Niet lullig bedoeld, maar wat verwachtte je dan? Een kant en klare verantwoordelijke volwassene? Ze is 15,dus moet je haar continu vragen, herinneren tot het erin zit, bij de ene duurt dat voor je gevoel eeuwig maar de aanhouder wint. De truuk is om kalm te blijven, als je laat merken dat je je ot voelt door haar of machteloos voelt, wint zij terrein. Ik denk dat jullie in een spiraal zitten waar je keihard uit moet komen endan pas na veel volhouden zie je resultaat, jij bent de moeder, devolwassene, deverstandige en deleider van het gezin, jij moet het voordoen en zorgen dat het gebeurt (nee niet op een negatieve manier) Je kan bijv bij een schema opschrijven wat de consequenties zijn als er niks is gebeurd (geen zakgeld, geen computer(spelletjes) bijv. En dan ook echt die straf uitvoeren Er is echt geen geschreeuw enzo nodig, zo steigert een puber alleen nog maar meer tegen je in En of een schema niet echt "werkt" bij haar geloof ik in eerste instantie niet zo in (of je kind moet een stoornis oid hebben. Een schema of nieuweregel werkt alleen als jij je er OOK aan houdt, dus er op toeziet dat het elke dag gebeurt, consequent en als jij er zelf ook achterstaat.
Kan het ook niet zijn dat er bij je dochter emoties meespelen m.b.t. haar broertje? Haar broertje zal vast wat meer aandacht en begeleiding nodig hebben (en krijgen) als hij een verstandelijke beperking heeft. De verwachtingen van je dochter liggen toch hoger dan die van je zoon. (Kijk maar naar het rooster) Dat zal voor haar misschien ook niet altijd makkelijk zijn. En dat kan zich ook weer uiten in opstandig gedrag.
ik krijg zo langzamerhand een beetje het gevoel dat de dochter in dit geval denkt datz e een ouderlijke rol heeft als ik het goed begrijp is de vader er ook niet toch probeert ze niet haar vaders rol over te nemen in het huis door jou te commanderen ik zeg zomaar wat hoor ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een puber was van gescheiden ouders woonde bij mijn pa en had een broertje en zusje onder me waar ik vanaf mijn 14e over moederde (ging niet altijd goed) dus kan me het een beetje voorstellen in dat geval zou ik met je dochter naar een pshygiator gaan en daar uit gaan zoeken waarom zei denkt dat ze boven jou staat ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben he ik ben ook geen prof