Consequenties 'spijbelen'

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mavie, 18 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rianne 85

Rianne 85 Bekend lid

8 feb 2011
    501
    0
    0
    Moeilijk moeilijk.....
    Hier de vrijdag voor de voorjaarsvakantie onze zoon van 9 ziekgemeld...
    Ja ik weet het FOEI!!
    Maar goed man had een last minute disneyland geboekt en man dacht dat hij vrijdag al vrij was...
    Heb hem donderdag ziek gemeld ( de laatste keer dat hij ziek was was in groep 3!) Gelukkig waren er veel meer kids ziek op school.
    Voelde me wel heel schuldig maar heb het wel gedaan omdat ik weet dat ze hier heeeeel streng zijn.
    2 uurtjes op vrijdagmiddag voor een familieweekend is wel eens afgewezen..
    Ik weet niet wat ik in jouw situatie zou doen, ik denk dat ik het wel aan zou vragen. Dit omdat je anders ook vanuit dat andere land moet bellen, en het wel om 3 dagen gaat. En dan zoiets aangeven dat er een feest word gegeven oid...? SUCCES!!! Snap je twijfel

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, dan kun je het aantonen en toon je vervolgens aan dat je de beslissingen van school gewoon aan je laars lapt...

Ts: ik zou het met de directeur bespreken en als het niet kan, dan kan het niet... Dan is het dus een weekje vakantie, voelt misschien als zonde maar is toch ook net zo leuk?

3. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Maar wat is nu het probleem bij 5 jaar mag je ze nog een aantal uren thuis houden.

4. Rianne 85

Rianne 85 Bekend lid

8 feb 2011
    501
    0
    0
    Zat net ook te denken je kind is 5,5 en dus in groep 2, zouden ze er dan ook zo'n probleem van maken??

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Nee want je mag je kind 5 uur zomaar thuis houden. ( wettelijk geregeld en zelfs bij goedkeuring directeur 10 uur)

Na teruglezen zie ik dat het om 3 dagen gaat.

Zie dan mijn hiervoorgaande advies ;)

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik heb vanmorgen de directeur van mijn dochter dr school gesproken ivm dat we eind maart een lang weekend weg gaan en ik haar donderdag middag dan thuis wou houden, ze zei inprincipe mag het niet omdat het geen gegronde reden is maar zei ze ik ben niet zo moeilijk en we zetten haar dan gewoon op ziek.
    want mocht de inspectie er naar vragen zou ze het dus moeten vertellen waarom mijn dochter vrij heeft genomen.

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    De inspectie komt niet. Vrijdag hou je haar zelf thuis dat is 5 uur en dan krijg je van de directie ook nog eens 5 uur.
    Dus ze hoeven haar niet ziek te melden.

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja. Ik vind het persoonlijk not done om te doen. Echt. Ik als docent heb ongelooflijk de pest aan ouders die dit soort dingen doen. Er zitten namelijk ook kindertjes in de klas die misschien vrij wilden hebben, maar dat niet krijgen. Wij horen soms ook geluiden van klasgenoten die weten dat iemand in de klas "ziek" is, maar ondertussen leuk statusupdates op Facebook post met skifoto's. Wordt door de klasgenoten meestal niet gewaardeerd, en terecht.

In ieder geval is het zo dat "mijn" school (vo) al bij 3x ongeoorloofd verzuim (verzuim niet gedekt door de ouders, dus spijbelen) een melding doet bij de leerplichtambtenaar. De ouders krijgen dan een waarschuwing. Bij iedere overtreding volgt weer een melding. Ik heb ondertussen al een paar keer meegemaakt dat ouders een boete hebben gekregen en zelfs al 2x dat het voor de jeugdrechter is gekomen en een taakstraf volgde voor de kinderen.

Helaas valt er aan geoorloofd verzuim moeilijk iets te doen. Geoorloofd verzuim is dus verzuim waarbij de ouders het kind thuis houden, bijvoorbeeld voor "ziekte". In ieder leerjaar hebben we wel één of enkele kinderen zitten die om de haverklap hun ouders thuis worden gehouden. Voor iedere poep en scheet zit het kind weer thuis, met alle gevolgen van dien: kind krijgt te weinig cijfers, moet het jaar overdoen, krijgt geen aansluiting bij leeftijdsgenoten, dus weinig sociale contacten, etc. Bij één van onze leerlingen met veel geoorloofd verzuim uit klas 1 is uiteindelijk ook een melding gedaan bij de leerplichtambtenaar en die zijn nu bezig met gesprekken.

Houd er wel rekening mee dat de leerplicht extra controleert op de zgn. risicodagen (rond de vakanties). Wordt je gesnapt, dan kun je een boete (proces verbaal) krijgen en die zijn niet mals.

Wil je het eerlijk spelen, neem dan contact op met de locatiedirecteur en bespreek wat er mogelijk is. Aangezien je kind "nog" maar 5,5 jaar oud is, kan er misschien makkelijker iets geregeld worden dan wanneer je kind in groep 8 of zelfs in de bovenbouw vo zit.

Succes!

10. Janna

Janna Fanatiek lid

@minerva: Ik snap jouw reactie wel hoor (ben zelf ook docent in het vo), maar ik vind dat je reactie niet helemaal aansluit bij dit topic. Jij hebt het over verzuim in het vo, waar leerlingen veel sneller een achterstand oplopen, die moeilijk is in te halen. Bovendien heb je het vooral over structureel "geoorloofd" verzuim. Dan kunnen de gevolgen inderdaad zijn zoals jij ze schetst, maar kom op, ts wil haar kind van 5 EENMALIG drie dagen thuis houden. Het kind zit in de kleuterklas! Wat doen ze daar nu helemaal?! Daar loopt zo'n kind toch geen achterstand mee op?
    (Begrijp me niet verkeerd: als mensen hun kind regelmatig thuis houden om hun vakantie te kunnen verlengen, ook uit de kleuterklas, dan vind ik dat inderdaad not done.)

Wat betreft die extra controles rondom risicodagen heb je wel een punt.

Ik denk dat ik persoonlijk toch gewoon netjes het verlof aan zou vragen.

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Er hoeft geen verlof aangevraagd te worden!
    Het kindje is 5 en mag 5 uur door de ouders zonder opgaaf van reden thuis gehouden worden.

De directie heeft al toestemming gegeven voor nog eens 5 uur.

of zeg ik het nu verkeerd ts?

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Je hebt gelijk dat een achterstand in het po minder snel oploopt dan in het vo, maaarrrr.... toch vind ik het gevoelsmatig niet kunnen. Ik zou dan dus ook gewoon verlof aanvragen (zoals het hoort ;)).
    Bovendien heet het topic "consequenties spijbelen" en die beschrijf ik in mijn post ;) :D

@ Kaboutertje: van die regel heb ik echt nog nooooooooooit gehoord. Maar misschien is dat iets van het po?

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Dit is een beetje een grijs gebied denk ik

Want...je gaat wel opvakantie...maar dat is alleen omdat je vader zover woont.

75 jaar kan wel onder een bijzondere verjaardag worden genoemd.

25, 50, 75, 100

Ik denk dat je het gewoon zou moeten vragen en anders genoegen nemen met een boete of dat jullie niet kunnen gaan.

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Po = primair onderwijs. Basisonderwijs dus.

Quote uit de link van Kaboutertje voor de volledigheid:
    Dit komt een enkele keer bij ons nog wel eens voor. Bijvoorbeeld bij leerlingen waarvan de ouders een restaurant hebben en dus grotendeels afhankelijk zijn van hoog- en laagseizoenen.
    Misschien ook handig om te weten. Deze vrijstelling wordt trouwens zelden gegeven.

Deel Deze Pagina