Wij denken er over om te verhuizen naar Drenthe. We wonen in een klein dorpje vlak bij Rotterdam. Echt 'dorps' maar met alle voorzieningen van de grote stad binnen handbereik. Ons huis staat nu een paar weken in de verkoop en dit lijkt voorspoedig te gaan. Al een aantal kijkers gehad en momenteel in onderhandeling. Mijn werk is waarschijnlijk geen probleem, ik zou eventueel 'intern' overgeplaatst kunnen worden. De rust en ruimte van Drenthe spreken ons erg aan. Ook zouden we daar in een mooi, vrijstaand huis met grote tuin kunnen wonen voor het geld waarvoor we hier een rijtjeshuis kunnen kopen. Ook dat speelt mee in de overweging Wie heeft de stap gezet en is vanuit de randstad naar de andere kant van het land verhuist. En hoe beviel dat? Wat zijn de voordelen en de nadelen? Zou je het nog eens doen?
Wij zijn vanuit Amsterdam-West naar de Veluwe verhuisd ivm werk van mijn vriend. Ik mis vooral dat sommige specifieke winkels ineens niet meer in de buurt zitten (toko bijvooreeld), vrienden in de buurt en dat er in de stad altijd iets te doen is. Fijn is dat we nu een veel groter huis hebben (bijna 4x zo groot als ons appartement) en een ruime tuin waar dl naar buiten kan. Ook woont de schoonfamilie nu in de buurt. Ik ben blij dat mijn dochter kan opgroeien in een veilige buurt in een fijn dorp, maar kan soms nog wel terugverlangen naar de activiteit van de stad (maar dan kun je er altijd gewoon heenrijden.)
Ik ben vanuit Friesland naar regio Arnhem/Nijmegen verhuisd, en na 7 jaar weer terug naar Friesland. Echt, heeeeeerlijk. Ja ik moet soms een kwartiertje verder rijden, maar hier hebben wij ook alles. Of nee, geen primark. Gelukkig komen wij nog met regelmaat in de buurt van 1. Maar het is zoveel rustiger, zoveel meer ruimte, gemoedelijker, ons kent ons. Ja, wij houden daar van. En ik zou voor geen goud terug willen!
Hmm hier juist andersom wij gaan deze zomer verhuizen van drenthe naar flevoland en man heeft een baan in amsterdam gekregen . We merken steeds meer dat de mensen hier niet echt 'ons soort' mensen zijn... beetje te boers zeg maar terwijl wij hier in principe ons hele leven al wonen maar mijn ouders en opa's en oma's komen allemaal uit het westen en hebben ons toch andere normen en waarden meegegeven...
Wij zijn bijna 3 jaar geleden vanuit provincie Utrecht naar provincie Overijssel verhuisd... ivm werk van manlief... Prima keuze geweest! Mooi huis ruime tuin prima lokatie voor de kids! Goede stap gemaatk!
Ik kom uit Drenthe, maar ik zou er echt niet meer terug willen. Je moet er van houden inderdaad. Ik houd juist meer van de drukte en bezigheid om me heen. Ik woon nu in Limburg, maar als ik nu zou mogen kiezen zou ik graag terug naar de Randstad willen (heb een paar jaar in Utrecht gewoond), maar dan wel net buiten de grote stad, zodat de kinderen wel rustig buiten kunnen spelen zeg maar.
Wij zijn verhuisd van Rotterdam centrum naar de Veluwe, vanwege de argumenten die jij ook noemde. Werk van ons allebei is nog in de randstad. De reistijd vind ik nog wel meevallen, maar doordat de ene de kids brengt en de ander de kids haalt hebben we doordeweeks iets minder tijd samen als compleet gezin. Als ik bijv s ochtends vertrek naar mijn werk slapen de kinderen nog. Staat wel tegenover dat ik om 16.00 weer naar huis ga. En we wonen hier echt heerlijk! Groot huis, grote tuin, vriendelijk mensen, kids kunnen lekker buiten spelen zonder dat ik op een bankje ernaast hoef te zitten... We wonen hier nu 1,5 jaar en ik zou niet meer terug willen!
Hier van de randstad naar brabant verhuisd...was wel even spannend. Huis gekocht terwijl ik nog geen baan had in brabant etc. Maar soms moet je een gokje wagen. Beste beslissing ooit geweest. Drente etc trekt mij nou weer totaal niet
ik ben verhuisd van Rotterdam naar Twente, 11 jaar geleden. Samen met mijn toen 6 jarige zoon. Heb er nooit spijt van gehad. Ik kom nog regelmatig in het westen en ben heel blij dat ik er weg ben!
Hier van de randstad (vlakbij Rotterdam) als kind toen ik bijna 12 jaar was verhuisd naar een gehucht in Oost-Groningen. Als kind er in het begin helemaal niet bij stil gestaan en ik vond het echt vet. Het huis was groter en er was veel ruimte buiten. Alleen na een tijdje kom je erachter dat je school 15km verderop is. Dat geen van je vrienden wil komen spelen, omdat je te ver weg woont. Je kan niet uitgaan, want de dichtstbijzijnde stad is die stad 15 km verderop en je ouders laten je 's nachts niet alleen gaan. Blijven slapen bij iemand anders was ook niet altijd een optie. 's Ochtends ging er 2x een bus naar school en terug ging die 4x, maar precies op tijdens die niet aansloten met de schooltijden, waardoor ik regelmatig (zeg maar bijna dagelijks) 1,5 uur moest wachten. Een bijbaantje vinden was onmogelijk, want er is geen werk, want er zijn geen winkels of supermarkten oid. Dus geld sparen voor een rijbewijs, wat daar echt ontzettend nodig is, is geen optie. Dus hou er rekening mee dat je niet alleen kijkt naar het 'nu' voor de kinderen, maar ook aan de toekomst. Het zal wel schelen als je kinderen een (deel) van de basisschool daar mee krijgen, dat heeft bij mijn zusje erg veel gescheeld.
Ooh ik ben jaloers, ik ben ook vanuit Friesland in een dorpje naast Nijmegen te komen wonen. Zou ook zo graag weer terug gaan, maar helaas heeft vriendlief hier zijn baan en ziet hij het niet zo zitten om terug te gaan.
Wij precies hetzelfde destijds. Het ligt er denk ik helemaal wat voor type je zelf bent. Mijn man en ik hadden nog nooit in een 'durp' gewoond en vonden het bij nader inzien echt verschrikkelijk! Maar wij hebben dan ook echt een hekel aan 'ons kent ons', de burgerlijkheid en bekrompenheid (oh wee als je niet elke dag je voortuintje netjes bijhoudt en de auto niet netjes recht neerzet ), de bemoeizucht en gebrek aan privacy. Wij zouden er dus nooit meer voor kiezen om de Randstad in te ruilen voor welk gehucht waar dan ook, liever wat minder woonoppervlak dan voortdurend dat beklemmende gevoel van het 'dorpsleven'.
Het hangt ervan af of je in een dorp of in een (kleine) stad gaat wonen. Dorpen in de Randstad zijn anders dan in het noorden. Eigenlijk zijn middelgrote Drentse steden denk ik de beste optie voor wat jij zoekt. Zeker als ik sommige bezwaren in dit topic zie: waar ik woon (Meppel) heb je veel ruimte & groen etc, en grote huizen voor niet al te veel geld, maar je hebt ook: alle winkels, een treinstation, de wereld aan basisscholen en middelbare scholen, alles wat je wilt. Bovendien veel import; ik heb dat zelf als prettig ervaren want ik kom ook niet uit Drenthe. Je kunt ook overwegen een dorp te kiezen in de buurt van zo'n stad. Dan moet je alleen wel even kijken welke dorpen geschikt zijn, leuk voor mensen die er niet vandaan komen. Je mag me wel een pb sturen als je meer wilt weten over de provincie. Ik heb er een redelijk beeld van, ik woon hier nu 8 jaar. Ook Friesland ken ik aardig. Van Groningen kan ik zelf minder zeggen.
Valt me op dat er voornamelijk over huizen en tuinen gesproken wordt. Allemaal heel erg leuk, maar ik vind het toch wel heel fijn dat mijn familie binnen 20 min reistijd woont. Mijn schoon familie woont in Groningen (ruim 200km hier vandaan) en even snel op bezoek lukt niet. Voor een familiebezoek ben je een hele dag of weekend kwijt. Dit wordt steeds lastiger naarmate de kids groter worden en eigen activiteiten krijgen in het weekend. Dit zou ik zeker ook meenemen in de overwegingen!
Mijn familie woont gelukkig hier, en mijn schoonfamilie... Tsjah die hoef ik niet binnen 20 minuten te hebben hoor haha. Liever niet Ik vind 200 km wel meevallen, die afstand hebben wij ook en dan gaan we vaak een dagje, en dan heb je toch wat intensiever.
Haha herkenbaar. Ik ben zelf opgegegroeid in een gehucht in Friesland. Ik heb de stap andersom gemaakt: van Friesland naar Rotterdam. Ik vond het in het begin behoorlijk moeilijk want het is écht heel anders hier.. De mentaliteit, de anonimiteit. In 't begin liep ik in Rdam iedereen te groeten die me voorbij liep want dat deden we in Friesland ook Inmiddels zou ik echt niet meer terugwillen, het leven is daar zoveel meer bekrompen en SAAAAAI! Ik mis mijn familie maar verder mis ik Friesland echt niet.
Ik ben opgegroeid in Amsterdam, daarna in Beverwijk. Op mijn 17de ben ik verhuisd naar Friesland. Naar een mini dorp, en ik kan maar niet wennen. Ik vind de mensen stug, ze blijven Fries praten ook al versta je zet niet. Er is enorm weinig te doen, de kinderboerderij is een vierkant stuk gras met een hek erom. Daarin staat een geit en 3 kippen. En bussen rijden hier niet, alles moet met de fiets. Ik mis de mensen massa, de gezelligheid van die drukte, veel winkels om mij heen, bussen als ik ergens heen wil etc. Mijn familie woon allemaal nog in Noord-Holland, en ik mis ze echt enorm. Dus als ik de kans ooit krijg (wat nooit gebeurd denk ik) zou ik echt terug willen!
Ja, Meppel is echt heel erg leuk!! Ik woon er vlakbij, plaatsgenoot heeft hier ook al gereageerd, maar vergeleken met mijn woonplaats is Meppel echt veel toffer!!
Ik ben jaren terug van de randstad naar west-brabant verhuisd en heb het altijd een verschrikking gevonden. Mensen begrijpen je humor niet, alles is veel simpeler en minder ontwikkeld (het OV bijvoorbeeld), mensen zijn meer bekrompen.. Inmiddels weer terug in de randstad, wat een verademing! Mijn moeder vindt het overigens wél helemaal geweldig in brabant. Zij zou niet meer terug willen.
Wij zijn vorig jaar juist van drente naar rotterdam verhuist. Ik riep altijd dat ik nooooit in zo'n grote stad wou wonen maar daar was geen werk voor mijn man en hier wel. Wel wennen in het begin, maar ik hoef niet zo nodig terug. Jammer dat we flat hebben ipv eensgezinswoning, maar we wonen rustig genoeg en toch veeel keuze in winkels en alles. Bus gaat elke 10 min waar dat in drente s avonds elk uur werd of uberhaupt niet. Mis wel dat je eens lekker in het bos kan wandelen of de hei.