Ik ken ook iemand waarvan haar middelste handlijn doorloopt en zij heeft zeker geen Down. Dus het hoeft helemaal niks te betekenen! Als je er nog onzeker over bent gewoon de kinderarts ook nog even vragen.
Bij mijn man lopen de lijnen in zijn handpalmen ook door. Als je blijft twijfelen, gewoon nog een keer bij de huisarts vertellen, misschien prikken ze dan even bloed?