Hoi dames, Ik heb even een vraag over het verwijderen van amandelen. Mijn zoontje is nu ruim een jaar en echt ontzettend vaak verkouden. De ene verkoudheid is nog niet over of de volgende komt al opzetten. Ook met dubbele oorontsteking is hij bekend. Nou hebben zowel ik als mijn vriend hier als kind ook last van gehad en bij ons allebei zijn de amandelen verwijderd (en buisjes). Volgens mij is het niet erfelijk maar hoe zijn jullie erop gekomen om ze te laten verwijderen. Gaf jullie huisarts dit aan of hebben jullie dit zelf aangegeven?
Bij onze oudste dochter van nu 6 wilde ze het voor haar tweede jaar niet doen en hebben we het gerekt to 4 jaar, daarna mocht het wel en heeft ze buisjes gekregen ivm slecht horen en steeds oorontstekingen, ook neusamandelen zijn toen verwijdefd Bij onze dochter van nu 2 hebben ze ze in oktober verwijderd. Zij was hele winters ziek, veroorzaakt door heftige verkoudheden wat bij haar op de luchtwegen ging zitten en op haar oren. Steeds als ze verkouden werd, kwam de erge benauwdheid ook weer opzetten + de combinatie van nog niet praten gaf bij de kno arts de doorslag (moet wel zeggen bij haar is da anatomie van de neus en dergelijke wat anders door een aangeboren afwijking) Bij de jongste zijn ze 3 weken terug verwijderd en heeft buisjes gekregen, dit na aandringen van mijzelf omdat hij vanaf zijn 4de maand alleen maar oorontstekingen heeft gehad en kuur op kuur kreeg en ook de nachten waren een drama. De kno arts wilde het eerst echt niet, maar ik wilde zo echt niet doorgaan, met neusspray en dagelijks paracetamol dat hij uiteindelijk mocht als hij een jaar geweest was. Wij merkten wel dat hij nu geluid ging opmerken waar hij eerst niet van opkeek. Verder weet ik nog niet of het geholpen heeft omdat hij nog steeds een ontsteking heeft in zijn oor. Ze doen het gewoon liever niet, omdat het best wel heftig os voor die kleintjes en ook vaak de amandelen weer aangroeien.
Bij mijn middelste kreeg ze buisjes en gingen de neus amandelen eruit met 2,5 jaar en met bijna 3 jaar haar keel amandelen, Ze hoorde bijna niets pas bij 85 decibel hoorde heel zachtjes iets, en haar neus zat altijd vol dikke taaie snot altijd neus ontsteking en veel snurken De keel amandelen gingen eruit omdat ze in de nacht vaak in paniek was in de nacht dat ze geen lucht kreeg en bij de kno bleek ze nog maar een paar mm had om door te ademen ze hebben haar meteen willen opnemen om ze te verwijderen Bij ons jongste was het een beetje hetzelfde maar keel doen ze nog niet dit doen ze met twee jaar wanneer de amandelen nog net zo vergroot zijn als nu maar natuurlijk niet als ze weer normaal zijn. Haar neus amandelen zijn eruit en ze kreeg buisjes toen ze 15 maanden was
Keelamandelen doen ze, als het niet absoluut perse hoeft, liever niet voordat ze 2,5 zijn. Jongste heeft ze er hier uit gehad met 18 maanden, maar zij had wekelijks een oor- en/of een keelontsteking. Enkel verkouden zijn zal geen reden zijn voor verwijderen van de amandelen. Vaak oorontsteking is wel reden buisjes te gaan zetten en evt de neusamandel te verwijderen. Dat laatste doen ze vanaf een jaar, mits nodig uiteraard. Een huisarts beslist hier overigens heel nadrukkelijk niet over. Die verwijst alleen door naar de KNO-arts en die bekijkt of behandeling nodig is.
Keel amandelen dien ze liever niet. Bij l. Is 1,5 week geleden zijn neusamandel verwijderd. Hij was ook chronisch verkouden en 3xpm koorts Heb een verwijzing naar re kno geëist die constateerde dat zjjn neusamandel wel heel groot was en dat ook de oorzaak was van het hoesten en verkoudheden (7 maanden) He kan altijd naar re kno arts gaan en kijken wat zijn bevindingen zijn.
hoi, ik van ook zelf naar de nko geweest (in belgie geen verwijzing nodig denk ik) de huisarts zag ons mannetje alleenmaar als hij weer eens verkouden of ziek was. en zei dan de amandelen zijn er ook wat gezwollen van. maar bleken zijn amandelen altijd zo te zijn. ze belemmerde hem met ademen snacht (snurken en stokken) en hij was een heel slechte eter, na het verwijderen van de amandelen niet meer, bleek dus echt pijn te hebben bij het eten ocharm. hij was 2,5 jaar toen wij naar nko gingen en ze verwijderd zijn. ze bleken acheraf ook echt verkleeft en vergroeid. want eigenlijk word het niet snel gedaan de keel amandelen verwijderen. maar soms is het echt nodig!
Bij mijn dochter hebben met ze met 9.5 maand buisjes geplaatst ivm meerdere oorontstekingen en antibiotica kuren. Wij hebben zelf om de doorverwijzing gevraagd bij de huisarts.