Immuuntesten bij kinderwens

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lucia123, 16 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, dus ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Lucia, paar maanden geleden 41 geworden en ben met mijn partner sinds 1,5 jaar aan het proberen om zwanger te worden (zijn elkaar op latere leeftijd tegengekomen). Gezien mijn leeftijd hebben we niet al te lang gewacht met de medische molen en zijn dit jaar begonnen met trajecten. We hebben er inmiddels al 1x IVF en 1x ICSI op zitten (en in maart van dit jaar een IUI die niet doorging). Ik heb een redelijk regelmatige cyclus van 28-31 dagen en reageer goed op stimulatie (heb steeds 12-13 follikels bij punctie). Tot zover positief dus. We zijn beide gezond, roken niet, drinken amper en gebruiken geen drugs. Gezond gewicht, etc. Ook al een half jaar bezig met supplementen en volgen van zwangerschapsbevorderend dieet. Maar nog steeds geen enkele positieve test, niks lijkt te werken. Ik weet dat er vrouwen zijn die al veel langer bezig zijn met zwanger te worden, maar de deadline die op dit soort behandelingen zit speelt vaak door m'n hoofd.

Nu heb ik gelezen over bepaalde immuuntesten die je kan doen, als je eigen immuunsysteem de reden is dat een embryo niet aanslaat of gewoon algemeen, een zwangerschap uitblijft.

Heeft iemand hier ervaring met dit type behandeling? Met dit soort testen? En heeft het geleid tot een zwangerschap?

Alvast dank voor de reacties!

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.197
    1.993
    113
    Wat verdrietig dat je geduld zo op de proef wordt gesteld als je eindelijk de ware jacob hebt gevonden met wie je zo graag een gezin wil stichten.
    In Nederland doen ze pas bloedonderzoek na meerdere miskramen. Dit wordt dan onderzocht op stollingsafwijkingen en schildklierproblemen, chromosoomafwijking enz.
    In het buitenland, bijv. Gent, dusseldorf, of cuypers en cuypers in heinsberg, doen ze dit soort onderzoeken veel eerder. Bij C&C in Heinsberg doen ze ook onderzoek naar het immuunsysteem in de baarmoeder. O.a. plasma cellen en NK cellen onderzoek.
    Ik heb dit zelf recent gehad en daar werden wel afwijkingen gevonden. Ik ben wel blij dat we die stap hebben gezet, omdat we in NL nooit een diagnose hebben gehad. (zie onderschift voor het traject wat we hebben gelopen. In Duitsland krijg ik nu antibiotica kuren voor verhoogde plasma cellen. Als dit op orde is mag ik weer een cryo terugplaatsing en krijg i 2 dagen voor en 2 dagen na de terugplaatsing een bepaald infuus wat het immuunsysteem in de baarmoeder onderdrukt.
    Veel sterkte.

3. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Dankjewel voor je lieve reactie. Het is inderdaad erg frustrerend. Zeker omdat afgelopen zomer binnen een maand ineens 2 schoonzussen zwanger bleken te zijn (beide voor de eerste keer). Ze zijn uitgerekend in februari en maart. Dus straks ben ik/zijn wij van het ene op het andere moment de enige zonder kinderen. Ik voel me al een beetje vreemde eend in de bijt bij de schoonfamilie (verder prima mensen overigens), dus dadelijk val ik er helemaal buiten en zit ik ook nog eens met al die baby-blijheid om me heen waar ik geen deel van uitmaak. Leuk vooruitzicht.

Jullie hebben inderdaad ook al een lange weg gehad zie ik. Kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment knap moedeloos van wordt, steeds die teleurstellingen. Ja ik weet dat ze dat in Nederland pas doen na meerdere miskramen. Maar ik weet ook dat je als het op medische dingen aankomt, vaak zelf het initiatief moet nemen en op zoek moet gaan naar andere wegen. Ik neem aan dat jullie dat ook op eigen initiatief hebben gedaan? Dwz buiten het ziekenhuis om? Wat jij zegt over dat je blij bent een diagnose te hebben gekregen herken ik helemaal. Het moet toch ergens aan liggen dat het steeds niet lukt? Het moet toch een oorzaak hebben? Het gaat er gewoon om die oorzaak te vinden, althans zo sta ik erin.

Dat C&C in Heinsberg ga ik eens nader bekijken. Maar hoe gaat dat nu met corona, kan je nog steeds terecht in het buitenland? Wij hebben geaarzeld om naar Dusseldorf te gaan omdat je anders misschien middenin een traject moet stoppen vanwege corona. Maar zij gaan dus wel gewoon door met behandelingen?

4. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.197
    1.993
    113
    Wij hebben inderdaad zelf een second opnion afspraak gemaakt bij C&C. Zij blivjen vooralsnog gewoon open en hebben aangegeven dat ze tijdens de 1e lockdown ook geheel open zijn gebleven. Dus dat geeft me wel goede moed. We hebben het wel besproken met onze NL arts. Die mag het buitenland niet adviseren, maar uit alles bleek dat ze onze keuze wel snapt en ook accepteert. Ze heeft een mooie overdrachtsbrief gemaakt en het hele dossier uitgedraaid. En het wordt nu een duo behandeling. Medicatie en infusen in Duitsland en cryo terugplaatsingen in NL. Daar werken ze gewoon aan mee, wat erg fijn is. Dus alles gewoon in openheid.

M.b.t. de familie snap ik je heel goed. dat iis zo pijnlijk, frustrerend en verdrietig, Dat hebben wij inderdaad ook meegemaakt maar dan in de vriendengroep. Uiteindelijk iedereen al minstens 2 kindjes en wij nog altijd met lege handen destijds. En toen opeens....helemaal plots....was ik wel zwanger na ruim 3 jaar. En echt.....geen idee waarom het die maand wel opeens lukt. En al die keer daarvoor en al die keer daarna voor een 2e kindje het niet wil lukken.
    Mogelijk dat Duitsland dus die verklaring heeft gegeven. Maar goed.....ben heel benieuwd of hun aanvullende behandeling gaat helpen.

5. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Kramertje vindt dit leuk.
  6. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Heel begrijpelijk hoe gefrustreerd je bent. Kun je ook meer vertellen over hoeveel bevruchtingen er plaats hebben gevonden? En is het semen van je man goed?

7. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.356
    1.831
    113
    Vrouw
    Hoeveel terugplaatsingen heb je al gehad en hoeveel pogimgen zelf voor de mmm? Volgens mij adviseren ze in heinsberg ook geen nk en plasma als je pas 2 tps gehad op je 40e, de kans dat een tp lukt is met een 3daagse op je 40e geloof ik maar 5-10% (in heinsberg altijd 5 daagse en kans van 20% dacht ik) mqar goed je betaalt het toch zelf dus als je het echt wil dan kan het altijd wel hoor.

8. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Ik hoop het zo voor je! En inderdaad superfijn dat het ziekenhuis in Nederland en de kliniek in Duitsland zo goed samenwerken. Wij hebben nog 1 cryo-terugplaatsing te gaan van de ICSI. Als dat niet aanslaat gaan we inderdaad maar eens stappen zetten richting het buitenland.

9. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Dankjewel. Ik denk zo dat jij en anderen op deze site die frustratie maar al te goed kennen....

Ja de IVF deed helaas niet zo veel. 13 eitjes als ik me goed herinner en maar 1 bevruchting, vandaar dat ze bij het 2e traject ICSI hadden geadviseerd.
    Dat ging een stuk beter: 12 follikels, 10 eitjes en 8 bevruchtingen. Waarvan 1 verse terugplaatsing en uiteindelijk 1 cryo. Verse terugplaatsing mislukt, deze maand (december) zelf geprobeerd maar dat lijkt ook te gaan mislukken en daarna de cryo-terugplaatsing.

Zaad van mijn vriend op het oog niets mis mee. Er is onderzoek gedaan naar aantal en beweeglijkheid en daar kwamen geen afwijkingen uit. We hebben wel even gekeken naar eventueel onderzoek naar DNA-fragmentatie, maar omdat bij een slecht resultaat de conclusie daarvan dan toch ICSI zou worden (en dat stond toch al in de planning) hebben we dat uiteindelijk niet gedaan.

We slikken beiden al maanden anti-oxidanten en andere supplementen omdat, nou ja, alle beetjes helpen om zowel zijn, als mijn aandeel te optimaliseren.

10. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Voordat we de mmm in ging 7-8 maanden zelf geprobeerd, maar als je ouder bent dan 38 mag je al na 6 maanden aan de bel trekken dus leek ons niet zinvol om een jaar zelf te proberen. Ik heb nu in totaal 2 terugplaatsingen gehad, 1 van de IVF en 1 van de ICSI. Ik dacht overigens dat de kans op een succesvolle terugplaatsing ongeveer 30% was bij IVF en ICSI.

11. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Voel herkenning in je verhaal zie handtekening. Wij hebben bij beide IVF maar 1 TP gehad.
    1ste 6 follikels 4 bevrucht 1 TP, zwanger maar MK
    2de 12 follikels 4 bevrucht 1 TP niet zwanger
    Zo ben je er snel doorheen.
    Ben ook als blij83 1 x natuurlijk zwanger geraakt, helaas bij mij een MK.

Na 2 jaar stop nu weer met IUI begonnen, tegen beter weten in, mijn vriend heeft zeer slecht zaad. 650.000 eerste IUI, 300.000 2de IUI met een beweeglijkheid van 4%.

ICSI word het weer voor ons, gelukkig een verzekering gevonden waar ik mij aan mag melden welke zonder medische keuring poging 4 en 5 vergoed. Zie er wel tegen op.
    Nu hopen dat er toch tussen die 300.000 een goede zit.

Succes, en als je wilt mag je je bij ons aansluiten, hier zijn meiden met veel kennis en achtergrond evenals blij83 welke ook veel onderzoeken hebben gedaan, en in het buitenland worden behandeld.

https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/lange-onvervulde-kinderwens-mmm-of-zonder-maar-nog-hoop.707396/page-220#post-23391895
    .

12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.356
    1.831
    113
    Vrouw
    Maar het aantal pogingen is dus pas 10? Ik snap dat elke maand telt hoor, zeker na je 38e, maar dat biedt wel perspectief dat je gewoon nog kans hebt omdat je eigenlijk nog niet lang bezig bent. Die 30% is denk ik onder de 40jr en met top 5daagse embryo. In NL geven ze rond de 10% kans bij de standaard ziekenhuizen, in Duitslamd dus 20-25%.
    Als je partmer ook bovem de 40 is dan kan die dna fragmentatie best meespelen maar behalve (p)icsi en suppl kun je er niets aan doen. Mijn man had superzaad (en telkens binnen 3 rondes zwanger ondanks onze leeftijden) maar wel enorm veel dna fragmentatie, na 6mnd supplementen was dit gehalveerd en waren we weer blijvend zwanger (overigens ook met behulp van prednison want er lijkt bij ons ook een immuunprobleem, HLA match, wat voor de miskramen zorgde) dit heb ik bij een particuliere arts in belgie laten testen (de reguliere testen in gent).

13. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw

Hm dat moet ik even uitrekenen. Even denken: 8 maanden zelf proberen, 1 tp met x IVF, 1 tp met x ICSI, 2 maanden zelf proberen ivm corona (april/mei van dit jaar), 2x de rustmaanden na de IVF en de ICSI....denk dat ik dan op 14 zit nu. Als de cyro van de ICSI-poging erbij komt en die niet aanslaat komt dat uit op 15. Ik weet dat er vrouwen zijn die al veel langer bezig zijn, ik ken ook verhalen uit mijn familie (een neef van mij, even oud als ik, heeft er samen met zijn vrouw 6 jaar over gedaan).

Ja klopt, elke maand telt nu. :-S Geen fijn gevoel. Ik wou dat ik 3-5 jaar jonger was, maar dat is helaas niet zo. Mijn partner is iets jonger dan ik, hij wordt volgende maand 38.

Maar jouw verhaal biedt me wel hoop moet ik zeggen. Dat er dus wel artsen zijn (relatief dichtbij, ondanks buitenland) die dat soort testen doen en waar je dus ook daadwerkelijk iets mee kan, met het resultaat bedoel ik.

14. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Zie mijn onderschrift maar, denk ronde 90 ofzo :D

15. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw

Super, dankjewel!

16. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.356
    1.831
    113
    Vrouw
    Oh ja 15x is toch al best wat :( en je hebt niet de luxe om het nog een tijdje aan te kijken ..mocht je nog meer willen weten dan pb me maar hoor. De onderzoeken naar herhaalde miskramen zijn in principe zelfde als wanneer het niet lukt, ofschoon leeftijd dan natuurlijk grootste factor is.

17. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.273
    5.871
    113
    Vrouw
    Zeker :)

@Lucia123 Jouw verhaal lijkt een beetje op de mijne! Op mijn 37e kwam ik mijn man tegen. Hij had al een zoon middels ICSI dus wisten dat wij direct de stap naar het ziekenhuis moeten maken. Mijn man heeft verminderd zaad aantal, wel goede kwaliteit. Toen ik 38,5 was en bijna een jaar samen de stap naar het ziekenhuis gezet. In de tussentijd natuurijk 1x zwanger geworden maar werd een biochemische zwangerschap. In september 2017 gestart met ICSI. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder, ben ik 41,5, hebben we 5 pogingen achter de rug, met maar 6 terugplaatsingen waarvan we 4x zwanger geworden zijn. 2x in Nederland van een dag-3 embryo en 2x in België van een dag-5 embryo. Helaas alle 4 de keren is het ook misgegaan (zie onderschrift). Vorig jaar na 4x ICSI in Nederland overgestapt naar UZ Gent en daar een herhaaldelijk miskraam onderzoek gehad. We zijn beide helemaal binnenste buiten gekeerd. Stollingsonderzoek, uitgebreid bloedonderzoek, chromosoononderzoek en een hysteroscopie. Bij mijn man is er niets uitgekomen, bij mij enkel een te trage schildklier waarvoor ik medicatie slik. Nu hoorde wij ook van de NK- en Plasma cellen onderzoek en receptIVFty test. Deze doen ze niet in Gent (deels) dus naar C&C in Heinsberg voor deze onderzoeken. Naar aanleiding van ons verhaal wilde ze deze ook zeker uitvoeren. Afgelopen maand de uitslag... NK-cellen meer dan prima, Plasma-cellen meer dan goed.... ReceptIVFty test... score HIGH..... en NU...... Vandaag in Duitsland geweest voor een behandelgesprek. We gaan een nieuw traject starten met andere hormonen. Daarbij gaan we bij de terugplaatsing Suprefact neusspray gebruiken samen met duphaston, ascal en prednison. Bij de ICSI gaan ze PICSI toevoegen (dit is om echt de allerbeste zwemmers te selecteren) en zullen ze mijn eicellen behandelen met een calcium activator in de hoop dat er betere kwaliteit embryo's uit komen.

Wat kan je zelf doen... goede multi vitamine slikken. Geen synthetische van de kruidvat of etos, davitamon of Lucovitaal, maar echt goede zoals die van Vitalize, Vitals, wellicht degene van Rika Lukac. Hierin zitten goede vitamines en folaat ipv synthetisch foliumzuur. Ook mijn man slikt de goede multi. Tevens slikken we beide 200mg Ubiquinol per dag. Eet gezond (een frietje, pizza of wijntje mag best een keer) en fiets of wandel iedere dag. En verder... zoals dr Stoop in het UZ Gent tegen ons zei maar ook dr. Cuypers in Heinsberg... is het wachten totdat je 6 op de dobbelsteen gooit. Helaas kan het op onze leeftijd wat langer duren of wat vaker fout gaan. Maar als je het onderschrift van @vlinderCN leest, zie je dat je dat die dobbelsteen ook 6 kan gooien. Ik hoop oprecht dat het jullie ook heel snel gegund mag zijn!

Gliss, Lucia123, Asil en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    @Kramertje, even off topic. Fijn om te lezen dat jullie dat gesprek hebben gehad, nieuwe kansen! Hoop dat je er zelf ook positief in staat.

Kramertje vindt dit leuk.
  19. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.273
    5.871
    113
    Vrouw
    Ja het was zo fijn. Zijn nog net niet in jubelstemming... hahaha. Maar zonder gekheid, super fijn en goed gesprek gehad. Alles ziet er gewoon top uit, dus we gaan ervoor! Nu alleen ovulatiepijn... bij de echo 2 dominante follikels en ze verwacht een eisprong met 2 follikels... misschien toch een eindejaarscadeautje en anders een mooi begin van 2021 want NOD is op 1 januari :D

Asil vindt dit leuk.
  20. Lucia123

Lucia123 Lid

16 dec 2020
    9
    3
    1
    Vrouw
    Pffffff.......allemachtig. Kan me niet eens voorstellen hoe je je dan moet voelen. Kan je het nog? Volhouden, bedoel ik?

Deel Deze Pagina